Hva kan vi forvente av de norske proffene? | Anders og Jonas

Hva kan vi forvente av de norske proffene?

VÅRE TO STJERNER: Thor Hushovd og Edvald Boasson Hagen er garantister for store norske sykkeløyeblikk. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Hvilken rolle vil Edvald Boasson Hagen få i Team Sky nå som Mark Cavendish har ankommet? Hva med Thor Hushovd i stjernespekkede BMC? Hva kan Vegard Stake Laengen får til i sitt første proffår?

Det er utvilsomt lettere å stille spørsmålene enn å gi svarene i forkant av 2012-sesongen.

Med seks norske proffryttere er det lov å drømme om stor suksess, ja gjerne tidenes norske sykkelsesong. Men hvor realistisk er det?

Selvsagt er det umulig å gi noe fasitsvar nå, bare dager før en ny sesong braker løs med Tour Down Under, men her følger i hvert fall mine forventninger til de norske proffene denne sesongen:

Thor Hushovd
Det er ingen tvil om at Hushovd fortsatt er ledestjernen i norsk sykkelsport. Men det er like klart at han heller ikke er ensom kaptein i BMC. Både Philippe Gilbert og Cadel Evans har egne mål de vil oppnå, og derfor må Hushovd tidvis ofre egne mulighter.

Det visste han godt da han takket ja til lagets tilbud, og dette kompromisset har han inngått for å øke muligheten til å vinne Paris-Roubaix. Dronningen av alle klassikere henger ekstremt høyt i sykkelsporten, og jeg tror Hushovd ser på rittet som det siste han mangler på en ellers smekkfull merittliste. Hushovd er på et stadium i karrieren hvor antall seirer ikke betyr noe som helst. Nå er det kun de store rittene det er fokus på.

Personlig tror jeg Tom Boonen og Fabian Cancellara stiller mye sterkere til start i år enn de gjorde i fjor, men med det kanskje sterkeste laget i ryggen kan dette bli året Hushovd endelig lykkes med å skaffe seg brosteinstrofeet.

I Tour de France kommer Hushovd helt sikkert til å jakte en etappeseier, men mulighetene blir få. Heldigvis er Hushovd en mester til å gripe mulighetene når de byr seg, så jeg har absolutt tro på norsk jubel i Tour de France også dette året. OL og VM er to interessante mesterskap, som begge (kanskje spesielt det førstnevnte) kan bli store mål for Grimstad-rytteren.

Edvald Boasson Hagen
Også han har en noe uklar rolle i laget. For med Mark Cavendish på plass i Team Sky er det haugevis av kapteinsemner i laget, mange av dem med britisk pass. Det er likevel helt utenkelig at Boasson Hagen ikke får flust med muligheter til å kjøre inn egne resultater. Vi skal ikke glemme at han fortsatt regnes som en av sykkelfeltets mest spennende ryttere.

Signeringen av Cavendish har også tvunget frem noe mange nordmenn har mast om i mange år allerede, nemlig en klarere rittprioritering. Det er ingen tvil om at Boasson Hagen satser hardere på vårklassikerne enn noen gang tidligere. Samtidig er Edvald fortsatt Edvald, han kommer til å kjøre inn fantastiske resultater i nesten alle terrengtyper.

KLASSIKERSTJERNE? Det er vårklassikerne som er Edvald Boasson Hagens store mål denne sesongen. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Den økte satsingen på klassikerne, som blant annet har ført til at nordmannen stiller til start i Tour Down Under neste uke, er svært spennende. Det er liten tvil om at Boasson Hagen har kvalitetene til å vinne Flandern rundt og Paris-Roubaix i løpet av karrieren, det viste han allerede i 2009 da han vant Gent-Wevelgem. Spørsmålet er om han allerede i år takler distansen i de største rittene.

Jeg synes Sky-rytteren viste gode takter under Flandern rundt og VM i fjor. Da sto han distansen langt bedre enn tidligere, hvor det ofte har begynt å røyne på når turtelleren har bikket 250 kilometer. Sist vi så det var under Milano-Sanremo i fjor.

Ellers blir Tour de France veldig spennende for Edvalds del. Jeg tror Bradley Wiggins faller gjennom, men er ikke like overbevist om at Team Sky kommer til å innse det særlig tidlig. Dermed kan det bli mye jobbing på Edvald, både for Wiggins og Cavendish. Men det er alltid etapper som ikke passer for noen av de to britene, og da gjelder det å ha nok trøkk i beina til å utnytte mulighetene.

I ukene og månedene etter Tour de France pleier Boasson Hagen å være en ener. Det kan bli spesielt spennende i år når OL venter kun en uke etter touren. Der vil han sammen med Hushovd stille opp som en av favorittene. Spiller de to hverandre gode vil Norge ha store medaljesjanser. Ellers blir det garantert flere World Tour-seirer, kanskje allerede under Tour Down Under.

Alexander Kristoff
Mange vil mene at dette er året Alexander Kristoff må begynne å vinne sykkelritt. Det er jeg ikke helt enig i. Selvsagt hadde det vært flott å få den første proffseieren, men Kristoff har hatt en stabilt god utvikling de siste sesongene. Han har forbedret både kjørestyrken og spurthastigheten, og fortsetter han med det vil seieren til slutt komme.

I likhet med Hushovd har Kristoff byttet lag foran denne sesongen, noe som i seg selv er et usikkerhetsmoment. Men jeg tror det er til det bedre. Jeg var, i likhet med de fleste regner jeg med, litt skeptisk til valget av Katjusja. Ikke først og fremst på grunn av doping historikken (den er det få lag som scorer høyt på), men på grunn av kulturforskjellene.

Tilnærmingen laget hadde til massespurtene virket planløs og amatørmessig.

Jeg har dog blitt mer og mer overbevist om at lagbytte var en nødvendighet, og noe som vil slå positivt ut for Kristoff. I BMC var spurtene totalt nedprioritert. Tilnærmingen laget hadde til massespurtene virket planløs og amatørmessig. Det virket til å skorte både på evnen og viljen. I Katjusja derimot virker de til å legge stor vekt på spurtene. Det kan vi nok takke Denis Galimzyanov for.

Vi skal ikke glemme at Katjusja er et nasjonalt prestisjeprosjekt på lik linje med Team Sky og GreenEdge. Når russernes nye supertalent er spurter vil det automatisk føre til økt satsing på massespurtene. Erik Zabel er hentet inn som rådgiver og en bedre mann for jobben tror jeg knapt du finner. Forhåpentligvis er det nok til å gi Kristoff det lille dyttet som bringer han opp på toppen av seierspallen.

Lars Petter Nordhaug
En annen mann som har tatt nye steg hvert eneste år er Lars Petter Nordhaug. Det store spørsmålet er hvilken rolle han får på Team Sky. Laget er fylt med fantastiske ryttere, og foran årets sesong har de hentet inn flere sterke klatrere.

Det blir nok i stor grad hjelperytterarbeid for Nordhaug denne sesongen, men vi så Chris Froome komme ut fra intet i fjor og ble nummer to i Vuelta a España. Noe av det samme kan selvsagt skje med Nordhaug også. Han er på et så høyt nivå nå at det ikke skal store forbedringene til før han kjemper helt i toppen i de største rittene.

Ardenner-klassikerne blir viktige for Nordhaug i år. Ingen av Skys klatrere er spesialister i korte, eksplosive bakker, kanskje med unntak av Rigoberto Uran. Nordhaug har bevist nok i disse rittene de siste årene til å gjøre seg fortjent til en fri rolle i laget. Med en kontrakt som går ut etter året blir det viktig å vise seg frem så ofte han kan.

NYTT EVENTYR: Det blir spennende å se hva Gabriel Rasch kan få til i FDJ. Foto: Jarle Fredagsvik (procycling.no)

Gabriel Rasch
Det var ekstremt gledelig å se at Gabriel Rasch fikk kontrakt med FDJ og dermed fikk forlenget proffeventyret. Det fortjente den lojale hjelperytteren. Det franske laget bør være en god match for Gabba. Her bør han få utnytte sin styrke i klassikerne, samtidig som det finnes mange talenter han kan dele erfaringene sine med.

Rasch kommer til å satse på å få en pangstart med en god plassering i Tour of Qatar. Hans evner når det kommer til sidevindskjøring kommer godt med både der og i vårklassikerne. En pangstart hadde vært helt perfekt, og øker muligheten til at han i størst mulig grad får velge rittprogram selv.

Giro d’Italia er allerede så godt som spikret, og det hadde vært morsomt å se Gabriel i et brudd eller to. FDJs offensive tilnærming til sykkelritt burde ikke akkurat være noe hindring for det. Det er ingen tvil om at Gabba vil få en friere rolle i FDJ enn han hadde i Garmin, men jeg tror ikke vi skal forvente oss de største resultatene av den grunn. Men vi kommer helt sikkert til å se nordmannen oftere i TV-ruten enn tidligere.

Vegard Stake Laengen
Det er en spennende, men til de grader usikker sesong Vegard Stake Laengen går i møte. Ikke bare mangler han statusen til å kunne velge og vrake i ritt slik Boasson Hagen og Hushovd kan, men heller ikke lagets rittprogram er spikret. Som prokontinentallag er Team Type 1 helt avhengig av å få invitasjoner til ritt. Dermed vil rittprogrammet bli forandret fortløpende.

Det gjør at Stake Laengen ikke kan se sesongen som en helhet. Akkurat når han skal være i toppform kan være vanskelig å si på dette tidspunktet. Faren er selvsagt at man aldri når toppformen når man må forandre rittplanen flere ganger.

Det som taler for Stake Laengen er at han er en veldig allsidig rytter, som blir bedre jo tøffere rittene er. Laget hans er også rimelig profilløst og dermed vil han ofte ha en fri rolle. At han har nivået inne er jeg ikke i tvil om et sekund. Stake Laengen er en rytter som bare kommer til å bli bedre og bedre de neste årene.

Resultatmessig kan vi ikke forvente så mye i år, men forhåpentligvis viser han seg frem som en av de sterkeste klatrerne på laget. Da åpner det seg mange dører, for laget satser hardt på å komme med i flere World Tour-ritt.

Hva tror dere nordmennene kan prestere i år? Hvordan vil alle lagbyttene til de norske rytterne slå ut?

Jonas

13 kommentarerSkriv en kommentar →

  1. Bra artikkel!
    Jeg tror imidlertid at det kunne settes et større utropstegn bak Alex. Han mener jeg må være Norges mest undervurderte rytter! Han har mesterskapstrøya, men det er alt i følge en del referenter. Jeg har selv vært sykkelrytter og fulgte nøye med på fjorårets NM. Det Alex gjorde der var ikke bare å vinne spurten. Han var motoren i det lange bruddet! Ikke alle utenforstående så dette. Dette bemerket anerkjente, og tidligere syklist, Roberto Vacchi i Eurosport. Lykke til med sesongen, hele gjengen! Dette må bare bli bra!

    Reply
  2. eva karlsen

     /  January 15, 2012

    Hei !!
    Hva med Frederik Wilmann ?? Hva med velget av lag ???

    Reply
  3. andersjonas

     /  January 15, 2012

    Hei SverreSin. Jeg kunne ikke vært mer enig i at Kristoff er Norges mest undervurderte rytter. Han har kommet ufortjent mye i skyggen av Edvald Boasson Hagen opp gjennom hele karrieren. At Alex har ferdigheter langt utover de siste 250 meterne hersker det ingen tvil om. Det viste han ikke bare i NM, men i VM i 2010, Vattenfall Cyclassic de to siste sesongene for å nevne et par eksempler.

    Grunnen til at jeg ikke setter høyere “krav” til Alex er at nivået i massespurtene er enormt høyt for tiden. Sammen med Alex kommer det opp en ny generasjon storspurtere, og kvantiteten på kvalitetsspurtere er i mine øyne langt høyere enn det var for fire-fem år siden. Uansett hvilke ritt du kjører møter du en toppspurter. Men jeg tror han får sin første proffseier i år. Alt annet ville overraske meg, men jeg ville ikke umiddelbart slaktet hans sesong om den ikke kommer.

    Eva, her har jeg kun tatt for meg proffene. Wilmann kjører på Christina Watches, som i likhet med Joker Merida, Plussbank BMC, Øster Hus, er kontinenetallag. Men jeg byr gjerne på noen tanker om hans overgang.

    Det er få ryttere i Norge med samme talent og fysiske forutsetninger som trønderen. I Michael Rasmussen har han en lagkamerat/lagleder med enorm erfaring. En mann som er en perfeksjonist til fingerspissene. Kanskje er det nettopp slik input som skal til for at Wilmann tar et steg videre. Han har utvilsomt talentet til å nå veldig langt.

    Rittprogrammet i Christina Watches er helt sikkert knallgodt, så det er ingen tvil om at Wilmann får en mulighet til å kjøre seg til proffkontrakt. Men jeg er redd dette er en av de siste sjansene han får. Nå gjelder det å gripe muligheten fra start av. Jeg krysser fingrene!

    Reply
  4. Nyegymsko

     /  January 15, 2012

    Jeg er enig med mye av det du skriver, men det er jo mer interessant og diskutere det man IKKE er enig i. Det ser ut til at jeg går mot den generelle konsensusen her, men jeg mener faktisk at dette er året Kristoff MÅ begynne og vinne race. Kristoff har ikke vært hentet til BMC eller Katusha for å være leadout-man, noen annen form for opptrekker eller hjelperytter, MEN som spurter! Den jobben har han til dags dato ikke klart å fulkkomengjøre gjennom å vinne ETT ENESTE race for sine klubblag (har jo ikke helt fått sjansen for katusha enda). Man kan snakke seg gul og blå på hvor god han er, men det hjelper ikke overhodet når han ikke klarer å vinne. Jeg våger den påstanden at INGEN arbeidsgiver innen sykling signerer en type rytter som Kristoff fordi han KANSKJE kan utvikle seg til å vinne race om en sesong eller to. Det blir forventet at man kan levere fra dag en når man er 24/25 år og har vært et par år i proffsirkuset allerede.

    Jeg tror at Kristoff vil gjøre det mye lettere for seg selv om han kan hanke inn en seier eller to, selv om det sikkert er lettere sagt enn gjort. En ting er sikkert, kommer den ikke snart får han nok ikke så mange flere sjanser på proffnivå. Ingen er interessert i å ha en spurter som aldri leverer varene.

    Hva kan han gjøre for å vinne? Personlig tror jeg Kristoff er litt for svak på det taktiske. Hjelper ikke om han er kjøresterk om han ikke kan plassere seg.

    Ingenting hadde gledet meg mer om dette er sesongen hvor alt snudde seg for Kristoff, men jeg mener nok at dette ER sesongen han må levere noe. Jeg tror også vi er fler som tenker det…..

    Reply
  5. Jens

     /  January 15, 2012

    Tror det blir lettere å prestere på Katusha for Kristoff fordi de satser på spurterene. Det er vanskelig å vinne som spurter om du har brukt mye krefter på å posisjonere deg og å beholde posisjonen. Mange er gode spurtere med sterke leg og en liten porsjon flaks hjelper jo kanskje også….. Lykke til!

    Reply
  6. Enig

     /  January 15, 2012

    Kommentar til nye Gymsko:

    Jeg er ikke helt enig i at profflagene bare er ute etter ryttere som vinner. Med dagens poengsystem er lagene avhengig av poeng for å bli/være Worldtour lag. Ryttere med poeng blir derfor hentet til lag, selv om de ikke har preseter noe den siste sesongen. Det beste eksempelet på dette, er da Katusha hentet Freire, han har ingen resultater i 2011, men har masse poeng fra 2010. På BMC var Kristoff nr.5 eller 6 blant rytterne i forhold til tellende poeng (både Protour og andre UCI poeng) i 2011. Igjennom stabile toppresultater har Kristoff fått mange poeng, og er derfor en rytter som vil være interessant for flere lag. Verdien til Kristoff vil imidlertid øke betraktelig dersom han får sine seire, men han vil også ha en god markedsverdi ved gode Worldtour plasseringer som gir gode poeng til laget selv om han ikke vinner spurter.

    I forhold til Kristoff sine taktiske evner i avslutningen, er jeg både enig og uenig. Som det har blitt bemerket av andre ovenfor, så er utfordringene i dagens spurter er at nivået har blitt ekstremt høyt. Organiseringen av opptrekkene har gjort det svært vanskelig for ryttere uten opptrekk å klare å vinne ritt. Dette er også formålet med opptrekket, nemlig å sikre resultatet i spurten. Vi fikk en god leksjon av Lotto-Belisol i dag under Cancer Council Classics. Lotto-Belisol gjorde opptrekk parallellt med Sky, og med en mesterlig regissering av Henderson, gikk Lotto-Belisol ut av opptrekket som seiersherre; mens Sky sitt tog ble pulverisert, satt Lotto-Belisol igjen med en komplett rekke og serverte de siste meterne til Greipel som distanserte Edvald i spurten. Edvald var ikke i nærheten av å vinne spurten. Bak disse to rytterene som hadde fått opptrekk, ble plassene delt mellom de rytterne som kom fra lag uten/med begrenset opptrekk.

    For en rytter som ikke har opptrekkere foran seg, er det en kamp å komme i posisjon før spurten. En god spurter kan kanskje ta 1-2 sykkellengder på de siste meterne. Dersom spurteren starter i en posisjon som er 2-3 sykkel lengder bak når spurten starter den siste 250-200 m, er det ikke mulig å vinne rittet. Rytteren som ikke har hjelp i opptrekket, må derfor hele tiden vurdere om han skal bruke krefter på å komme seg i posisjon, og dermed ha mindre krefter til sluttspurten, eller om han skal ta sjansen å spare på kreftene og ha mer igjen til de siste meterne. Pga. opptrekkstogene er farten ofte så høy den siste km at selv de beste spurterne ikke er i stand til å ligge ute og ta vind over lengre distanser enn 3-400 m. Det er derfor i dag svært vanskelig å vinne spurter uten opptrekk.

    Kristoff sine resultater i 2011 bærer preg av at han har måttet gjøre alt selv, med unntak av den 1. etappen i Polen Rundt samt i Tour de Wallonie. I Polen Rundt fikk han hjelp frem til den siste kilometeren av Wyss, mens i Wallonie ble han nr. 2 etter at han fikk hjelp av Phinney, men da fra en posisjon som var altfor langt bak. Kristoff kan posisjonere seg og tar vare på sjansene sine når han får dem, men han trenger hjelp i opptrekket som alle andre spurtere. Det blir spennende å se om Kristoff får denne hjelpen i Katusha. Dersom han får denne hjelpen kan det bli en sesong med mange gode resultater!

    Reply
  7. Nyegymsko

     /  January 15, 2012

    Kommentar til kommentaren :)

    Nå skrev jeg ikke at profflag kun vil signere syklister som vinner, MEN jeg vil vel påstå at de helst vil signere SPURTERE som vinner. Har et lag en spurter som aldri vinner, men kanskje skaffer inn noen worldtour poeng hist og her tror jeg ikke det er nok, det av to ting. Det er seiere de fleste lag med sponsorer lever av. Dessuten er labyrint regelverket til UCI i konstant forandring og det med poeng kan like godt være historie allerede til neste år og dermed er iranske syklister (og andre rarieteter) ikke like aktuelt lenger.

    Når det gjelder dette med opptrekk ser man jo selvfølgelig nytten av det, ingen grunn til å nekte på det, MEN man ser jo også spurtere som har gjort det strålende uten opptrekk. Syklister som mcEwen og Petacchi har jo vist det gjennom mange år. Det finnes jo også fler…. samtidig som det finnes eksempler på de som er omtrent hjelpesløs uten opptrekk. Jeg er litt usikker på hvor lenge man kan bruke dette med opptrekk som en unnskyldning fordi det taktiske ved en spurt er EKSTREMT viktig. Spurtere skal også kunne posisjonere seg og klare seg selv uten et tog. Det hjelper ikke å komme til lagsjefen og si; “Jeg får jo aldri noe opptrekk, da kan dere ikke forvente at jeg skal vinne heller”. Da vil jo i såfall lagsjefen bare peke på andre ryttere som klarer seg fint uten opptrekk.

    Det jeg vil frem til når det gjelder dette med at denne sesongen BØR Kristoff få seg en seier eller to går jo også på det med at han nå antageligvis får seg et opptrekk. Det vil også bli vanskeligere for han å få vise seg frem om han ikke får noen seiere fordi han ikke vil bli satset på i noen ritt som betyr noe.

    Jeg synes Kristoff får veldig mye skryt i Norge og at folk ser veldig gjennom fingrene med at han ikke har noen seiere. OM han hadde vært så taktisk god og rask som folk skal ha det til, ja, da hadde han hatt noen seiere. Det er for dumt å komme å skylde på uflaks gang på gang på gang. Det er nå på tide at han lar beina ta seg av snakkinga :) Lykke til!!

    Reply
  8. andersjonas

     /  January 15, 2012

    Herlig diskusjon!

    Det er klart at spurtere først og fremst blir betalt for å vinne sykkelritt, men man skal ikke helt undervurdere effekten av mange topplasseringer. Ikke bare pga UCI-poengene, men også for motivasjonen til et lag. Det må være mer givende å stille til start når man vet at man har en mann som kommer til å kjempe om seieren enn om man har null ambisjoner.

    Vil også presisere at det finnes ulik grad av hjelp i avslutningene. Det er svært få lag som klarer å organisere rene opptrekkstog, men mange har to-tre ryttere som hjelper spurteren i posisjonskampen. I BMC hadde de vel strengt tatt bare en mann (Danilo Wyss) og han var ikke akkurat verdensklasse. Dermed ble det veldig mye arbeid på egenhånd for Kristoff. Og man kan ikke helt forvente at han takler det like bra som en rutinert kar som McEwen (som selv han har slitt voldsomt med å vinne sykkelritt uten noen form for hjelp de siste årene).

    I Katjusja synes jeg de har blitt gode til å hjelpe spurterne sine. De er på ingen måte et lag som kjører rene opptrekkstog, men de klarer å pakke inne spurteren sin lenge og sørger for at han bare trenger å bruke krefter på de siste meterne.

    Kristoff har utvilsomt mye å gå på når det kommer til posisjonering. Han får ikke god nok posisjon billig nok, og er dermed enten for langt bak når spurten går eller for sliten når han har god nok posisjon. Nå kommer han inn i en fin spurtgruppe (Galimzyanov, Freire og Selig). Forhåpentligvis kan det gi Kristoff noen gode input.

    Kristoff blir i år 25 år, noe som vil si han i hvert fall har 6-7 gode år igjen. Derfor mener jeg at seire ikke er livsnødvendig i år, så lenge han fortsatt viser at han blir bedre og bedre. Det er stor forskjell på spurtere som har gått seg fast i en blindvei og de som stadig kommer nærmere en seier. Men samtidig kan man jo spørre seg om hvordan Kristoff kan bli bedre uten å vinne noen ritt når han allerede har vært så mange ganger på pallen.

    Reply
  9. Nyegymsko

     /  January 15, 2012

    Enig, flott diskusjon!

    Det at McEwen ikke vinner like race som før handler vel like mye om at han er for geriatriker å regne nå om dagen. Han er vel heldig om han kan få til et hvalross-jump. Uansett er han et eksempel på en som tidligere ihvertfal gjorde det ganske bra.

    Jeg er enig i at Danilo Wyss kanskje ikke har vært all verden (selv om han gjorde god jobb for meg i Car & Velo i ProCycling spillet 2010 ;) ) men det er akkurat DERFOR jeg mener at han nesten MÅ få seg en seier i 2012. Jeg er nemlig enig med deg i at Katjusja tar OK vare på spurterne sine. Jeg tror ikke Kristoff kommer til å få noe særlig mye bedre arbeidsforhold enn han får nå, derfor må han også levere! Gjør han ikke det nå, kan han bli sett på som en syklist som var lovende, men som stoppet opp (les: Ciolek). Kanskje han isåfall heller vil bli brukt som opptrekker, men så spørs det om han vil lykkes med det siden han forstatt tydligvis mangler litt posisjonering/taktikk egenskaper. Det at han fyller 25 år tror jeg er med på å gjøre at han bør vise seg nå. Jeg mener at nå burde ALT ligge til rette for ham. Har han forresten 1 eller 2 årskontrakt??

    Nå kjenner ikke jeg Kristoff personlig så jeg kan ikke annet enn å spekulere, men jeg har kanskje fått et lite inntrykk at han ikke er villig til å gi 100% for å bli best. Det virker som om han “har et liv” ved siden av syklingen og at han ikke er nok dedikert. Han gir kanskje 98%, men det er kanskje ikke nok på dagens nivå. Grunnen til at jeg skriver det er jo p.g.a måten han ikke ville innrette seg hos BMC både på trening og bopel. Det virker kanskje som om han synes at han vet best selv og ikke vil høre på laget sitt….. Det er bare en tanke. og fullt mulig jeg tar feil.

    Reply
  10. Noen bemerkninger til Andersjonas:Wilmann er semi-proff, det er vel ikke rytterne i de norske lagene…Så hadde et russisk lag hvor kulturen stemte overrens re-signert med en rytter av et slikt kaliber, det gjør altså ikke Katusha. SÅ du bør ikke gi de et slikt ufortjent stempel…Derimot virker de å være et friskt pust og vil vel innføre en ny kultur…

    Med Zabel så vil nok Kristoff vinne flere ritt, etappeseire og kanskje en semiklassiker og kanskje en klassiker og…Mye mindre press og han kan lære av en stor klassikerrytter som Freire. Og med disse stjernene inne, så vil de tar bort presset og…

    Nyegymsko:når jeg leser det siste du skriver, så vet jeg ihvertfall at jeg ikke kommer til å lese resten. For noe vrøvl. Ochowitz er tullerusk, det var problemet. På enkelte områder trenger man mer hjelp. det var åpenbart ikke BMC i stand til å gi han og dermed så gikk Ochowitz av den grunn ut og sa at han ikke var dedikert nok. Hadde dette vært tilfelle, så hadde han aldri vært så høyt oppe som han har vært ved flere anledninger. Katusha kan absolutt gi han den hjelpen han trenger for å komme videre. det demonstreres i praksis ved at de hentet Zabel.

    Og Laengen kan fort levere fra første stund. det er fullt mulig. det har vi sett at mange ryttere har klart. At Laengen mangler status har svært lite å si. Du tror vel ikke at en rytter som har blitt nr. 4 i TDL ikke vil få utvikle seg på best mulig måte? at han ikke får sine sjanser? at han ikke får kjøre ritt som passer til han? Get real! Sky is the limit for Laengen. Ellers tror jeg at Edvald kan ha en god sjanse på ungdomstrøyen i årets tour de france.

    Reply
  11. andersjonas

     /  January 16, 2012

    Aller først heh. Jeg vet ikke helt hvordan du definerer amatør og semi-proff. Det er et forhåldsvis løst definert begrep, men som sagt kjører Wilmann for et kontinentallag, i likhet med alle Joker-rytterne. Vet ikke om det er lønninger du tenker når du putter ryttere i ulike kategorier, men Joker Merida er på akkurat samme nivå som Christina Watches (begge kontinentallag).

    Når det kommer til Stake Laengen ser jeg at formuleringen min var upresis, slik at det var lett å misforstå hva jeg mente. Poenget jeg prøvde å få frem var at det vil være vanskelig for Stake Laengen å planlegge sesongen sin (når han skal toppe formen f. eks.) siden lagets og dermed også hans rittprogram vil forandres fortløpende. Det jeg da mente med at han ikke hadde “stjernestatusen” var at han ikke automatisk er en del av A-laget til Team Type 1.

    Selvsagt vil han, som du skrev, få muligheten til å kjøre gode ritt, men hvor lenge i forveien vil han vite at han skal kjøre for eksempel Sveits rundt (tilfeldig eksempel)? Vil han ha tid nok til å trene opp en formtopp?

    En annen ting er at Team Type 1 kjører mange ritt på det amerikanske kontigent. Om det blir mange turer fram og tilbake mellom kontigentene med all jetlagen det medfører tror jeg det kan spille negativt inn. Men det sier seg selv at Team Type 1 ikke hadde hentet Stake Laengen om de ikke hadde troen på han, og som jeg skrev i det opprinnelige innlegget har jeg null tvil om at han tar nivået med en gang.

    PS: Vinner Edvald ungdomstrøyen i touren i år stikker du av med prisen årets klarsynte :)

    Reply
  12. Nyegymsko

     /  January 16, 2012

    heh…

    Det var noe av det svakeste jeg har hørt på lenge. Du burde tenkt deg om før du skrev!

    Gi meg én god grunn til at jeg skal tro på deg i stedet for Ochowitz!

    Det er usedvanlig enkelt (og ganske barnslig) å bare kalle noen for tullerusk. Det motbeviser INGENTING!

    Reply
  13. Jens

     /  January 19, 2012

    Sakelig gymsko. Mr. O tror kanskje at det er isbjørner i Stavanger. Om en ser på temperaturen i Stavanger i forhold til nord Italia om vinteren så er det kanskje ikke nødvendig å bo HELE vinteren i Italia om en tar lange treningsopphold i varmt klima ila vinteren ved bopel i Stavanger. Hvordan vet du at mr O. snakker sant? Er sannheten avhengig av makt?

    Reply

Skriv en kommentar