Fire tanker og én spådom | Anders og Jonas

Fire tanker og én spådom

SÅ DEILIG: Nei, Alexander, det er vi som skal gi tommel opp. Tusen, tusen takk! Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

SÅ DEILIG: Nei, Alexander, det er vi som skal gi tommel opp. Tusen, tusen takk! Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Velkommen til denne ganske selvforklarende bloggserien. Hver dag gjennom Tour de France vil vi servere dere fire tanker og én spådom.

Vi satser på å analysere og ta opp ting som ikke dekkes alle andre steder, og vi går ikke av veien for å mene litt annerledes enn de fleste andre. Forhåpentligvis blir bloggen en liten godbit du bare må ha med deg på kveldene.

1. En stor mester
Du deiligste! Det var så rått. Det var så elegant. Det var så perfekt.

Også så befriende!

Da Kristoff stormet over målstreken, ble han den femte nordmannen som tok turen opp på podiet som etappevinner.

Den første kom da rogalendingen var snaut 200 timer gammel en sommerdag i juli. Men i dag skal Dag Otto Lauritzen, Thor Hushovd, Kurt Asle Arvesen og Edvald Boasson Hagen få hvile. I dag handler det om Alexander Kristoff.

Vi må også bruke to setninger på å hylle hans trener Stein Ørn. Som niåring flyttet Kristoff til Stavanger, og Ørn bidro til at han fant sykling spennende. En gave til norsk sykkelsport.

19 år gammel ble han norgesmester etter å ha spurtslått Hushovd. Deretter har Kristoff kjempet. Kjempet seg gjennom de tøffe årene i BMC, laget som ikke trodde han kom til å bli en fantastisk rytter.

Kjempet for triumfene. Kjempet for det norske folks hyllest og respekt. Kjempet for å bli én av verdens beste syklister.

Med hodet litt på skakke, tung girutveksling og lett vagging fra side til side har han kjempet seg med feltet opp bakker alle trodde han skulle forsvinne ut bakdøra i. Slik har han kjempet seg sterkere.

På de første elleve etappene holdt det bare nesten.

Kristoff er allerede norsk sykkellegende. Blir han den største av dem alle?

I dag var hodet i vater og vaggingen umulig å se. Det var uproblematisk for AK87 å sitte med opp de kategoriserte stigningene. Det var en kjempedag.

Og på kjempedager leverer Kristoff. Det er én av hans fantastiske egenskaper.

Han leverte i Milano-Sanremo og ble den første nordmannen gjennom tidene til å vinne et sykkelmonument. Han leverte da han var Sagan overlegen i Sveits i fjor.

I dag leverte han for tiende gang dette året. For tiende gang var han best. Og denne gangen glemmer ikke Ola Nordmann triumfen.

Som 27-åring er Kristoff allerede en norsk sykkellegende. Spørsmålet er om han til slutt blir den største.

2. Kristoffs vinnende trekk

Det er små detaljer som avgjør en spurt. Én feil er nok til å snu suksess til fiasko. Du må alltid være våken. Alltid på jakt. Det skal denne tanken handle om.

Rettere sagt, denne tanken skal handle om det som skjer 1,3 kilometer fra mål, og hvilke skjebner to forskjellige valg fører til.

Vi ruller bakover til 1,5 kilometer fra mål. Til 90-graderssvingen hvor John Degenkolb sier takk for seg til siste lagkamerat og spurter fremover i feltet med Kristoff på hjul.

Tyskeren sitter fint. Så fint at han i den slake utforkjøringen 200 meter senere tar et par hviletråkk. Forbi smetter Kristoff. På stadig jakt etter et bedre hjul smeller han seg helt opp på halen av toget til Omega Pharma Quick Step. Degenkolb kommer 3-4 posisjoner lenger bak.

La oss se på deres to vidt forskjellige veier til mål derfra:

Alexander Kristoff: Nordmannen får Peter Sagan opp på siden med 1,1 kilometer igjen. Det blir ikke store kampen, nordmannen vinner den lett.

Grunnet stor fart i feltet, noe som strekker det ut på én snor, slipper nordmannen posisjonskamp de neste 400 meterne. Han sitter klistret på hjulet til Matteo Trentin og sparer krefter. FDJ.fr utfordrer på innsiden, men da Kwiatkowski går opp i føringen, vinner OPQS-toget, med fripassasjer Kristoff, enkelt frem.

Med 500 meter igjen blir Kristoff presset av Arnaud Démare. Den franske mesteren vil ha posisjonen hans, men har dårlig vinkel og lavere fart som ammunisjon. Enkel seier for Kristoff.

Nordmannen er også smart. Han skjønner at her vil flere prøve seg på ytteren. Han bestemmer seg for at denne banen skal han holde fri. På denne siden skal han åpne spurten. Han legger seg litt ut fra hjulet til Trentin og sperrer med det Degenkolb ute.

Kristoff får all verdens tid til å åpne spurten. Han timer det perfekt og omsetter alle krefter spart til en spurt ingen kan følge. Seier!

GJORDE ALT RETT: Det ga norsk seier. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

GJORDE ALT RETT: Det ga norsk seier. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

John Degenkolb: Vi er tilbake til 1300 meter fra streken. Stedet Kristoff passerer en trillende Degenkolb. I dragsuget til nordmannen følger Daniel Oss. Fra å ha beste posisjon er nå Degenkolb plutselig 3-4 plasser fra vinnerposisjon. Alt i løpet av et tidels sekund.

Det er fortsatt tid å gjøre det på, men Degenkolb må jobbe. Der Alexander sparer krefter begynner Giant-spurteren å plotte ut plan B, plan C og plan D.

Degenkolb finner hjulet til Sagan og kommer lett forbi Oss, som ikke har noen ambisjon om å vinne. Likevel er det litt krise. Med 1 kilometer igjen har han Sagan, Kristoff og Trentin foran seg av spurterne. Det er mange å spurte forbi på oppløpet.

Med 700 meter igjen kommer FDJ.fr opp med Démare og opptrekkeren hans. Degenkolb ser muligheten. Han spurter febrilsk noen meter, kun for å ende i en presseduell. Og får aldri bakhjulet!

Han blir sittende helt inne ved gjerdet, og da opptrekkeren slipper Démare fri, er ikke Degenkolb noe lenger fremme enn han var sekunder tidligere. Han er bare flere watt fattigere.

Presseduellen mellom Démare og Kristoff ødelegger all farten til den franske mesteren. Degenkolb er neste som får mulighet til å utfordre nordmannen. Men han er aldri helt på høyde og får aldri en ren duell mot Kristoff.

Han må nøye seg med hjulet. Det er han ikke fornøyd med. Han går til venstre. I løpet av fem sekunder har han gått fra gjerdet på den ene siden til gjerdet på den andre siden. Matteo Trentin takler ham stygt. Siste håp er ute.

Riktignok er Degenkolb på det tidspunktet nesten på høyde med Kristoff, men han har brukt så mye mer krefter. Kastet seg på det ene etter det andre toget. Hele tiden jaktet posisjonen han ga bort kilometeren tidligere.

Noen ganger kan sykkel sammenlignes med sjakk. Posisjonskampen krever enorm taktisk kløkt. I dag traff Kristoff perfekt og satte motstanderne sjakkmatt før de siste 200 meterne.

TØFF VEI: En liten feil og ting blir så mye tyngre. John Degenkolb fikk heller ingen hjelp da Matteo Trentin "taklet" han på slutten. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

TØFF VEI: En liten feil og ting blir så mye tyngre. John Degenkolb fikk heller ingen hjelp da Matteo Trentin “taklet” han på slutten. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

3. Den viktigste hjelperen
I dag fortjener italieneren en ekstra hyllest. Den rutinerte piloten i Alexander Kristoffs opptrekk var eksepsjonell.

For det var et noe haltende Katjusja-opptrekk som raste mot mål på dagens etappe. Alexander Porsev var en liten tur oppe hos sin norske navnebror, men var tydelig sliten. Det var ikke mye å hente.

Da skulle det vise seg å bli ekstra viktig å ha Paolini. Ikke fordi han guidet Alexander Kristoff på rett bakhjul, det er det ene og alene Alexander Kristoff som skal ha ære for.

Men han skal hylles for at han med en drøy kilometer igjen satte fart på feltet. Hans harde føring gjorde at feltet ble strukket ut fremfor å klumpe seg sammen, noe som ville vært naturlig i slak nedoverbakke.

Det er denne hjelpen som gjør at Alexander Kristoff får utnyttet den gode posisjonen han har revet til seg.

Det er denne hjelpen som gjør at Alexander Kristoff får utnyttet den gode posisjonen han har revet til seg.

Uten Paolinis knallharde føring ville én av to ting skjedd:

Enten ville OPQS nølt med å gå til fronten og dermed sørget for at feltet klumpet seg sammen kilometeren fra mål, eller så ville de gått frem for tidlig og Alexander Kristoff ville kommet i tet for tidlig.

Det er ikke gitt at de to scenariene ville ført til noe annet enn Kristoff-seier, men det slapp vi heldigvis å finne ut av. Paolinis herlige innsats sørget for å gi Kristoff et flott utgangspunkt for spurten.

4. De desperates paniske kamp
Vi har rundet halvveis i årets Tour de France. Tiden har gått utrolig fort. For lagene som har skuffet har den nok gått fortere enn for de andre.

For det begynner å utpeke seg klare taperlag. Lag som ikke er fornøyde med Tour de France før de vinner en etappe. En triumf de blir stadig mer desperate etter.

Vi så det litt på dagens etappe. Det luktet spurt lang vei. Det var så mange som hadde et ønske om det.

Vi skal ikke si at bruddforsøk i dag var dødfødte, men da vi så Orica Greenedge og Garmin-Sharp kaste sine menn på offensiven, føltes det som desperasjon. Som om plan A og plan B allerede var langt nede i kloakkrøret.

HEROISK FORSØK: Vi skal ikke ta noe ifra Simon Clarke, han kjempet heroisk. Men dagens brudd var et resultat av feilslått strategi tidligere i rittet. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

HEROISK FORSØK: Vi skal ikke ta noe ifra Simon Clarke, han kjempet heroisk. Men dagens brudd var et resultat av feilslått strategi tidligere i rittet. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Det er noe med å få den seieren. Få den seieren Alexander Kristoff fikk i dag. Skuldrene senkes flere hakk. Det blir på mange måter lettere å vinne igjen.

Det kan være litt greit å ha i bakhodet på etappene som kommer. Etapper hvor utbrudd har en mulighet og hvor lagene blir mer og mer desperate, samtidig som rytterne blir mer og mer slitne.

Vi kommer til å se noen merkelige angrep. Ryttere som egentlig ikke har sjansen på triumf vil prøve seg, rett og slett i mangel på et bedre alternativ. Lagene starter sluttspurten mot Paris. For oss TV-seere bør det by på herlig underholdning.

Spådommen: Nå må du vise dem, gamling!
Alejandro Valverde har vært en skuffelse så langt denne Tour de France. 34-åringen har ikke hatt «kicket» han har sikret store triumfer med på etappene med bakkeavslutning.

Han ble sågar frakjørt med nesten halvminuttet av Contador på den første fjelletappen. Det stinket enda en mislykket tour for den grønne kula.

Likevel er han tredjemann sammenlagt. Vi tror han har mer på lager.

DE ELDSTE FORTSATT BEST? Alejandro Valverde spår vi at blir morgendagens mann. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

DE ELDSTE FORTSATT BEST? Alejandro Valverde spår vi at blir morgendagens mann. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Vi spår at vi får se Valverde slik vi aldri før har sett ham i tour-fjellene. Eksplosiviteten som har vunnet ham fire Ardennerklassikere har måttet vike til fordel for egenskapene i de virkelige bakkene, fjellene.

Været så langt i touren har heller ikke spilt på «Balaverdes» lag. Nå skinner solen. Da vil også spanjolen skinne. Skinne i det som sannsynligvis blir hans siste Tour de France som kaptein, kanskje hans siste i karrieren.

Morgendagens avsluttende klatring til Chamrousse er første mulighet til å vise at han går bedre enn noensinne i den franske fjellheimen i juli måned.

I kamp mot ungdommen pleier de eldste å vokse frem jo lenger rittet varer. Gamlefar, det er nå eller aldri!

Lyst til å diskutere Tour de France? Legg igjen en kommentar her på bloggen eller bruk #proTdF på Twitter, procycling.nos hashtag for Tour de France!

Even, Jonas og Anders

2 kommentarerSkriv en kommentar →

  1. Kommentarer, fakta og analyser er veldig interessante. Her har dere gjort en kanon jobb. Moro å lese. Er for tiden i Danmark og fikk oppleve Norsk seier på Dansk TV. Selv i beste sendetid viste de bilder av gutta i boksen. Fullstendig overlykkelige Normen. Takk til Kristoff for en fantastisk spurt, noe alla siste etappe i Tour The Fjords. Like stor jubel i stua som Milan – San Remo. Takk til Kristoff og Procycling.

    Reply
    • andersjonas

       /  July 18, 2014

      Og takk til deg, Arne. Veldig inspirerende med slike kommentarer. Kos deg videre med rittet!

      Reply

Skriv en kommentar