Best på papiret | Anders og Jonas

Best på papiret

I TEORIEN: Bingen Fernandez (t.v.) studerer kartet sammen med Garmins David Millar, men snakker de samme språk (i overført betydning)? (Foto:Tim De Waele©TDWSport.com)

I forkant av denne sesongen var sammenslåingen av Garmin og Cervélo et faktum. Inn på det allerede sterke Garmin-laget kom så godt som hele klassikerlaget til Cervélo Test Team, med Thor Hushovd og Heinrich Haussler i front. Et av verdens beste sykkellag hadde plutselig blitt forsterket med klassikeroppstillingen til et av verdens aller beste klassikerlag. En dødelig kombinasjon?

Lovordene haglet før sesongstart. At laget var verdens beste klassikerlag virket det til å herske liten tvil om blant sykkelkjennere. De mest offensive og dristige hevdet til og med at dette fort kunne være tidenes sterkeste klassikerlag. Presset og forventningene var skyhøye, men med ryttere som Hushovd, Haussler, Farrar og Hammond kunne det vel ikke gå noen annen vei enn til himmels?

Strålende start
Sesonginnledningen viste i hvert fall tegn til at så var tilfelle. Laget vant Tour Down Under sammenlagt, ved lovende Cameron Meyer, før Tyler Farrar og Heinrich Haussler vant to ganger hver. Farrar vant to av de fem endagsrittene som til sammen utgjør Mallorca Rundt. Haussler ville ikke være noe dårligere og vant to etapper i Tour of Qatar. Fire seire på fire dager, og presset var med det ikke noe mindre. To av stjernene hadde vist strålende form, mens alle regnet med at Hushovd som vanlig traff med formen til rett tid. Dette måtte bare bli en braksuksess når brosteinsrittene kom i gang!

Hvor ble dere av Garmin-Cervélo?
Den gang ei. For da årets første semiklassiker, Omloop Het Nieuwsblad, kom i gang, viste det seg at det ikke bare var å hente hjem en favorittseier for Garmin-laget. Det kunne nesten virke som om laget så på seg selv som store favoritter, for de kjørte ekstremt defensivt, som om de hadde noe å forsvare, ikke noe å vinne. Til slutt endte det med at en gruppe gikk av gårde, og at de skulle gjøre opp om seieren. Garmin hadde med nederlandske Martijn Maaskant. Han er ingen dårlig syklist, men i kamp mot Team Sky som hadde både Matthew Heyman og Juan Antonio Flecha, og Rabobank med Sebastian Langeveld og Lars Boom i gruppen, var han selvsagt sjanseløs. Det var sikkert bare en engangsfeil. Et så god lag ville sikkert slå nådeløst tilbake etter en slik smell.

Laget sitter på de beste kortene, men spiller dem ikke riktig.

Det gjorde de ikke. Tyler Farrar ble riktignok nummer fire i Kuurne-Brussel-Kuurne dagen etter Omloop Het Nieuwsblad, men nok en gang var det andre lag enn Garmin-Cervélo som kjørte offensivt og la press på resten. Mens Team Sky, Rabobank og til dels Quick Step og Omega Pharma-Lotto kjørte offensivt og skapte rittene, ble Garmin sittende å jobbe i feltet, i håp om å få samlet feltet og redde egen ære.

Så defensivt at det er blitt passivt
Det er også slik jeg føler at Garmin har opptrådd gjennom hele klassikersesongen frem til nå. De har vært ekstremt defensive, ja faktisk så defensive at jeg synes det har bikket over til passive, i så godt som hvert eneste brosteinsritt. Laget sitter på de beste kortene, men spiller dem ikke riktig. Istedenfor å sende den ene gode syklisten etter den andre i brudd, slik at utfordrerlagene må jobbe bak i feltet og slite seg ut, blir Garmin-gjengen selv sittende bak der å taue. De lar andre styret showet. Det er vanskelig å se en klar rollefordeling innad i laget, det hele virker noe planløst.

Slik har det vært i alle tilfeller utenom et. Forrige helgs E3 Prijs Vlaanderen var en opptur for laget. Ikke resultatmessig, men prestasjonsmessig. Laget kjørte offensivt og hadde alle andre lag i kne da Sep Vanmarcke satt i det opprinnelige bruddet og Heinrich Haussler var på vei opp i en gruppe bak. I tillegg satt Thor Hushovd bak i feltet og så sterk ut. Det så ut som at han kunne markere et hvert rykk som skulle komme.

TO KONGER: Heinrich Haussler og Thor Hushovd skulle sammen skape det beste av det beste i Garmin-Cervélo, men foreløpig har vi kun sett antydninger til godt lagspill. (Foto:Tim De Waele©TDWSport.com)

Alt lå til rette for at laget endelig skulle få en seier. Det var før Cancellara satte motoren i gir og tråkket fra alt og alle. På en normal dag, en dag uten en utenomjordisk sterk Cancellara i feltet, ville Garmin fått betalt for sin offensive og gode kjøring. Det lover godt før de to klassikerne som venter de to neste helgene, Flandern Rundt og Paris-Roubaix. For skulle laget klare å samle seg, finne en god taktikk og vinne minst en av de to store, vil alt annet være glemt. Problemet er bare at mellom Garmin-Cervélo og Flandern Rundt/Paris-Roubaix står blant annet en sveitser i toppform. Skal de klare å slå Fabian Cancellara er de nødt til å spille hverandre gode. De er nødt til å legge press på Leopard-Trek tidlig. For i en mann-mot-mann duell blir det tøft å slå den regjerende tempoverdensmesteren. Selv for en “okse fra Grimstad”.

Hva er planen?
Jeg er ekstremt spent på å se hvilke plan det amerikanske storlaget legger før de to største brosteinsklassikerne. Har de lært av feilene de har gjort så langt denne sesongen og gitt hver enkelt rytter klare roller? Vil det være mulig å se en plan i Garmin-laget på søndag? Mange potensielle kapteiner er lagets store fordel, men det kan også være lagets akilleshæl. Noen av stjernene må være villig til å redusere egne vinnersjanser for å øke lagets. Så langt denne våren har Garmin-Cervélo vært et levende bevis på at sykkel i aller høyeste grad er et lagspill. Rytterne kan være aldri så gode, om samspillet ikke fungerer så kommer heller ikke seirene. Det er nå det gjelder å stå sammen, slik at de kan slå tilbake. Selveste Flandern Rundt står på trappene, det er på tide å vise hva dere er gode for!

Jonas

PS! Hva tror dere om lagets sjanser i Flandern Rundt og Paris-Roubaix? Hvordan skal de klare å vinne minst en av dem?

« Previous post

10 kommentarerSkriv en kommentar →

  1. johnny b goode

     /  March 31, 2011

    Syns dere virker litt urutinerte her, det er viktig å forstå at ryttere som Hassler, Hushovd og Farrar ikke ofrer alt i semiklassikerne.. De kjørte alle godt i starten som dere sier, og etter det har de bygd seg rolig opp mot klassikerne og brukt løpene dere bruker som eksempler til å få fart i beina. Jeg mener at de stiller til start hovedsaklig for å få løpskilometer, og om de får et resultat slik som i Kuurne er det bare en bonus, men de ofrer absolutt minimalt med tanker på skader. Et annet eksempel på dette er Haussler i San – Remo. Han har hele tiden uttalt at flandern er målet og skal du peake formen ekstremt kan man ikke være i form i to måneder i strekk. Gled dere til neste helg, da får dere se et Garmin som er 100% fokusert og i form. Det eneste hinderet på veien en som begynner på C og slutter ancellara.. Og hvor var han i Qatar og Oman? JO han trente til klassikerne…og tok et opptrekk i ny og ne..

    Reply
  2. lars e

     /  March 31, 2011

    Det er vel ingen hemmelighet/nyhet at lag med mange kapteiner sjeldent/aldri fungerer i et sykkelritt. da spesielt i klassikerne hvor dynamikken er høy, og endringene i løpet skjer fort, og sitter man litt feil i feltet da er rittet over

    Reply
  3. Lars

     /  March 31, 2011

    Må først få takke for en god og morsom blogg.

    Garmin Cervelo er på papiret det absolutt sterkeste klassiker laget. Det jeg tror er at vi har opplevd noe av det samme som skjedde med Cervelos fødsel. Samarbeidet må jobbes inn over tid.
    Med fler ryttere som kan toppe pallen kan jo dette bli en smørje hvor alle havnet utenfor topp 10. Men vi må ikke glemme at Garmin Cervelo har en mann som Andreas Klier. Denne mannen styrer dette klassikerlaget med jernhånd. Ingen kjenner disse løpene som Klier.

    Haussler, Hammond, Hushovd, Farrar, Klier og ikke minst Johan Van Summeren.

    Dette blir spennende!!!!

    Reply
  4. Pål

     /  March 31, 2011

    Imponerende blogg. Ikke helt enig i kommentaren til johnnyboy. En ting er formtopp. Noe annet er lagets strategi. Begge deler må bygges. Det nytter liksom ikke å gjøre noe helt annet alle andre ritt, enn de to-tre rittene man har blinket ut. Forhåpentligvis har GC testet ut feil strategi tidligere i år, og mer funnet formelen i E3 Prijs. Et spørsmålstegn for meg er Haussler, som ikke akkurat har vært noen selvoppofrende lagspiller tidligere. Akkurat nå virker det jo litt som at de to største på laget, Farrar og Hushovd, fint klarer å fordele og gå helhjertet inn som hjelper, mens ingen liksom riktig tør kreve noe av Haussler. For all del, han er en god rytter. Men man må vite han fyller rollen han får, enten det er som hjelper, bruddtype eller ankermann. Så langt har det vel vist seg at han glimrer når han kjører for egne sjanser, men er tilnærmet usynlig som hjelperytter.

    Reply
  5. Haussler kommer til å kjøre totalt for egne sjangser (som han alltid har gjort) i både Flandern og P-R. Det er forståelig også da jeg vil si en Haussler i toppform er en bedre rytter en Thor, så hvorfor skal han hjelpe en svakere rytter og ofre sine egne sjangser. Jeg tror Haussler og Boonen er de 2 rytterne som har størst mulighet til å slå Cancellara. Er rimelig sikker på at Thor ikke kommer på pallen i Flandern og at han får maks en 3.plass i Roubaix.

    Reply
  6. Sol

     /  March 31, 2011

    Jeg synes at siste helgs to ritt viste et meget offensivt Garmin-Cervelo. Hushovd og Klier “trakk” opp for Haussler og sprengte feltet på lørdag da de allerede hadde en mann i brudd og på søndag var Hushovd meget aktiv i front og var på et punkt med i et meget farlig brudd.

    Enig at i sykling er det #1 som gjelder men med marginene på sin side så tipper jeg Garmin langt fremme både nå til helgen og ikke minst neste helg.

    Ta forresten en titt på oppladnignsbilder av Hushovd på syklingnesverden hvor han ser meget sterk ut….

    Reply
  7. Pål Lein

     /  March 31, 2011

    Morsomt å se synspunkter fra forskjellige vinkler.
    Tror det meste av erfaring tilsier at det kan lønne seg å definere en vinner,
    derved ha en klar plan hvem det skal jobbes for i spesifikke ritt.(Justeres for form etc.). Tror ikke det er mye tvil i Trek Leopard hvem det skal jobbes for..
    Mye uklar rolledeling i GC. Det er nok ” svakheten ” idag.. Det er noe som heter “Amerikansk uttagning”. Det har vist seg å fungere dårlig i mange sammenhenger.
    Tor kan ihvertfall ikke sette seg i bakre del av feltet når det er igjen 20 km, slik han gjorde i Gent W.
    Er veldig spent på utfallet. Skjerper de samarbeid, kan det gå skikkelig bra..
    Men de må jobbe målrettet, og ta ansvar..

    Reply
  8. Trond

     /  April 1, 2011

    La inn kommentar feil sted, så kopierte dene hit:

    Innsiktsfullt og godt skrevet! Et lite sidespor: GC har virket passive i år, men i klassen “Defensive lag gjennom tidene” når de ikke opp til Credit Agricole. CA hadde sjelden folk i brudd, evnet ikke å styre feltet og var ikke sterke nok til å kjøre tog på slutten av etapper. De lot andre lag jobbe for å hente inn brudd og få samlet felt til spurt, og ga Thor lite hjelp med opptrekk.. Som lag var CA defensive og usynlige, men antakeligvis var CA det reneste laget i sykkelsporten på 2000-tallet. Og der ligger kanskje grunnen til manglende styrke til å markere seg…

    Reply
  9. Bjørn

     /  April 1, 2011

    Strålende at dere fortsetter bloggingen, Anders og Jonas. Jeg er enig i det dere skriver.
    Til GC sitt forsvar vil jeg si at det heller ikke er lett å være det laget som alle mener er sterkest og som alle forventer tar kontroll på rittet. Særlig ikke i endagsløp. Alle peker på GC og GC peker på seg selv.
    Håper og tror vi får se GC være med der det skjer de kommende helgene. Ser frem mot et strålende ritt og håper ikke Cancellara er så sterk som han virker.

    Reply
  10. Pål

     /  April 1, 2011

    Joa, er jo enig i at Haussler er sterk. Men hvis alle sterke skal kjøre for egne sjanser så kunne de jo like gjerne drevet med langrenn. Burde være andre lag som er intr. i Haussler også. Man må jo kunne vite at folk gjør som de skal.
    Håper de andre er klare for å markere Cancellera. Hva hvis lite tålmodige Gilbert kjører rykk på rykk, som f. eks. i VM, og Cancellera blir alene om å svare? Det er jo selvfølgelig ikke en strategi. Men kanskje et mulig scenario? Eller så kan jeg se for meg et kjør uten like hvis Cancellara får sitt sedvanlige sykkeltrøbbel tidligere i rittet.

    Reply

Skriv en kommentar