Fire tanker og én spådom | Anders og Jonas

Fire tanker og én spådom

DE ELDSTE ER (NESTEN) BEST: 37 år gamle Jean-Christophe Péraud, med universitetsutdannelse og bakgrunn fra terrenget, var den eneste som klarte å følge Vincenzo Nibali på dagens etappe. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

DE ELDSTE ER (NESTEN) BEST: 37 år gamle Jean-Christophe Péraud, med universitetsutdannelse og bakgrunn fra terrenget, var den eneste som klarte å følge Vincenzo Nibali på dagens etappe. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Velkommen til denne ganske selvforklarende bloggserien. Hver dag gjennom Tour de France vil vi servere dere fire tanker og én spådom.

Vi satser på å analysere og ta opp ting som ikke dekkes alle andre steder, og vi går ikke av veien for å mene litt annerledes enn de fleste andre. Forhåpentligvis blir bloggen en liten godbit du bare må ha med deg på kveldene.

1. Unikumet
Noen personer klarer alt. Uansett hva du slenger mot dem, så takler de det. De er irriterende gode.

En slik mann er Jean-Christophe Péraud.

For når han som 37-åring viser seg frem som aldri før i Tour de France, så må du ikke gjøre den feilen å tro at dette er en «late bloomer», som har sløst bort talentet underveis i karrieren.

Neida, dette er bare en mann som har hatt mye han skulle oppnå i livet.

Han er ingeniør, terrengsyklist og podiumskandidat i Tour de France.

Mannen har studert og jobbet som ingeniør og var en vellykket terrengsyklist med sølv fra OL i Beijing 2008.

Så, midt i 30-årene, tenkte han at det kanskje hadde vært kult å prøve seg som landeveissyklist også.

Det endte med gull i det franske mesterskapet på tempo, proffplass og niendeplass i sitt første Tour de France. Mannen har et par strenger å spille på.

Riktignok kan det bli litt mye. Som i 2012 da han prøvde den lettere ambisiøse planen med å vinne Tour de France og OL-rittet i terrengsykling samme sommer. Det endte med 44. plass i touren og 29. plass i OL.

Selv ikke han klarte å få til alt. I hvert fall ikke samtidig.

Nå er det litt mindre å konsentrere seg om. Kun noen tøffe fjellsider. Der leker han seg for tiden. Klatrer som aldri før. Terrengsyklisten med ingeniørutdannelsen kan havne på pallen i Tour de France.

2. Astana har sluppet billig unna
Vincenzo Nibali har, med unntak av på mandagens etappe, hatt den gule ledertrøyen siden han vant i Sheffield på tourens andre dag.

Men ser man utelukkende på etappene, skulle man ikke nødvendigvis tro at det var Astana som hadde maillot jaune.

Nibalis lag har sluppet meget billig unna. La oss ta de to siste dagene som eksempel.

I går var det Katjusja som tok ansvaret i feltet. Russerne trakk feltet helt til førstekategorien Col de Palaquit. Astana trengte nesten ikke å trekke én meter, før de kom inn i bakkene. Som kjent tjener man mye mer på å ligge bak på flatene enn i bakkene.

LURINGER: Anført av en taktisk briljant Vincenzo Nibali har Astana spart mye krefter ved hver anledning. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

LURINGER: Anført av en taktisk briljant Vincenzo Nibali har Astana spart mye krefter ved hver anledning. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

I dag var laget hele tiden i forkant. Nibali satt med da det sprakk opp tidlig på etappen. Trek og FDJ.fr måtte bruke krefter på å hente sammenlagtlederen.

Mellom dagens to første stigninger var det NetApp-Endura som dro. Astana fikk hvile.

Ned fra Col d’Izoard satt Ag2r tempo med Péraud og Bardet. Nibali satt selvfølgelig i front sammen med lagkamerat Fuglsang. BMC og Lotto Belisol måtte jobbe iherdig bak for å komme opp, mens Ag2r gjorde jobben foran. Astana-rytterne satt bak og nøt det.

De to siste dagene har vært behagelige for Astana. Men det er ikke de eneste.

På spurtetappene har Giant-Shimano og Lotto Belisol tatt mye ansvar. De har skjønt at Astana ikke bryr seg.

Resultatet er at Astana har jobbet langt mindre enn hva som er vanlig for et lederlag i Tour de France. Det kan de trenge. For selv om de hele tiden ligger i forkant, har de ikke det sterkeste laget. Da er det godt med en smart kaptein som posisjonerer seg slik at de ofte får litt hvile.

3. For en moral!
14. juli var en svart dag for Team Tinkoff-Saxo. Alberto Contador, mannen de hadde bygget laget rundt, veltet ut av Tour de France før det første ordentlige fjellet.

Laget gikk inn i årets tour med én plan. Det fantes ingen plan B. Alt annet enn tourseier til Contador, tenkte ikke Bjarne Riis på. I hvert fall ikke etter at Roman Kreuziger røk på blodpasset.

Med Contador røk hele planen, muligens også hele touren. Mange ville mistet alt håp.

Tinkoff-Saxo har vist en voldsom moral, og i motsetning til mange andre, slått tilbake.

Men Tinkoff-Saxo har, i kontrast til for eksempel Garmin-Sharp og Team Sky, slått voldsomt tilbake etter å ha mistet sin enerådende kaptein.

De visste at de hadde en haug av enkeltryttere som kunne sørge for suksess til tross for at ledestjernen var borte.

Fire etapper har blitt kjørt etter etappen Contador veltet på. Det har gitt plasseringene 4, 6, 2, 1. De to første til Daniele Bennati. De to siste til Rafal Majka.

I dag hadde laget bestemt seg for å komme i brudd med minst to mann. Det klarte de, og da ble de belønnet med seier og delt ledelse i klatrekonkurransen.

RIIS' JUVEL: Rafal Majka ønsket seg ikke til touren, men de to siste dagene har polakken briljert. Han har gjort savnet etter Alberto Contador så lite som mulig. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

RIIS’ JUVEL: Rafal Majka ønsket seg ikke til touren, men de to siste dagene har polakken briljert. Han har gjort savnet etter Alberto Contador så lite som mulig. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Savnet etter Contador er der selvfølgelig, men med en fantastisk omstilling har de klart å gjøre savnet så lite som mulig.

De skal ha all skryt for å ha gjort helomvending på taktikken midt i Tour de France. Det er rett og slett imponerende.

4. Team Sky, hva driver dere med?
Det britiske storlaget hadde den store favoritten til årets tour. Har var bygget rundt Chris Froome.

Da briten krasjet ut på den femte etappen, var det naturligvis et hardt slag. Ingen kan fylle Froomes sko.

Richie Porte fikk oppgaven, men de to siste dagene har vist oss at Porte langt fra er noen reell utfordrer til Tour de France-tronen.

Allerede i går innså Sky-ledelsen at de måtte tenke nytt. I dag sendte de Geraint Thomas og Mikel Nieve i brudd. I utgangspunktet to av de bedre klatrerne i bruddet på 17 ryttere. Spesielt spanske Nieve burde være blant de to-tre sterkeste.

Men neida, selv om Thomas ofret seg i starten av den avsluttende bakken, var ikke Nieve i nærheten av å kunne følge Rafal Majka. Greit nok, polakken er en meget god klatrer.

Men han klarte heller ikke å henge på Alessandro De Marchi eller en Joaquin Rodriguez tydelig ute av form etter velten i giroen. Dette er to ryttere Nieve burde utklasset på en etappe som i dag.

Sky klarte ikke å spille en avgjørende rolle, til tross for at de sendte to av sine sterkeste klatrere i brudd. Bak i feltet slapp i tillegg Porte før de i det hele tatt begynte på stigningen opp mot mål.

Britenes bestemann på dagens etappe, Richie Porte, ble nummer 27 over fem minutter bak Majka. Det er faktisk ikke akseptabelt av et lag som har dominert touren de siste årene.

Ja, de mistet kapteinen tidlig i touren. Men at dette laget skulle klart å gi Froome den hjelpen han hadde trengt, er det ingenting som tyder på. For lagets ryttere virker til å være totalt ute av form. Enten det, eller så har de elendig psyke. For det de driver med nå, er flaut for laget som visstnok er verdens beste.

BOMMET MED FORMEN? Eller er det bare for vanskelig å omstille seg fra å alltid være hjelper til plutselig å skulle levere resultater selv? Noe stemmer i hvert fall ikke i Sky. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

BOMMET MED FORMEN? Eller er det bare for vanskelig å omstille seg fra å alltid være hjelper til plutselig å skulle levere resultater selv? Noe stemmer i hvert fall ikke i Sky. Foto: Tim de Waele (©TDWSport.com)

Spådommen: Årets mest åpne spurt
Det er kanskje ikke den største grunnen til å være optimistiske angående Alexander Kristoff i morgen.

I de rene spurtduellene har André Greipel og Marcel Kittel vist at de holder et enormt nivå. Et nivå over det Alexander har inne.

Men ting er ikke så rett frem. For nå er vi snart inne i den siste uken. To ukers slit sitter i beina.

Dessuten avgjøres mye av spurtene allerede før spurten starter. Posisjonskampen er utrolig viktig, og vår spådom er at den i morgen blir mer åpen enn tidligere i Tour de France.

Lottos tog sporet av allerede i England og det er ingen tegn på at det belgiske jernbaneverket har fått det på skinner igjen. Giant har vært gode, men har dratt mye. Og i morgen må de dra enda mer. Nesten samtlige 222 kilometer, tror vi. Og det uten arbeidshesten Dries Devenyns som måtte bryte i dag. Det blir tungt.

Så hvem vil lede an i finalen? Omega Pharma-Quick Step, tror vi. Men de mangler eneren på slutten av rekken. Kampen om hjulet deres vil være enorm.

Her ligger også muligheten til Alexander Kristoff. Uten Alexander Porsev er han svekket, men han er mer vant til å klare seg alene enn Kittel og Greipel.

Han kan slå dem i posisjonskampen, få et forsprang før han akselerer. Muligens stort nok til å holde hele veien.

Det ligger an til tourens mest åpne spurt. Finn frem popkornet, dette blir underholdende.

Lyst til å diskutere Tour de France? Legg igjen en kommentar her på bloggen eller bruk #proTdF på Twitter, procycling.nos hashtag for Tour de France!

Anders, Jonas og Even

Skriv en kommentar