Fire tanker og én spådom | Anders og Jonas

Fire tanker og én spådom

VI VIL HA MER AV DETTE: Og da er det klart at vi skal legge til rette ved å komme med vår mening om hvem Katjusja bør hente til spurttoget sitt. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

VI VIL HA MER AV DETTE: Og da er det klart at vi skal legge til rette ved å komme med vår mening om hvem Katjusja bør hente til spurttoget sitt. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Velkommen til denne ganske selvforklarende bloggserien. Hver dag gjennom Tour de France vil vi servere dere fire tanker og én spådom.

Vi satser på å analysere og ta opp ting som ikke dekkes alle andre steder, og vi går ikke av veien for å mene litt annerledes enn de fleste andre. Forhåpentligvis blir bloggen en liten godbit du bare må ha med deg på kveldene.

1. Kristoffs drømmeopptrekk
TV2 meldte søndag at Katjusja ville vurdere å gi Alexander Kristoff to eller tre ryttere ekstra. Ryttere som vil hjelpe Kristoff i spurtene under Tour de France.

Allerede tidlig i touren tok vi på oss speiderluene og hjalp Katjusja på veien med å peke ut Daniel Oss som den ideelle hjelper i spurtene.

Når de nå kan tenke seg enda to ryttere, er ikke vi vonde å be. Så Katjusja, her kommer en ny hjelpende hånd. Vi er litt usikre på kontraktssituasjonen, men har prøvd å holde oss innenfor rimelighetens grenser og plukket ryttere vi tror det hadde vært mulig å lokke til prosjekt Kristoffs opptrekkstog.

Marcus Burghardt: Den tyske 31-åringen tar med seg mye rutine og en enorm motor. En av feltets mest lojale og allsidige ryttere. Ikke direkte egnet i et opptrekkstog, men vi trenger en motor som både kan hente bruddene (slik som Alexander spurter for tiden må Katjusja ta mer ansvar), samtidig som han setter opp opptrekkstoget.

Bernhard Eisel: Mark Cavendishs personlige venn og hjelper. Har dratt briten over mangt et fjell. Var selv en habil topp 10-spurter på sine yngre dager.

Har blitt en del eldre siden den tid, men har bra trykk i pedalene, evne til å lese rittene og en erfaring som gjør at han har sett det meste før. Vet hvordan dette gamet fungerer og kan være den roen som gjør at resten av toget timer innsatsen perfekt.

VELKOMMEN PÅ LAGET: I fremtide ser vi helst at du diskuterer hvordan vi kan slå nettopp Omega Pharma Quick Step. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

VELKOMMEN PÅ LAGET: I fremtiden ser vi helst at du diskuterer hvordan vi kan slå nettopp Omega Pharma Quick Step, Bernhard Eisel (t.h.). Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Ser vi på de to rytternes egenskaper, viser det klart at vi har troen på Luca Paolini og Alexander Porsev. De har vært positive i årets tour, og med et større apparat rundt seg kan de skinne sterkere.

Vi ser altså for oss at drømmetoget til Alexander i 2015 blir slik, mann for mann:

Burghardt – Paolini – Eisel – Oss – Porsev – Kristoff.

Her snakker vi en kombinasjon av rutine, plasseringsevne, motor og spurtstyrke. Se opp, Giant-Shimano og Omega Pharma Quick Step.

2. Dere må fortsatt angripe, franskmenn!
Vi drister oss til å synse om hvordan sammendraget egentlig ser ut da det på tourens nest siste dag skal sykles en 54 kilometer lang tempoetappe. Det er vanskelig å spå hvilke utslag en tempoetappe gjør så sent i etapperittet, men vi våger å estimere noen avstander.

Vi utelater Vincenzo Nibali, han virker helt overlegen, og konsentrerer oss om plassene bak italieneren. Under ser dere hvordan det ligger an per dags dato og hvordan vi trodde det hadde sett ut etter den avsluttende tempoetappen:

Altså har Van Garderen definitivt los på en pallplassering, selv om han for øyeblikket er femtemann. Og med en normal tempo fra Valverde, er franskmennene borte fra podiet på Champs-Élysées.

Deres mulighet er i Pyreneene. Pinot og Bardet har allerede klatret seg langt inn i franskmennenes hjerterot, men om det ender utenfor podiet i Paris, vil det bli sammen med en bitter sitron.

Vi tenker at det er duket for show i Pyreneene, og franskmennene er i en fantastisk posisjon for å gjøre det til en eventyrferd for den stolte sykkelnasjonen.

Også Péraud kommer til å ha sitt å si, særlig siden han sammen med Bardet vil skape hodebry for de andre som drømmer om podiet i Paris. Ag2r har to kort å spille, samtlige andre har to kort å dekke for ett lag. Det blir fort én joker for mye.

3. De usynlige hjelperne

Det drar seg til i sammendraget av årets Tour de France, og selv om kampen om gult virker avgjort, er det mange som kjemper om de to resterende plassene på pallen.

De fleste av dem har hver sin lojale, viktige hjelperytter. Ryttere som ikke får mest spalteplass, men som kan bli helt avgjørende om deres kapteiner havner i trøbbel opp fjellsidene.

John Gadret: Den rutinerte franskmannen har vært rimelig usynlig, til tross for at han har prestert bra i fjellene. Han satt fart for Valverde på den 13. etappen, ellers har han for det meste sittet med i fremste gruppe inntil en av favorittene har rykket.

Dette er en mann som kjenner seg selv og egen kapasitet veldig godt. Skulle Valverde få en krisedag kan Gadret sette et jevnt tempo for ham og unngå at det løper av gårde minutter.

Arnold Jeannesson: Etter en skuffende start på touren virker det som at den lange franskmannen har våknet til liv. Det kan bli veldig kjærkomment for hans kaptein Thibaut Pinot.

Pinot var den som i Alpene klatret sterkest av utfordrerne til andreplassen. Er han i flytsonen også i Pyreneene, blir det viktig å ha en hjelper som kan sette fart i starten av stigningene. Da er Jeannesson, nummer 14 i 2011-utgaven av Tour de France, en god mann å ha ved sin side.

HAR REIST SEG: Etter denne småstygge velten på den niende etappen har Arnold Jeannesson reist seg mesterlig. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

HAR REIST SEG: Etter denne småstygge velten på den niende etappen har Arnold Jeannesson reist seg mesterlig. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Peter Stetina: Han er litt undervurdert, denne Peter Stetina, den trofaste hjelperen til Tejay Van Garderen. Muligens fordi han selv aldri har hatt noe gjennombruddsresultat.

Men den litt usynlige amerikaneren er en viktig støtte for sin kaptein i fjellene. I Pyreneene kan han bli Van Garderens eneste hjelper i lengre perioder. Ender det amerikanske håpet opp med mekaniske problemer er det godt å få en venns bakhjul.

4. Tapernes siste muligheter
I alle Tour de France er det lag som ender opp som tapere. Noen som forventet på forhånd, andre mer overraskende.

Med en knapp uke igjen begynner det å haste. Skal det bli en etappetriumf eller noe å dra hjem med, bør det skje snart.

Under lister vi opp lagene som ikke har noen etappeseier eller har en seriøs sjanse til å stikke av med en av ledertrøyene (evt. topp 3 sammenlagt), og tar kort for oss hva/hvem deres beste kort til suksess den siste uke er.

Team Sky: Uff, uff og huff. Geraint Thomas på tirsdagens etappe og Mikel Nieve på de øvrige fjelletappene er vel det nærmeste det britiske laget har ess i ermet.

Trek Factory Racing: Her må sportssjefen klø seg i hodet. Har gode ryttere, men med unntak av Jens Voigt er de vaksinert mot å gå i brudd. Fränk Schleck klatrer bra, får han solstikk og rekker å angripe før han innser hva han holder på med kan det skje et mirakel.

Team Europcar: Må stole på Pierre Rolland på en av de tre siste klatreetappene. Har også Bryan Coquard som outsider på etappe 19 og 21. Bare timingen blir rett for ham og Kevin Reza.

Lampre-Merida: Kun ett håp igjen, og det er at Rui Costa taper så mye tid på tirsdag at han får gå i brudd på klatreetappene på onsdag og torsdag.

MÅ TAPE FOR Å VINNE: Rui Costa, glem samarbeidet. Sett deg i bussen på tirsdagens etappe og klink til de to påfølgende etappene. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

MÅ TAPE FOR Å VINNE: Rui Costa, glem samarbeidet. Sett deg i bussen på tirsdagens etappe og klink til de to påfølgende etappene. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Cofidis: Tja, skal man like gjerne gi opp? Nei? Da virker Cyril Lemoine eller Julien Simon som de beste kortene. Stikkord er brudd på etappe 19. Også avskriver vi ikke Nicolas Edet i Pyreneene, men han må ha flaks med hvem han får som bruddkamerater.

IAM: Skulle den 19. etappen ende med en spurt, så kan jo Heinrich Haussler dukke opp som troll i eske. Men vi ville sendt Martin Elmiger i brudd på samme etappe. Gjerne sammen med Jack Bauer!

Team NetApp: Må utnytte at favorittene ser på hverandre og angripe med Leopald König når Valverde, Pinot, Bardet og Van Garderen innleder en stirrekonkurranse.

Bretagne Séché: Nei, her er det bare å gi opp. Seier er utenfor rekkevidde, selv om brødrene Feillu skulle få et anfall av gammel storhet. Prøv å vinn en innlagt spurt, da får dere premiepenger nok til å kjøpe bensin så dere kommer hjem.

Garmin: Uff, uff. Nitrist dette også. Send Jack Bauer i brudd på 19. etappe. Helst sammen med Ramunas Navardauskas. Han har en grei avslutning og kan vinne en spurt i en mindre gruppe.

Orica: Send Michael Albasini og Simon Gerrans i brudd på den 19. etappen.

Spådommen: Disse våkner den siste uka
Den siste uka i ethvert treukersritt er spesiell. Det er da de som restituerer bra får særlig gode muligheter til å skinne.

Vi spår at du får se langt mer til Michael Rogers og Pierre Rolland denne siste uka sammenlignet med de to første.

Rogers viste bra klatreform i Alpene, men han trillet ganske så anonymt inn til 16.- og 14.-plass. Det tror vi han gjør noe med i Pyreneene.

Vi tror han kommer til å være i ett av bruddene som går inn. Da vil australieren skinne.

RINGREVEN VÅKNER FRA DVALEN? Micheal Rogers vant i Giro d'Italia, vil han gjøre det igjen i Tour de France?

RINGREVEN VÅKNER FRA DVALEN? Micheal Rogers vant i Giro d’Italia, vil han gjøre det igjen i Tour de France?

Rolland har vært sjeldent blek i fjellene så langt i årets tour. Det har sin forklaring i at han kjørte hjem en mesterlig fjerdeplass i årets Giro d’Italia.

Likevel så vi tendenser til at franskmannen, som man forelsker seg i når han forserer fjell på en god dag, er på gang da han ble tolvtemann til Risoul.

27-åringen akselererte flere ganger og fikk små luker tidlig opp fjellet til skistedet, men lot det være med det. Det var likevel et tegn på at vi kan forvente en bedre Rolland i Pyreneene.

Vi spår at vi får se en friskere og mer angrepsvillig franskmann fra og med tirsdag. Om det holder til etappeseier og klatring på sammenlagtlisten, vil fjellene vise. Håpet ble tent opp til Risoul.

Får vi rett i vår spådom vil altså disse to rytterne være de som tar den siste uka med storm.

Lyst til å diskutere Tour de France? Legg igjen en kommentar her på bloggen eller bruk #proTdF på Twitter, procycling.nos hashtag for Tour de France!

Even, Jonas og Anders

4 kommentarerSkriv en kommentar →

  1. Interessant det toget dere setter opp for Kristoff med 6 ryttere. Det blir kjekt i mindre ritt med 6 ryttere, men hva gjør Katusja i ritt som Tour de France med sine resterende 3 ryttere? 3 er jo litt lite for å gjøre noe spennende i fjellene for GC. Er det da ikke like greit å sette opp et grønt lag bygget helt rundt Kristoff og gi Sagan skikkelig konkurranse på trøya. Det hadde forøvrig vært utrolig morsomt. MEN, Rodrigez …

    Reply
    • andersjonas

       /  July 21, 2014

      Nå skal vi ikke helt glemme at Purito ble nummer tre i fjor… Og en del av disse kan også hjelpe en sammenlagtmann. Men skal det være all in for Kristoff så trenger vi noen rene hjelperyttere. Folk til å taue mil etter mil og hente flasker i stor stil. Det er russere gode på, så de egenskapene føler vi at finnes i laget.

      Noen andre du kunne ønske deg for å komplementere laget?

      Reply
      • Christopher Schackt

         /  July 21, 2014

        Det kunne vært interessant med en sisteopptrekker som er et lite hakk hurtigere enn Porsev. I all den tid Porsev har tidvis gjort en meget god jobb, virker det som hans forte ligger mer i ren kjørestyrke enn maksfart. I et par av de tidligste etappene i årets Tour så man jo at Porsev måtte gi seg i den siste tredjedelen av opptrekket, når de andre lagene hentet frem sisteopptrekkerene sine (Renshaw er jo prototypen her). I de senere spurtene ser vi jo at Paolini oftere har endt opp med sisterollen – en rolle han takler med bravur ettersom han, tross sin alder, fortsatt besitter en god mengde eksplosivitet og kapasitet i maksfart.

        Reply
      • En skikkelig tempohest for de virkelig lange føringene i front, en steike god road captain til å holde styring på laget og en bruddvillig fyr (kanskje Bystrøm?) som kan ta bort ansvaret til Katusja på å kjøre i front slik at toget er klarest mulig når finalen går, samt være med i Kristoff i brudd for innlagte spurtpoeng på mellomharde ettaper.

        På en annen side, Kristoff er jo først og fremst frilanser, et fult opptrekstog er jo ikke akkurat frilansing lengre.

        Reply

Skriv en kommentar