En popularitetskonkurranse? | Anders og Jonas

En popularitetskonkurranse?

IKKE EN AV GJENGEN? Spørsmåelet er om det er slik Kristoff føler seg etter VM-uttaket. Foto: Stian Lysberg Solum (Scanpix)

Dagens VM-uttak bød på en overraskelse, da Alexander Kristoff ble utelatt fra troppen som drar til København for å forsvare Hushovds VM-gull. Valget var interessant, og konsekvensene store.

Jeg synes det var et dårlig valg av sykkelforbundet, men langt fra et katastrofalt valg. Vil Norges VM-sjanser minke med Kristoff ute av laget? Mest trolig ikke. Vil sjansene styrkes? Mest trolig ikke. Men de som prøver å påstå at Alexander Kristoff ikke kunne gjort en god hjelperytterrolle er historieløse, og går i en felle mange, mange norske sykkelfans har gått i tidligere; de undervurderer Stavanger-rytteren.

Kristoff har fått et rykte som en spurter. Det er et velfortjent rykte i den forstand at han er veldig rask og god i massespurter. Men begrepet fører dessverre med seg en del negative oppfatninger. Er man en spurter er man ikke spesielt kjøresterk, man kan ikke klatre og man er vant til å få ting servert på sølvfat.

Kunne gjort en god jobb
Om noen tenker slik om Kristoff er jeg redd de feiler på samtlige tre punkter. For det første har Kristoff en motor svært få nordmenn kan matche. BMC-rytteren har en av sine forser i at han tåler lange distanser, slik rytterne møter i VM. Han ble nummer tre i det 251,1 kilometer lange rittet Philadelphia International Championship i fjor. Han har sittet i finalen i det tøffe endagsrittet Vattenfall Cyclassics to år på rad, han gjorde en helsikes sterk innsats under VM i fjor, da han satt med lenger enn Cancellara, og måten han har vunnet sine to NM-gull på har vært ekstremt overbevisende.

Klatringer er riktignok ikke Kristoffs store styrke, men de finner man heller ikke mange av i årets VM. Korte bakker som man får i København viste han senest i Vattenfall Cyclassics at han takler meget, meget godt. Det stemmer heller ikke at Stavanger-mannen ikke er vant til å kjøre hjelperytter. Det har han gjort ved flere anledninger. Senest under Tour de Wallonie. Rittet gikk ikke på TV, men de som tok seg bry til å finne en god stream fra rittet fikk se at den norske mesteren overbeviste stort. I et kraftig redusert hovedfelt tok han sammen med megatalentet Taylor Phinney fullstendig balletak på alle konkurrentene til Greg Van Avermaet. Den jobben han gjorde den dagen sto ikke noe tilbake for hva verdens beste hjelperyttere gjør.

Så at Arvesen og Rasch er vanvittig mye bedre hjelperyttere enn Kristoff kjøper jeg rett og slett ikke. Mulig jeg er blind, men det skal mer til for å overtale meg om at valget er riktig. Men så virker det heller ikke til å være det som er grunnen til at Kristoff er forbigått. For det er liten tvil om at Edvald Boasson Hagen og Thor Hushovd har fått lov til «å ta ut» årets VM-lag.

SEIERSGARANTISTER: Det er Edvald Boasson Hagen og Thor Hushovd vi må satse på under VM. Er det da naturlig at de får velge sine egne hjelpere? Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Det hele virker til å ha vært en aldri så liten popularitetskonkurranse, hvor det gjelder å være venner med riktige personer. Det er i hvert fall det inntrykket jeg har fått gjennom media, og det gir meg en litt flau smak i munnen. Om det er slik at man må være lagkamerater til daglig for å være hjelperyttere man kan stole på i internasjonale mesterskap har norsk sykkelsport et gigantisk problem, og ikke minst har våre kapteiner enorme lederproblemer. Den mistilliten Hushovd og Boasson Hagen tydelig har vist til Kristoff kan fort påvirke Norge i de neste mesterskapene, når Arvesen og Gabba ikke lenger er noen alternativer.

Noe å lære av Cavendish?
Jeg mener at riktig innstilling fra de to kapteinene hadde vært å si at uansett hvem som blir tatt ut så skal vi klare å få en sammensveist og hardtarbeidende gjeng.  Nå er det istedenfor stjernene som har håndplukket sine hjelpere. Mark Cavendish er i mine øyne sykkelfeltets mest motiverende leder. Under prøve-OL skrøt han hemningsløst av hjelperytterne sine, til tross for at de til daglig er konkurrenter. Superspurteren vet bedre enn noen andre at han er helt avhengig av at de rytterne trår alt de kan for hans del under årets VM og kommende mesterskap. Med sin inkluderende stil sørger han for å skape et lag som har tiltro til han som kaptein og som ønsker å ofre seg for ham. Forventer Hushovd og Boasson Hagen at Kristoff skal gjøre det samme når han nå indirekte blir kalt en dårlig hjelperytter?

Uttaket har også konsekvenser for sykkelforbundet. Tidlig hver sesong publiserer de et skriv hvor de legger frem uttakskriteriene til internasjonale mesterskap. Riktignok inneholder skrivet mange punkter som går på subjektive vurderinger, men det står sort på hvitt at dette er kravene for å delta i VM for Norge:

Tre topp 10 resultater i UCI-ritt, ett topp 10 resultat i World Touren, poeng i World Touren eller topp 100 på Europatour-rankingen.

De kravene oppfyller Kristoff, men ikke Rasch og Arvesen. Jeg regner med at dette er siste året NCF legger frem slike uttakskriterier, for effekten disse kriteriene har hatt tidligere har selvsagt blitt undergravet i år.

De er utvilsomt gode nok for å kjøre VM, men måten de fikk plassen på i år liker jeg dårlig.

Jeg synes Norge har et godt lag til VM. Gabriel Rasch og Kurt Asle Arvesen er begge lojale og sterke ryttere som har noe i et VM å gjøre. De har gode lederegenskaper, er ekstremt dyktige til å plassere seg riktig i feltet og lojale som få andre. De er utvilsomt gode nok for å kjøre VM, men måten de fikk plassen på i år liker jeg dårlig.

Til tross for at Norge har en av de yngste favorittene i Edvald Boasson Hagen har troppen en snittalder på 32 år. Det er nok ikke veldig mange nasjoner som klarer noe høyere. Hørte jeg snakk om å bygge for fremtiden for en sykkelnasjon i stor vekst?

Tror du at det var Boasson Hagen og Hushovd som bestemte hvem som skulle være hjelperytterne deres? Hva synes dere i så tilfellet om det? Burde Norge heller satset på fremtidens menn? Har Kristoff grunn til å føle seg forbigått?

Jonas

« Previous post

27 kommentarerSkriv en kommentar →

  1. Kjetil

     /  August 23, 2011

    Meget god oppsummering som jeg stiller meg bak. Alle argumentene Kjærgaard kjørte ifjor da han tok et “upopulært” men likevel voksent og offensivt valg av Kristoff gir overhodet ingen mening idag. Kristoff gjorde en strålende jobb og satt tett med Thor lenge, og mottok fortjent ros av Thor ifjor også for den moralske biten hvor han var med å bygge opp Hushovd som vel egentlig trodde toget hadde gått for gull. Når han atpåtil har oppnådd uttakskriteriene og vist at han er god til å stå distanser så har han all grunn til å være både skuffet og bitter.

    Reply
  2. Jeg trodde Kjærgaard tok ut Kristoff ifjor for å gi han matching fram mot VM og OL… Tydeligvis ikke.

    Sjekk også ut bloggen min ang sportsutstyr: http://www.utstyrsfreak.blogg.no bloggen blir oppdatert jevnlig.

    Reply
  3. I fjor skulle Alex være med for å få erfaring. Det var nok egentlig bare et skalkeskjul. For utifra det burde han være totalt selvskreven til dette mesterskapet. Men da får vi det store problemet; Hvem skulle fått 4 plassen. Kjærgaard turte jo selvfølgelig ikke å favorisere en av kapteinene sine. Det valget slapp han i fjor for da fikk Kristoff være en slags fredsmegler. Egoet til Hushovd er desverre altfor stort.

    For hadde vi fått tre plasser så hadde jeg ikke vært i tvil. Da hadde Kristoff fått en plass. Kjærgaard er for redd for å skape splid. Han gjorde det riktige i fjor, men grunnen til at han gjorde det var igjen for at han var redd for å skape uro.

    Reply
  4. Jonashoi

     /  August 23, 2011

    God oppsummering, og finner meg forsåvidt enig i ressonementet, Men Kristoff har for vane å ikke prestere når det forventes noe av han. Han er best med lave skuldre.. Det er en del bra poeng, men når det kommer til Cavendish synes jeg du bommer grovt; På det Britiske landslaget er det kun én reell favoritt, nemlig Mark. I tillegg har de 6 (eller 9) ryttere til å hjelpe han. Det norske laget har 4, med 2 store favoritter. Dermed blir det en liten splid innad i laget, der den ene neppe vil kjøre hjelperytter for den andre. Det skal mye til å skryte hemningsløst av én, to eller tre hjelperyttere dersom du vinner, ettersom det viser at du egentlig gjorde alt selv. Norge har for mange kort å spille på, eller for få plasser. Det blir 50/50 – er skuffet selv, men mener at det er riktig å la våre 2 kort selv bestemme hvem de vil ha med, siden det er tross alt de som har gitt oss plasser i det hele tatt.

    Samme hvem som deltar, Norge vinner uansett ;)

    Reply
  5. Tore

     /  August 23, 2011

    Er ikke poenget å vinne tittelen da

    Da er det nå bedre å kjøre med di du er vant til å kjøre for deg,som vet hva du tåler og kan roe deg ned og motivere deg,Gabriel var fantastisk under Paris Roubaix fortjente mangen poeng for den jobben der,Kurt Asle er på gang i gjenn og loser Bradley til beste posisjon i feltet,det kommer han til å gjør med Edvald i VM også………

    Reply
  6. andersjonas

     /  August 23, 2011

    Jeg er ikke like sikker som deg Tore på at det er bra at kapteiner får plukke de hjelperne de ønsker. Se på Andy Schleck for eksempel. Han har fått sitt eget lag i år og resultatet ble ikke noe bedre av den grunn.

    Kristoff ville ikke fått noe press til å prestere resultater Jonashoi, så jeg tror han hadde taklet presset bra. Og klarer Arvesen å prestere? Han kom aldri i form til hverken vårklassikerne eller touren. Han er kanskje et like stort spørsmålstegn? For ikke å snakke om Gabba som har null tillit i Garmin, noe rittprogrammet dessverre viser.

    Bare for å påpeke det helt klart. Jeg synes valget er galt, men ikke katastrofalt. Det er først og fremst måten valget blir tatt på jeg reagerer sterkt på!

    Reply
  7. Bra, om enn noe forsiktig skrevet artikkel, andersjonas. For vi kan vel ta hardere i & kalle det en skandale at Katusja-Kristoff ikke er tatt ut – når han har vært med på å sanke UCI-poeng. Noe som også viser at han kunne klart seg bra i København – han kunne tom. risikert å bli den beste nordmannen der nede. I Vattenfall sist søndag klarte han f.eks. – i motsetning til Hushovd – å være med helt inn. Så ikke Kjærgård det løpet? Kristoff har nå sagt i fra offentlig at han føler seg urettmessig forbigått & sier dermed selv det som skal sies.

    Reply
  8. andersjonas

     /  August 23, 2011

    Synes ikke valget var en katastrofe BlackCraw, men prosessen kunne jeg kanskje beskrevet slik.

    Reply
  9. Enig

     /  August 23, 2011

    Glimrende blogg, veldig bra oppsummert!

    Reply
  10. Erling

     /  August 23, 2011

    takk for en veldig god blogg et spørsmål dåg er om alexander hadde villet kjøre “hjelperytter” dette tviler jeg dåg litt på så jeg tror valget kanskje kan ha vært greit nå får vi to stk “småkonger” og to stk hjelpere istede for 2 stk småkonger og en prins jeg sier ikke at aleksander ikke kan kjøre hjelperytter spørsmålet er om han vil det jeg tviler litt på det ifjor var det greit da var han enda ung og uerfaren iår er det andeledes mer erfaring og han har blitt en mye sterkere rytter og en mye bedre spurter.

    Reply
  11. Kristian

     /  August 23, 2011

    Resultater er et vanskelig kriterium å benytte ved laguttak i sykkel. En rytters resultater beror ikke bare på egne ferdigheter og egen styrke, men også på posisjonen og rollen i laget. Det er vanskeligere for Gabriel Rasch å oppfylle forbundets uttakskriterier som hjelperytter i Garmin Cervelo enn som kaptein på Maxbo Bianchi, selv om han kanskje er en bedre rytter nå enn noensinne.

    Ved uttaket til Tour de l’Avenir nylig fikk Kjærgaard kritikk for å fokusere for mye på resultater da han tok ut laget, framfor å inkludere et par arbeidshester uten egne resultater å vise til. Angående VM-uttaket nå, er det på mange måter omvendt.

    Alt i alt er det ikke lett for en utenforstående å se noen klar linje fra uttak til uttak. Jeg hører med til dem som er overrasket over at Kristoff ikke ble tatt ut, men som andersjonas skriver: Antakelig betyr det lite for det norske lagets slagkraft. Rasch og Arvesen kommer til å gjøre en god jobb.

    Reply
  12. Enig

     /  August 23, 2011

    Kommentar til Kristian: jeg er blant dem som faktisk tror at dette er en svekkelse av Norges sjanser i VM, i stedet for en formsterk Kristoff som både kunne ha fungert som en joker, og som ville være god å ha som opptrekker inn mot spurten, får vi to hjelperyttere, med usikker form. I tillegg skaper opplegget usikkerhet innad i laget, som nå er kraftig polarisert slik som Kaggestad allerede har bemerket. Hva skjer dersom både Thor og Edvald føler seg bra inn mot spurten, når skal det avgjøres hvem som skal trekke opp for hvem, eller skal begge kjøre for sine sjanser? I forhold til de fleste kommentarene på nettet har Kjærgaard gjort et populært laguttak, men han har samtidig skapt en større grad av polarisering enn dersom han hadde valgt et lag som bestod av Kristoff og Nordhaug som hjelperyttere. I realiteten har Kjærgaard med dette laguttaket overlatt kommandoen til rytterne. Tiden vil vise om det var et klokt valg.

    Reply
  13. Dag

     /  August 23, 2011

    Hei!
    Du legger til grunn tanker og valg hos Hushovd og EBH som du neppe kan ha særlig belegg for å komme med. Ingen tvil om at begge har blitt hørt angående sine ønsker med tanke på laget, med hva de legger til grunn for sine ønsker vet vel du fint lite om..

    Noe å lære av Cavendish? Nei, langt ifra!! Du fremstiller det også som om EBH og Hushovd indirekte diskvalifiserer Kristoff som hjelperytter. Kom opp med ett eneste eksempel på at EBH ikke har skrytt av laget når han har vunnet! Han er vel en av dem i feltet som er best på nettopp å hylle laget.

    Avsnittet ditt om “popularitetskonkurranse” og ” venner med riktige personer” er direkte pinlig og i beste fall synsing på lavt nivå!!

    Det er vel sånn at begge er blitt spurt om hvem de helst vil ha som hjelperyttere og svart ærlig deretter. Der ligger i alle fall ikke noe til grunn for å tro noe annet. At det har fått stor betydning kan du ikke skylde andre enn Skjærgård for ( men den mannen har jo vist så store mangler på lederegenskaper og sykkelforståelse ellers, at intet forundrer meg ved den mannen lenger…)

    Laget er etter min mening det beste vi kan ha, dersom Arvesen og Rasch er i form, men at måten det er blitt gjort på stinker, det er jeg absolutt enig i.

    Dag

    Reply
  14. Roar

     /  August 23, 2011

    Årets VM-uttak var ingen overraskelse. Å velge bort Kristoff til fordel for Gabba eller Kurt, var et logiskt valg med tanke på ruta i København, og et riktig valg i forhold til kandidatenes kompetansen. Kristoff er en dyktig rytter, men selv om han i år til tider har gjort en god jobb som hjelperytter så mangler han den taktiske klokskapen og erfaringen som Kurt og Gabba har i harde endagsløp. Thor og Edvald har bruk for ryttere som kan lese løpet og plassere dem i gode posisjoner – ikke en rytter som tror han kan være med å kjempe om seieren.

    Reply
  15. Steinar

     /  August 24, 2011

    Ingen tvil om at Kristoff har mye kjørestyrke, men det impliserer ikke nødvendigvis at han her en god hjelperytter. Nå påstår jeg ikke at han er noe dårlig hjelperytter, men husk på at Rasch og Arvesene er i verdenstoppen innen “faget” sitt. Når vi har to så store kapteiner, syntes jeg det er helt greit å ta ut de som er best til å skjerme for vind. Og si at Kristoff ville kunne utføre dette bedre enn de to andre er som å si at han er bedre enn dem i alt, og syntes ikke jeg her helt riktig.

    Når det gjelder selve prosessen, så mener jeg at regjerende verdensmester gjør som han vil. Litt sykkelkultur må vi klare å presse inn mellom janteloven her på berget også. Hadde situasjonen vært en annen kunne man kanskje tatt en diskusjon, men i fjor når situasjonen var en annen var diskusjonen helt andre veien også, så jeg er ikke bekymret for noe gutteklubben grei heller.

    Reply
  16. Anders

     /  August 24, 2011

    Å påstå at Rasch og Kurt er noen av verdens beste hjelperyttere er vel å dra den litt langt? Ingen ble tildelt en plass i verdens største sykkelløp og Rach har ikke noe form for rittprogram frem mot VM. Jeg husker Gabba kjørte bra i Roubaix og Qatar. Siden det har han ikke prestert noe. Sist løp jeg så av han var i Tønsberg 4-dagers. Der falt han av og brøt rittet. Kristoff har prestert jevnt og trutt, senest nå i Hamburg viste han at han har distansen og farten inne. Der var han blant de 30 sterkeste og menn som Thor satt i gruppen bak. Ikke kom å si at Gabba har større forutsetninger for å gjøre en bedre jobb en Kristoff i København.

    Reply
  17. Håkon

     /  August 24, 2011

    vil ikke si meg enig i det du skriver , rasch satt med i finalen i paris-roubaix, den distansen tror jeg rett å slett kristoff ikke klarer, og å sitte med i finalen der sier ekstremt mye om motoren til rasch,
    kurt asle er den mest erfarne rytten av de norske og kan fungere ekstremt bra som en road capt. noe han har vist gang på gang i TdF, så jeg tror det laguttaket som er gjort nå er det beste man kunne tatt ut!

    Reply
  18. Roar

     /  August 24, 2011

    Selv om Kristoff har distansen og farten inne gjør det ikke han til en god hjelperytter.
    En Gabba i form har gode hjelperytteregenskaper og har derfor større forutsetning til å gjøre en bedre jobb enn Kristoff. Thor og Edvald har kommet med ønsker om hvem de tror kan gjøre den beste hjelperytterjobben, og de setter sin tillit til Gabba og Kurt. Som Thor sier i forhold til vrakingen av Kristoff: “…vi nødt til å ha med ryttere som kan hjelpe oss med å vinne løpet. Vi er nødt til å ruste opp laget vårt på best mulig vis i forhold til rittet vi skal kjøre. Det vi trenger er ryttere som kan gjøre en jobb for oss fra den første kilometeren og fram til 270-275 kilometer… ” Han sier ikke dette for å undergrave Kristoff, men for å forklare hvilken type ryttere det er viktig for han å ha på laget for å øke sine egne vinnersjanser. Her vet Thor best, og vi bør lytte til hva han sier.

    Reply
  19. Pål

     /  August 24, 2011

    Er helt enig at Kristoff kunne gjort en knalljobb. Jeg var en av de som var sure etter laguttaket i fjor, og måtte bite det i meg. Kristoff tåler lange distanser, og er lojal. Men skulle likt å vite om den mistilliten du mener at EBH og Hushovd viser han er at de ikke velger han til VM, eller om det er pga. noe annet som du ikke nevner her. For det er vel ikke så veldig rart at de velger med seg ryttere de kjenner godt. Slik er det i alle sammenhenger. Man velger den man kjenner best, hvis to stiller tålelig likt. Det motsatte ville jo i såfall demonstrert kollosalt mye mer mistillit, enn det du hevder EBH og Thor gjør her.

    En annen ting jeg stusser litt på, selv om jeg er til dels enig er
    alt snakket om at de yngre skal få erfaring. Blant annet fra Kjærgård i fjor og fra mange som er uenige i valget i år. Det er forsåvidt greit nok det, men skal det bare gjelde for kommende stjerner? Ikke hjelperyttere? Nå har vi to strålende hjelperyttere som har mye erfaring, og så skal de overkjøres for at yngre skal få erfaring. Når skal vi høste av den erfaringen vi har gitt de unge da da?

    Til slutt: så har vel de ulike rytterne ulike kvaliteter som hjelperyttere, uten at de gjør den ene generelt bedre enn det andre. Det jeg har klart å få med meg at Gabba er supergod på, er å se hvordan ting kommer til å utvikle seg i rittet, hva som skjer hvor osv. etter som rittet går. Der tror jeg han er kanskje det sterkeste kortet vi har. Særlig mtp. at det ikke er radiokomm. i VM.

    Reply
  20. Enig

     /  August 24, 2011

    Jeg lurer bare på en ting, hvor var alle de geniale fysiske ferdighetene og taktiske trekkene til Thor, Gabba og Arvesen under NM? NM er jo forsåvidt ikke VM, det er jo mye enklere…

    Reply
  21. Jens

     /  August 24, 2011

    En må passe på så ikke debattene blir usakelig. Uttaket kan diskuteres, rytterene kan diskuteres og alle rytterene har sine fans som gjerne vil se sine helter sykle. Men en trenger ikke sette den ene opp mot den andre. Det som de fleste reagerer på er vel MÅTEN uttaket er gjort på. Det virker som at Thor og Edvald har stått for uttaket… De har fått bestemme hvem de vil ha som hjelperytter uavhengig om det nødvendigvis er den beste hjelperytterene de velger. Det var gitt kriterier på forhånd mht hva en måtte prestere for å få være med. Det har så vidt meg bekjent Kristoff klart. Han er en av de tre norske rytterene som er på UCI rankingliste, hvor dessverre de to valgte hjelperytterene ikke er med. Det burde jo gi et pekepinn om kapasitet. Løypen favoriserer spurtere og Evans som er vinner av et av verdens hardeste ritt er utelatt i VM, nettopp av den grunn. Han er ikke hjelperytter en gang… De fleste nasjoner satser på spurtere og om du skal ha et tog i front før din valgte kandidat spurter til slutt, så trenger du flere gode spurtere. Spørsmålet er da om Rasch og Arvesen er bedre kandidater til dette toget i forhold til Kristoff. Og det er ikke bestemt hvem det skal kjøres for. Om Kristoff kan stå distansen er det vel ingen tvil om. Han fullførte VM i fjor, har fullført giro d’Italia og har vist at han har kapasitet til lengre løp. Han har ikke så mange pallplasseringer, men langt flere enn hjelperytterene som er valgt. Han har kjørt uten hjelp i de aller fleste løp og har derfor lært seg å lese spillet. Alle liker Arvesen og Rasch og det er ikke det det er snakk om. Kristoff kan med rette føle seg skuffet, for han er nærmest ført bak lyset og holdt for narr. Når det som er bestemte kriterier for deltagelse som bare blir blåst vekk av de to stjernene da er de jo ikke mye verdt. Dette har vært bestemt lenge og uansett hvilke prestasjoner han hadde hatt, så hadde det neppe hjulpet. Å være norgesmester og være rangert som Norges 3. beste syklist betyr ingenting. Her er det bekjentskap som er viktig. Ingen kan si at Kristoff er en dårligere hjelperytter enn de to valgte. Det er bare det at hverken Thor eller Edvald foretrekker ham…. Men dette kan hverken Rasch eller Arvesen noe for. De er bare glade for at de fikk komme med. Det er de to store som bør gå i seg selv

    Reply
  22. Sebastian

     /  August 24, 2011

    Nå er det vel viktigere at favorittene til Norge (Edvald og Thor) får de rytterne de ønsker og mener de vil gjøre en best jobb med. Da blir egentlig hva alle andre mener litt uviktig.

    Målet med VM er jo tross alt å gjøre det best mulig, og ikke “gi folk en sjanse”? Det har man jo resten av sesongen til.

    Egentlig tror jeg vel det er innlegg som dette som hauser opp en drama situasjon, bak kulissene har nok alle de norske rytterne god respekt for hverandre.

    Reply
  23. Ok diskusjon, som jeg blander meg i én gang til:
    1) Alt snakket om Katusja-Kristoff som hjelperytter: Tor er ham stor takk skyldig for VM-trøya i Australia – da funka Kristoff som hjelperytter de luxe inklusive oppmuntrende krisespsykolog underveis da Hushovd var i ferd med å miste troen på suksess.
    2) Kristoffs utholdenhet: at det fortsatt blir stilt spørsmål ved denne etter monsterseieren hans under siste NM? Selvsagt forregnet Hushovd seg i forhold til hvor mye Plussbank Cervelo kunne hjelpe ham, men lell…
    3) At hjelperyttere ikke skaffer til veie UCI-poeng er et legitimt argument fra dem jeg er uenig med. Spørsmålet blir da: hva slags løype i Køben, hva kreves? Dette blir ikke Paris-Robeaux (eller no’ sånt) med brostein osv… men et løp hvor de fleste, hvis de disponerer kreftene riktig & det ikke blir bruddseier, kan henge med inn i en massespurt. At man i en slik setting gir slipp på Kristoff blir dermed – også – uforståelig. I dag fabla Kvålsvoll om at Hushovd & Boasson skulle kjøre opptrekk for hverandre (i TV 2) . Hva om man uansett hadde hatt med Kristoff med sine egenskaper som nettopp spurter – altså en som ville ha blitt med helt inn i et effektivt opptrekk, noe verken Gabba eller Arvesen vil være i stand til…

    Reply
  24. Skallis

     /  August 24, 2011

    At det ikke er tilgang på radiokommunikasjon under VM, ser jeg nesten på som en fordel for Norge. Vi trenger ikke høre mer idiotisk komme ut av kjeften på Kjærgård…

    PS! Heia Grimstad og HEIA THOR!

    Reply
  25. john jarle

     /  August 24, 2011

    Tipper kurt asle blir bestemann av de norske når status skal gjøres opp .

    Reply
  26. Jens

     /  August 25, 2011

    Veltepetter…..

    Reply

Skriv en kommentar