En god nummer to | Anders og Jonas

En god nummer to

SNART DIN TUR, EDVALD? Det spørs om ikke Sean Yates og resten av den sportslige ledelsen i Team Sky snart må sette hele laget bak Edvald Boasson Hagen for å oppnå klassikersuksess. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Vi har sett han kjøre tempoer i verdensklasse, spurtslått noen av verdens beste ryttere, kjørt fletta av feltet på brostein og dratt så hardt opp store fjellsider i de største rittene at selv klatrestjernene har bedt om nåde. Edvald Boasson Hagen takler alle utfordringer sykkelsporten tilbyr.

Det er nordmannens største styrke og potensielle svakhet. I hvert fall når han kjører i et av verdens beste sykkellag.

Trekk en kølapp
Team Sky har verdens beste spurter i Mark Cavendish, de har en av verdens beste etapperyttere i Bradley Wiggins og en brosteinshest av dimensjoner i Juan Antonio Flecha. Samme hvilke ritt laget starter i har de minst én mann med kvalitetene til å vinne. Også har de Edvald Boasson Hagen i bakhånd, om plan A skulle skjære seg.

Det er selvsagt å sette ting veldig på spissen, men noen ganger kan det føles nettopp slik. Som at verdens største sykkellag bruker den norske juvelen som en god nummer to. En mann som kan steppe inn når den virkelige kapteinen feiler.

Vi så det under Tour de France i fjor. Alle Sky-krefter ble kastet bak Bradley Wiggins. Edvald Boasson Hagen fikk riktignok holde på litt på egenhånd, men støtte av laget kunne han se langt etter. Geraint Thomas kjørte noen opptrekk og sammen klarte de to faktisk å vinne den sjette etappen. I etterkant innrømmet Sky-ledelsen at de ikke hadde trodd det på forhånd. De trodde andre ryttere var sterkere enn nordmannen. På den neste etappen veltet Wiggins. En katastrofe for Team Sky. Da var det flott å ha Boasson Hagen i bakhånd. Med to etappeseirer og to andreplasser reddet han egenhendig hele Tour de France for laget med den gigantiske pengebingen.

LAGSPILLER: Jeg vet ikke om noen med samme stjernestatus som Boasson Hagen som så lett ofrer seg for laget. Selv med ledertrøyen på ryggen er ikke nordmannen vond å be når man trenger litt drakraft. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Mannen som fikser ting på egenhånd
Noe av det samme har vi sett i år. I Volta ao Algarve fikk Boasson Hagen lov til å kjøre for seg selv i spurtene. På egenhånd. Laget var bygget rundt de som skulle vinne sammenalgt. Han vant en etappe og ofret seg for Richie Porte på den neste etappen, mens han selv satt med ledertrøyen. I Tirreno-Adriatico skulle han hjelpe Cavendish. Hele laget var bygget rundt verdensmesteren. Da han ikke følte seg sprek på den andre etappen steppet Edvald inn. Den gode nummer to sikret seieren og brått var alt bra igjen.

Lørdagens Milano-Sanremo var ikke noe unntak fra «regelen». Nok en gang var det Mark Cavendish som var plan A. I bakhånd hadde man Edvald Boasson Hagen. For så vidt greit nok, Cavendish er verdensmester, hadde rittet som et av årets store mål og har tidligere bevist at han kan vinne sykkelmonumentet. Men det er når jeg hører hva lagets slagplan var at jeg stusser. Edvald Boasson Hagen hadde svenske Thomas Løfkvist som sin personlige hjelperytter, resten skulle sverme rundt Cavendish som en flott makrellstim. Når du har en plan A og en plan B, som på papiret er omtrent like gode, da må du jo bruke ressursene omtrent like mye på hver plan også.

Scenarioet som spilte seg ut på de italienske veiene kom ikke akkurat som noen bombe. Alle var klar over at de måtte kjøre Mark Cavendish av halen om de selv skulle ha noen seierssjanse. Selvsagt ville sterke lag som Liquigas, BMC og Katjusja gi full gass i bakkene. Du skal ha sett få sykkelritt i ditt liv om du ble sjokkert over taktikken disse lagene benyttet seg av. Derfor er det for meg helt sinnssvakt av Team Sky å ofre så mange ryttere til å passe på Cavendish, når det så utrolig tidlig ble klart at han ikke hadde en nubbesjanse. Han hadde en helsvart dag og istedenfor bare å ødelegge for seg selv sørget lagtaktikken for at hele laget ble rammet.

HELSVART DAG: Det skulle ikke vøre så vanskelig å se at denne mannen ikke hadde dagen under Milano-Sanremo. Likevel fikk han fem hjelperyttere til sin disposisjon. Edvald fikk én. Foto: ALESSANDRO GAROFALO (Reuters/SCANPIX)

Da det gjenstod 90 kilometer av Milano-Sanremo satt 75 prosent av Team Skys lag i feltet som hadde blitt frakjørt og var ute av seierskampen. De hadde ikke blitt tatt på sengen av motstandernes taktikk, de hadde rett og slett latt dem lykkes. Naiviteten som må ha gjennomsyret laget i oppkjøringen til rittet er hoderystende. Vi så flere tilfeller av det samme i fjor og året før det også. Da skyldte man på startproblemer. Det kan man ikke gjøre nå. Denne gangen må de kloke hodene sette seg ned å ta på seg skylden. De må analysere hvordan de klarte å bygge opp under motstandernes taktikk og gi fra seg en reell seiersmulighet. Var det følelsene som tok overhånd? Ble drømmen om en britisk verdensmester først over målstreken i Sanremo så stor at all fornuft og risikoaversjon blåste ut av vinduet? For et lag som har fokusert så mye på profesjonalitet i alle ledd, så lørdagens innsats på ingen måte bra ut. De ble ikke bare slått, de ble ydmyket, og det foran øynene på en hel sykkelverden.

For denne gangen klarte ikke Edvald Boasson Hagen å rette opp lagets feil på egenhånd. En blanding av ikke å være sterk nok og ikke ha et lag til å posisjonere seg perfekt inn i Poggio ble avgjørende. Det kan ingen klandre rudsbygdingen for.

Vis den mannen litt tillit
For Edvald Boasson Hagen er en jævla god nummer to, han redder stadig vekk de som ikke viser han full tillit, men noen ganger må selv verdens beste nummer to være lagets nummer én for å triumfere. Det handler om å oppleve den lille ekstra dytten man får når man har et helt lag bak seg. Et lag hvor alle mann tror på at akkurat du er mannen som skal lede laget til triumf.

Noen ganger må selv verdens beste nummer to være lagets nummer én for å triumfere.

Nå står Flandern rundt og Paris-Roubaix på trappene. Har Team Sky-ledelsen baller nok til å la Edvald Boasson Hagen være nummer én? Har de baller nok til å gi han denne fulle tilliten og backingen som trengs for at han kan vinne lagets første monument? Det må snart være nordmannens tur til å stå fremst i rekken, til å være fus i alt…

Får Edvald den tilliten han fortjener i Team Sky? Bør han være lagets uttalte kaptein til Flandern rundt og Paris- Roubaix?

Jonas

 

5 kommentarerSkriv en kommentar →

  1. carl eliassen

     /  March 18, 2012

    burde Edvald tenke på et skifte av lag, han har vel kontrakt på to eller tre år så det er kansje ikke så lett, men sky ser konsekvent ut til å satse på engelske ryttere og når Cavendish har startet i sky vil de satse på han .Etter min mening var det klart fra han falt av i første bakke at han aldri ville kunne konkurrere om seieren. Nei, sky bør satse på Cav på de flate spurtene hvor opptrekk vil kunne fungere og på andre typer ritt bør sky satse på Eddy eller andre. Generellt bør sky satse på den rytter som har størst mulighet til å vinne, uavhengig om den personen er engelsk eller ikke

    Reply
  2. daniiielt

     /  March 18, 2012

    Utrolig bra skrevet!

    Jeg kan bare ikke forstå at de fortsatt ville satse på Cav . Når han faller av allerede på La Manie, 100(!) kilometer før mål og lagledelsen fortsatt tror han kan komme over Cipressa og Poggio og fortsatt tro at han har kreftene til å spurte. Det er så latterlig.
    Og det hadde jo helt klart kommet angrep opp bakkene selv om Cavendish hadde vært der, det har han heller ikke ha hatt sjanse til å klare å vinne en spurt.

    Jeg får virkerlig ikke vist min skuffelse over taktikken via tekst… Edvald er alt for tålmodig og Sean Yates er alt for patriotisk, selv om jeg skulle virke patriotisk også skulle det bare mangle at Edvald skulle få laget til disposisjon.

    Reply
  3. Jeg ble fly forbanna når jeg forstod hvor dette bar. ALLE kunne se tidlig at Cav var ute av form og enda får han FEM hjelperyttere rundt seg i et forsøk på å dra han opp igjen. Helt og totalt forkastelig!!! Jeg lurer på hva han selv sa??? HAN burde gitt beskjed tidlig : Kjør for Edvald, jeg har ikke dagen.

    Nå får Edvald virkelig føle hvordan det er å sykle med en verdensmester på laget. Helt ærlig. Jeg blir kvalm av hvordan de opptrer (les Cav). Mulig jeg er usakelig nå men jeg liker ikke fyren.

    Det har et godt og sterkt lag og jeg trodde det viktigste tross alt var å vinne. Er ikke kapteinen i form, neivel da driter du i han og sykler for en annen. SÅ enkelt burde det vært.

    Reply
  4. Cav er britisk og Edvald visste utmerket godt at dette ville skje da han kom inn på laget. De er bygget opp under britiske seire; vinner Cav så er det forside i Telegraph foran 5-6 millioner lesere, vinner Edvald så er det forside i norske aviser, blir ikke akkurat helt det samme.

    Edvald har rett til å gå til et annet lag og det fins vel ikke det sykkellaget i verden som ikke vil ha ham. Han er åpenbart fornøyd med tingenes tilstand, men det er selvsagt frustrerende for folk (som meg) som liker Edvald men ikke liker Sky.

    Reply
  5. Pål

     /  March 19, 2012

    Tror Sky fremdeles er det beste laget Edvald kan være på mtp. utvikling. Men det er klart for meg at valget av denne taktikken sier “det er viktigere å vinne med Cav, enn å vinne.” Jeg synes det er bra at Sky lager ordentlige planer, ikke slike vage Garminplaner av typen halve laget kan vinne, vi får stikke fingeren i kjeften og ta det på feelingen i løpet av rittdagen. Men jeg synes det er litt svake på gjennomtenkte B-planer. Plan-B på lørdag var jo egentlig ikke en plan B. Det ble jo aldri endret noe underveis. Edvald skulle beskyttes som lead out man, og hvis Cav ramlet av skulle han spurte for seg selv. En ordentlig plan B innebærer jo en reell endring av taktikken og styrking av sjansene til en annen, i dette tilfellet Edvald.

    Jeg synes egentlig de burde ha kastet Bradley Wiggins tidligere under Spania rundt også, men der spilte ikke britesyndromet inn. Jeg tror det dreier seg vel så mye om at de ikke synes det er riktig å forkaste planen før det er fors ent. Planen skal kjøres til den dør, og så får man prøve å trylle med de eventuelle restene.

    Reply

Skriv en kommentar