Fire tanker og én spådom | Anders og Jonas

Fire tanker og én spådom

SKJERP DEG: Rafal Majka sykler som en konge, men oppførselen hans er kritikkverdig. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

SKJERP DEG: Rafal Majka sykler som en konge, men oppførselen hans er kritikkverdig. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Velkommen til denne ganske selvforklarende bloggserien. Hver dag gjennom Tour de France vil vi servere dere fire tanker og én spådom.

Vi satser på å analysere og ta opp ting som ikke dekkes alle andre steder, og vi går ikke av veien for å mene litt annerledes enn de fleste andre. Forhåpentligvis blir bloggen en liten godbit du bare må ha med deg på kveldene.

1. En mester uten klasse
Rafael Majka har vært denne tourens store åpenbaring.

Det er ikke det at man ikke har sett hans klasse tidligere, den har han vist gang på gang i Giro d’Italia. Men å hevde seg så bra i Tour de France, etter å ha gjennomført giroen og kommet fra innbytterbenken i siste time, det er sterkt.

Slike klatreprestasjoner sender deg direkte inn i folks sykkelhjerter. Dessverre for polakken er det slik at publikum også deler ut stilpoeng. Du skal ikke bare vinne, du skal gjøre det med en viss stil.

Og der scorer Majka dårlig. 15-15-14,5 som tellende på sitt beste. At ryttere utnytter muligheten til litt dragsug bak motorsykler som passerer, er greit nok. Men å ta tak i stolpen bak motorsykkelen og formelig dra seg opp?

Nei, uff, uff, uff. Slikt gjør man ikke!

Ikke fordi man tjener så mye på det, men fordi det sier litt om tilbøyeligheten til å jukse. Er det noe denne sporten ikke trenger, så er det nettopp det. Ta avstand fra all mulig juks, lite eller stort.

Fortsett den fantastiske syklingen, men legg av deg faktene.

Kanskje er det ikke verre enn å filme seg til frispark midt på motstanderens banehalvdel, men likevel.

Verre blir det når man to ganger blunker mot kameraet. Ikke karismatisk og flørtende blunking, men overdrevet og lumsk blunk.

Så Majka, fortsett å sykle som du gjør for øyeblikket, det er fantastisk å se på. Men legg av deg de kvalmende faktene.

Da blir du en publikumshelt av de sjeldne.

2. En kalkulert risiko
I Norge er den store snakkisen Katjusjas hardkjør på starten av etappen. Eller rettere sagt, det kunne blitt det.

Kunne blitt det om ting hadde gått i vasken. Om Alexander Kristoff eller andre lagkamerater, hadde røket på tidslimiten.

Det skjedde ikke. Samtidig vant de ikke klatretrøyen. Så hvilken dom skal vi felle over laget?

Vi gir dem tommel opp. Ikke tipp-topp tommel opp, men tommel opp. Vi liker det de gjorde i dag.

PRØVDE SEG: Purito Rodriguez gjorde det han kunne, men var ikke sterk nok til å ta klatretrøyen. Likevel gir vi Katjusja tommel opp for forsøket. Denne gangen prøvde de nemlig, i motsetning til på den 13. etappen. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

PRØVDE SEG: Purito Rodriguez gjorde det han kunne, men var ikke sterk nok til å ta klatretrøyen. Likevel gir vi Katjusja tommel opp for forsøket. Denne gangen prøvde de nemlig, i motsetning til på den 13. etappen. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Joda, de tok en risiko. En kalkulert risiko. Det kunne gått skikkelig galt. Men det kunne også godt veldig bra. Hadde det ikke vært verdt å kjempe for en trøye, hadde det ikke vært noe poeng med konkurransen i utgangspunktet.

Så hvorfor skryte av dem i dag, mens vi slaktet dem på 13. etappe?

Fordi i dag var det en tydelig plan. I dag gikk de til verket med en hensikt, og Joaquim Rodríguez fullførte etter beste evne. At man ikke er god nok, kan man akseptere. At man ikke hadde prøvd, hadde vært tyngre å svelge. Forrige gang var det mer en panisk handling som aldri ble fulgt opp med et angrep.

Så ser vi at dette kostet for hjelperytterne. Kanskje går det litt utover hjelpen Alexander Kristoff får på fredag og søndag. Men mye skjer på de etappene, Alexander kan punktere på feil tidspunkt. Vi liker lag som satser på flere fronter.

PS: Vi skal huske at hardkjøret også bidro til å dra opp gjennomsnittshastigheten på etappen. Det ga grupettoen større margin fra vinneren før de røk på tidslimiten. Sånn sett kan man si at hardkjør på flatene fremfor fjellene bare var en fordel med tanke på å få grupettoen i mål innenfor tidslimiten.

3. Endelig dukket lagarbeidet opp
Vi har vært kritiske til måten det franske Ag2r-laget har fremstått på tidligere i Tour de France.

Ikke fordi det har vært helt krise, men fordi de har spilt på to hester, to hester som ikke alltid har trukket i samme retning.

I dag var alt så mye bedre. I dag er første dagen vi har sett at laget med de brune buksene har hatt en tydelig plan, spilt hverandre gode og tatt de andre litt på sengen.

Det hele startet med Ben Gaustauers fartsøkning mot toppen av Col del Val Louron-Azet, dagens nest siste stigning.

Romain Bardet utnyttet fartsøkningen som en katapult da han suste nedover fjellsiden etter toppen. På det meste fikk han 40 sekunder på gruppen med favoritter, og han stresset Thibaut Pinot.

ENDELIG SAMARBEID: Ag2r sendte ut Romain Bardet i nedoverbakken mellom dagens to siste stigninger. Etterpå hjalp han Jean-Christophe Péraud. Det er første tegn til samarbeid mellom de to lagkameratene i årets tour. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

ENDELIG SAMARBEID: Ag2r sendte ut Romain Bardet i nedoverbakken mellom dagens to siste stigninger. Etterpå hjalp han Jean-Christophe Péraud. Det er første tegn til samarbeid mellom de to lagkameratene i årets tour. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Den franske rivalen måtte bruke en del krefter nedover før han fikk besøk av lagkamerat Arnold Jeannesson.

Vi skal ikke påstå at de kreftene Pinot brukte nedover var det som gjorde at han tapte 54 sekunder på Péraud. Tid hadde han nok tapt uansett i dag.

Men angrepet sendte nok Pinot litt ut av den komfort- og flytsonen han var inne i etter tirsdagens etappe, og det var viktig. Selvtillit er viktig. Og når du som lag klarer å riste litt i motstanderne, samt demonstrerer at her er du i overtall, så må det ha en mental virkning på Pinot.

Derfor var det kanskje ikke så håpløst å spille på to hester langt inn i touren. Det har gitt fundament for å sette inn støtet nå på slutten av Pyreneene.

Så gjenstår det å se om de drar opp et nytt taktisk trumfkort fra hatten i morgen.

4. Katten med ni liv
Alejandro Valverde fremstår som katten med ni liv i årets Tour de France.

Ingen av podiekandidatene har vært i trøbbel like mange ganger som han under årets tour. Likevel har han klart å unngå den store katastrofen. Gang etter gang.

Vi så det første gang på etappen til Risoul. Der fikk han det på slutten. Skyldte på at Thibaut Pinot hadde krasjet i sykkelen hans og ødelagt girene. Selv om han tidvis nesten sto stille, tapte han kun halvminuttet.

Movistar sikret seg en taktisk jackpot og reddet med det Valverde.

Så var det trøbbel igjen på tirsdagens etappe, da han falt gjennom etter at laget hadde gjort en strålende jobb. Hans utforkvaliteter reddet dagen.

I dag var det nye problemer. Tidlig ble Valverde kjørt av. Han tapte raskt 20 sekunder, men med god hjelp av lagkameratene utliknet han farten til Pinot, Bardet og Van Garderen. Så begynte han å spise seg innpå. Sekund for sekund.

Movistars taktiske spill ga effekt. Valverde reddet seg igjen, selv om Jean-Christophé Péraud kom ubehagelig nærme.

Det som preget Movistar-rytteren tidligere i karrieren var at han titt og ofte hadde en dårlig dag. Han kunne virke som en av de sterkeste langt inn i en Grand Tour, men deretter falle helt gjennom.

Nå er ting annerledes. Den mer rutinerte Valverde briljerer sjeldnere med episke fjelletapper, men faller også sjeldnere gjennom.

På den måten kan han med full klaff på de siste etappene endelig snike seg inn på Tour de France-podiet i det som fort kan bli hans siste seriøse forsøk.

For Valverde har ikke klippekortet han én gang hadde. Quintana lurer i skyggen.

I TRØBBEL: Alejandro Valverde var nok en gang i store vanskeligheter på dagens etappe, men spanjolen kjempet seg tilbake og tok noen få sekunder på Pinot, Bardet og Van Garderen. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

I TRØBBEL: Alejandro Valverde var nok en gang i store vanskeligheter på dagens etappe, men spanjolen kjempet seg tilbake og tok noen få sekunder på Pinot, Bardet og Van Garderen. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Spådommen: Sky kaster all fornuft over bord
Det er vel ingen lag som har en like profesjonell og vitenskapelig tilnærming til sykkelsporten som Team Sky.

Når du også har det beste materialet å jobbe med, det vil si de beste rytterne, blir det ofte suksess. Når de ikke lenger har det, er det lett å bli for klok. For konservativ.

Det har Sky vært i 17 etapper. Det har gitt dem null og niks.

Derfor er vår dristige spådom at ledelsen i Sky for en gangs skyld går helt bananas, kaster taktikktavla og wattmålerne veggimellom på Sky-bussen og kun gir rytterne én beskjed:

«I dag skal vi i brudd. Vi skal ha minst like mange der som Europcar».

Dette er siste virkelig gode Sky-sjanse i touren. Det er et lag med klatrere. Riktignok klatrere ute av toppform. Klatrere slått ut av komfortsonen de holder seg innenfor når de er hjelperyttere.

Så det må noe spesielt til. Noe galskap.

Spådommen er at Sky-laget for første og siste gang kaster fornuften over bord. I morgen går de klin kokos banans. Minst tre ryttere i brudd.

Lyst til å diskutere Tour de France? Legg igjen en kommentar her på bloggen eller bruk #proTdF på Twitter, procycling.nos hashtag for Tour de France!

Even, Jonas og Anders

1 kommentarSkriv en kommentar →

  1. Pål Heide Kielland

     /  July 24, 2014

    Gleder meg til å se Sky gå bananas opp Tourmalet. De har ingenting å tape

    Reply

Skriv en kommentar