Fire tanker og én spådom | Anders og Jonas

Fire tanker og én spådom

RUSSISK TORNADO: I dag fikk vi se hva Alexander Porsev er god for. Vi likte det vi så. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

RUSSISK TORNADO: I dag fikk vi se hva Alexander Porsev er god for. Vi likte det vi så. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Velkommen til denne ganske selvforklarende bloggserien. Hver dag gjennom Tour de France vil vi servere dere fire tanker og én spådom.

Vi satser på å analysere og ta opp ting som ikke dekkes alle andre steder, og vi går ikke av veien for å mene litt annerledes enn de fleste andre. Forhåpentligvis blir bloggen en liten godbit du bare må ha med deg på kveldene.

1. En rå, russisk torpedo
Vi har kritisert Katjusja. Ikke fordi spurttoget deres er så svakt, men fordi det er så lite. Kristoff trenger mer hjelp. I dag var dog Katjusja fryktelig nære.

Kristoff hadde med seg Luca Paolini og Alexander Porsev. Lenge så det ut til være kaos.

Men Paolini klarte å holde Kristoff i god posisjon på egenhånd før de siste tre kilometerne. Og da Porsev tok et magadrag med 2,6 kilometer igjen slik at han fikk plassert seg foran Kristoff, så det plutselig genialt ut.

Men da Porsev klemte til fra dypet 1100 meter fra målstreken, måtte det jo være altfor tidlig!?

Etter et lite hvileskjær på hjulet til Michal Kwiatkowski var det «do or die» for den nasjonale mesteren.

Som en russisk torpedo la han seg i bukken og holdt enorm fart. De andre gladiatorene skjønte at dette var mannen å følge. De var umiddelbart på lang strek bak Porsev og Kristoff.

350 meter før målstreken hadde torpedoen gjort jobben. Porsev slapp sprengstoffet løs. Renshaw våget ikke å følge Kristoffs langspurt, og nordmannen fikk luke.

Det så lenge ut som det skulle holde helt inn, men verdens beste spurter kom som ei kule siste 50 meter og knep seieren.

Så nær var Kristoff.

Vi hyller innsatsen til Paolini og Porsev.

Der Omega Pharma-Quick Step virket mest opptatte av å hindre Giant-Shimanos tog, og Giant-Shimanos tog lå i ruiner, gikk Kristoffs hjelpere til med alt de hadde.

Det var råskap. Og det var fryktelig nær at det lyktes.

Etter dagens etappe hersker det ingen tvil i verden om at Porsev har styrken og ferdighetene til å levere Kristoff i posisjon som gjør seier mulig.

Det lover bra for fortsettelsen. Etter dagens etappe hersker det ingen tvil i verden om at Porsev har styrken og ferdighetene til å levere Kristoff i posisjon som gjør seier mulig.

Samtidig er Paolini en mester i å holde de to kanonene ute av trøbbel frem til de siste par kilometerne. Med én mann til mellom Paolini og Porsev hadde vi hatt prikken over i-en.

I dagens siste tanke presenterer vi den perfekte kandidat til å «toppa heile driden» for Katjusja og deres Stavanger-spurter.

2. Endelig spurtkaos
Vi hadde gledet oss til massespurtene i årets Tour de France. Ikke bare på grunn av stjernene Marcel Kittel, Mark Cavendish og André Greipel, men vel så mye på grunn av lagene de hadde med seg. Tre av de fremste spurttogene i moderne tid.

Lotto Belisol har vært en skygge av seg selv og Omega Pharma-Quick Step mistet Cavendish første dag. Derfor har det vært et aldri så lite antiklimaks. Giant-Shimano har vært for overlegne.

I dag ble det derimot komplett kaos. Endelig. Det takker vi Omega Pharma-Quick Step og særlig tempokongen Tony Martin for.

KAPTEIN PÅ TOG QUICK STEP: Med en Tony Martin i kjempeform skapte Omega Pharma Quick Step kjempetrøbbel for Giant-Shimano. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

KAPTEIN PÅ TOG QUICK STEP: Med en Tony Martin i kjempeform skapte Omega Pharma Quick Step kjempetrøbbel for Giant-Shimano. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Marcel Kittels Giant-lag gikk tydelig inn for samme plan som ga to seirer på to forsøk i England. De lå lenge skjult i feltet og bare ventet på rette tidspunkt å slå til.

Kanskje var det gårsdagens etappe, som til tross for en suveren seier, var preget av at de gikk litt tidlig, som lå i bakhodet. For i dag ventet de lenge. De ventet helt til det var igjen 2,5 kilometer. Først da tråkket Kittels lag gasspedalen i bånn.

Problemet var bare at akkurat i samme sekund gjorde Tony Martin det samme. Tyskeren høynet farten på OPQS-toget akkurat nok til å holde Giant-toget bak seg. Og med 2,3 kilometer igjen, idet det begynner å svinge slakt høyre, er Martin så smart at han manøvrerer seg fra venstre til høyre i veibanen.

Ikke brått. Sakte. Akkurat slik at resten av OPQS-toget holder følge og faller på plass rytter for rytter foran Giant-toget. Første strek i regningen for Marcel Kittel.

Men etter svingen kommer det et rettstrekke med bred vei og det åpner seg igjen opp. Giant bruker krefter og kommer nesten opp på siden av Martin og OPQS-toget. Men de kommer ikke forbi. De blir liggende den ene meteren bak hele veien.

Da de igjen skal utfordre OPQS, manøvrerer Martin seg på nytt foran dem. Med stødig hånd fører han sitt lag fra venstre til høyre, rett foran Giant-toget. Denne gangen må ikke bare Kittels lag bremse, de sprekker også opp.

Med kilometeren igjen sitter plutselig tre Giant-Shimano-ryttere og ser etter sin kaptein.

John Degenkolb og Koen de Kort holder sammen, men de mister Tom Veelers og Marcel Kittel. Kittel mister også Veelers med 1,4 kilometer igjen da han ikke våger å ta venstresvingen i samme tempo som sin opptrekker fordi Greg Van Avermaet kommer på innsiden.

Med kilometeren igjen sitter plutselig tre Giant-Shimano-ryttere og ser etter sin kaptein. Toget har slått fullstendig sprekker og Kittel må prøve lykken alene mot røkla. Da er det godt å være verdens beste spurter.

Men dagens spurt kan ha vært et vendepunkt. Etappen hvor røkla så at massespurtene ikke er et enmannsshow. Dagen Giant-Shimano viste tegn til sårbarhet.

3. En gang opptrekker, alltid opptrekker
700 meter fra målstreken på dagens etappe plasserte Omega Pharma-Quick Steps hjelpere Mark Renshaw på det perfekte hjulet, nemlig Alexander Kristoffs.

Der satt han trygt og godt frem til nordmannen gikk forbi opptrekker Porsev. Da ga plutselig australieren luke til sin norske konkurrent.

Renshaw så seg mer bakover enn fremover, tydelig liten lysten på å på å følge det som hadde vært et perfekt opptrekk fra Alexander Kristoff. Var superopptrekkeren furten for at det ikke var han som leverte en annen i en slik posisjon?

I SKYGGEN: Mark Renshaw måtte se langt etter seieren til tross for å ha hatt vinnerposisjonen på oppløpet. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

I SKYGGEN: Mark Renshaw måtte se langt etter seieren til tross for å ha hatt vinnerposisjonen på oppløpet. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Den offisielle «unnskyldningen» var at han ønsket å gi Kristoff noen meter, for så å dra nytte av dragsuget og skyte ut av nordmannens bakhjul. Da var det bare synd at han ikke hadde mulighet til å svare på Kristoffs, Kittels og alle andres fart mot slutten.

På direktesendt TV så det mest ut som at han prøvde å gi Kristoff etappeseieren. Kanskje tenkte Cavs betrodde hjelper at det var bedre med norsk seier enn nok en seier til den forfengelige tyskeren med det deilige håret?

Idiotisk var det uansett. For Renshaw skuslet bort en gyllen mulighet for en topplassering. Nok en gang viste 31-åringen at han ikke klarer å ha ansvaret for seg selv i en spurt.

En opptrekker av hans kaliber burde sett at Kristoff kom til å gi et perfekt opptrekk. Istedenfor en topplassering ga han laget enda en grunn til å savne Cavendish.

Med det sagt noterer vi en pluss i margen for at Renshaw endelig klarte å trekke opp en mann til seier. Konkurrent eller ikke, optrekksseier er opptrekksseier.

4. Kjøp denne mannen, Katjusja
Det russiske laget har ikke vært noen katastrofe i spurtene. Heller tvert om, Luca Paolini og Alexander Porsev har gjort en god jobb. Men vi hører det hele tiden. Katjusja-toget mangler én mann.

De mangler det lille som gjør Kristoff til en spurtfavoritt og ikke bare en outsider.

Så vi tar oss friheten til å leke speider for Katjusja. For hør her kjære russere, vi har funnet den perfekte hjelperen til Kristoff. Og best av alt, mannen er vant til å hjelpe nordmenn til topps.

Vi tenker på italieneren Daniel Oss. Krølltoppen. Rockeren.

YEAH, BABY: Kom igjen da, Katjusja. Kan dere ikke vær så snill signere Daniel Oss? Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

YEAH, BABY: Kom igjen da, Katjusja. Kan dere ikke vær så snill signere Daniel Oss? Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Mannen som har fått en gudegave når det kommer til å posisjonere seg, men som ikke fikk like rikelig da spurtgenene skulle deles ut. Han er i våre øyne en potensiell gullmann i opptrekket.

Første gang Oss viste frem sitt posisjoneringstalent var under Tour de France i 2010 da han tok en sjetteplass på den første etappen.

Siden da har det blitt ni topp 10-plasseringer på spurtetapper i touren. Den foreløpig siste kom tirsdag. Det er ikke verst for en mann som aldri har blitt omtalt som en spurter og som sjeldent går inn for å hevde seg i spurtene.

I dag så vi hva Porsev er god for som ren opptrekker, i Oss har vi en pilot som kunne overtatt der Paolini slipper og guidet de to Katjusja-avslutterne frem i posisjon. En som også kunne overtatt leadout-rollen om Porsev ikke leverer.

Prikken over i-en er at Oss er en god klassikerrytter. En mann som ikke frykter brosteinen. Med andre ord helt perfekt for Alex. Så hent denne mannen fra BMC. Så kan han gjenta jobben han gjorde for Thor Husovd i Østerrike rundt i fjor, og lede en nordmann frem til triumfer.

Spådommen: Anarki på brosteinen
Det er ingen ekte sykkelfans som ikke gleder seg til morgendagens broteinsetappe. Den mest spektakulære siden av sporten skal igjen vises frem under Tour de France.

Allerede etter søndagens etappe spådde vi Alexander Kristoff som etappevinner. Det står vi selvsagt på. I dagens spådom tar vi for oss sammenlagtkapteinene. De som gruer seg aller mest til denne etappen.

For Chris Froome, Vicenzo Nibali, Alberto Contador og Alejandro Valverde er det ingen tvil. De får all den hjelpen laget kan gi. For dem avgjøres det hele av hvordan de selv leverer, hvor sterkt laget er og tilfeldigheter.

Det er derimot knyttet spørsmål til en del av outsiderne i sammendraget. Hva skjer med dem? Får de all hjelp tilgjengelig i lagene? Vi spår nei.

AU: La oss håpe vi slipper å se slike bilder i morgen. Men de viser hva som kan skje på brosteinen. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

AU: La oss håpe vi slipper å se slike bilder i morgen. Men de viser hva som kan skje på brosteinen. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Bauke Mollema er én mann som nok må klare seg mer alene enn han hadde likt. Han har et par brosteinskrigere på laget i Lars Boom og Sep Vanmarcke.

Han får nok også plass på bakhjulet deres, men når hardkjøret starter, tror vi ikke at de viser nåde. Enten henger du med, Bauke, eller så faller du av. Disse to jakter kontrakt og seier, de venter ikke på deg.

Tejay Van Garderen kan nok vente mer hjelp fra BMC. De har flere sterke folk, blant annet rutinerte Marcus Burghardt. Men Greg Van Avermaet jakter gult. Han er bare to sekunder unna Vincenzo Nibali. Ser han muligheten, griper han den. Da er det god kveld Van Garderen, ser deg til middag.

Hva som skjer i Garmin er litt mer usikkert. Der virker de veldig opptatte av Andrew Talansky, og ryttere som Sebastian Langeveld og Ramunas Navardauskas er litt mindre spektakulære enn Vanmarcke og Van Garderen. Sannsynligheten for at Garmin står ved sin kaptein i tykt og tynt virker stor.

Det blir utrolig spennende å se hva som skjer. Vår spådom er at minst ett sammenlagthåp vil stå igjen på brosteinen og se en lagkamerat eller to forsvinne i horisonten.

Forsvinne med kapteinens drøm om gult.

Lyst til å diskutere Tour de France? Legg igjen en kommentar her på bloggen eller bruk #proTdF på Twitter, procycling.nos hashtag for Tour de France!

 Anders, Even og Jonas

18 kommentarerSkriv en kommentar →

  1. Larsemann

     /  July 8, 2014

    Evt så drar Alex til Sky som har alt han trenger. En perfekt match for begge parter.

    Når det gjelder det du skriver om Boom og Vanmarcke, så er det nok ikke slik sykkelsporten fungerer. Sorry Mac. Du tror vel ikke at når laget ikke var helt fornøyd med LPN på hans egen hjemmebane i TON, så kommer Boom og Vanmarcke til å få seile sin egen sjø i ett av verdens største idrettsarrangement og i sykkelsportens største ritt??? Belkin er i touren for en eneste ting og det er for at Mollema skal få en så god plassering i gc’en som mulig! Ja, hvis alt går helt fint, så kan de sikkert få en sjanse. Men oppstår det problemer, så skal Mollema ha 7 ryttere nede for å kjøre han opp. Den siste rytteren skal være i hf og heter Laurens ten Dam. Hvis Mollema taper en del tid på etappen, så er han klar for å ta over. Men da skal de først ha gjort alt for å få Mollema opp til hf først!

    Reply
    • Håkon

       /  July 8, 2014

      Her tenker de vel det faktum at Belkin kanskje ikke finnes til neste år. TdF er sykkelens største arena og for Boom og Vanmarcke vil muligheten for seier og en god kontrakt være mer attraktivt enn å hjelpe Mollema til en god sammenlagtplassering.

      Men samtidig har Mollema uttalt at han vil forsøke å få et forsprang på morgendagens etappe. Ryttere som Boom og Vanmarcke vil uansett ikke ha noen problemer med å få kontrakt hvis det skulle være nødvendig.

      Og ville forresten aldri ha sett Kristoff gå til Sky.

      Reply
  2. StigN

     /  July 8, 2014

    Om det er et lag Alex skal ligge unna så er det Sky. Håpløst alternativ.

    Reply
  3. Slakken

     /  July 8, 2014

    Først og fremst; takk for flott blogg og for deres engasjement! Deres kloke sykkelhoder er alltid en fornøyelse. Blir overrasket om deres tanker rundt Belkin stemmer, men dere kan dette bedre enn meg.

    Så til spurt: Dersom Kristoff skal vinne massespurt i årets TdF, er det ikke nettopp slik som i dag han faktisk har mulighet for å vinne? At han rett og slett får åpnet før Kittel og holder spurten litt lenger enn de aller raskeste.

    Morgendagen blir for øvrig helt sinnssykt. Må bare si tusen takk for den godbiten

    Reply
    • andersjonas

       /  July 9, 2014

      Hei!

      Enig, Kristoff må ta Kittel litt på sengen slik han gjorde på tirsdag. Men vel så mye så handler det nok om at Giant-toget opplever litt problemer ellers vil Kittel få alt servert på gullfat hver dag.

      Blir spennende å se i dag. Spesielt på Belkin. Dette var jo som sagt en spådom, men den er basert litt på hva vi har plukket opp av sitater rundt om. Vi tror på ingen måte at Vanmarcke og Boom kommer til å kjøre Mollema av hjul, men om Mollema sitter med favorittene og en mann som Cancellara går så ser vi for oss at en eller to av disse går etter sveitseren fremfor å ta det trygge fremfor det usikre og bli hos Mollema.

      Reply
  4. Larsemann

     /  July 9, 2014

    Stig N:Absolutt ikke. Som sagt, perfekt match for begge parter. Her får Sky en sterk klassikerrytter og en sterk spurter. Og Sky har rytterne Alex trenger i opptrekket sitt og gode hjelpere i klassikerne. Håpløst alternativ er fullstendig tullete å skrive.

    Reply
  5. Larsemann

     /  July 9, 2014

    Uavhengig av at Belkin et ferdig etter sesongen, så kommer ikke de til å få kjøre for egne sjanser hvis Mollema havner i problemer. Case closed!

    Reply
  6. Nils Erik

     /  July 9, 2014

    Katusha kommer aldri til å kjøpe Oss. Rockere med lange krøller og tatoveringer er ikke noe de setter pris på i Russland.

    Reply
  7. Larsemann

     /  July 9, 2014

    Men trodde ikke at Belkin hadde de latterligste apirtsdirektører noensinne. Enten det, eller så frykter de ikke Nibali i sammendraget, evt. Er helt sikker på at det kommer til å utjevne seg! For dette kan veldig fort ha betydning for sluttresultatet. Uavhengig av om det er siste sesong eller ikke for Belkin. Så driter jo såortsdirektørwne på draget! Trodde ikke at det gikk an å bli så dum som disse sportsdirektørene, men der tok jeg feil. Tar som sagt forbehold om at de ikke anser avstanden til Nibali som problematisk, evt. at de tenker at det ikke er Nibali de kommer til å kjempe mot for å få en pallplass.

    Reply
    • andersjonas

       /  July 9, 2014

      Kanskje sportsdirektørene leser denne bloggen og elsker uttrykket “hovmod står for fall”? ;)

      Reply
  8. Larsemann

     /  July 9, 2014

    Men det er jo iskaldt beregnet hvis de kommer frem til at avstanden ikke vil ha betydning for Mollema.

    Reply
  9. Jørgen R

     /  July 9, 2014

    Dette må jeg si var et veldig underholdende kommentarfelt å lese igjennom! Det er alltid morsomt når folk går veldig bombastisk ut i et motsvar, og bommer 110% :)

    Reply
    • andersjonas

       /  July 9, 2014

      Kunne fort vært vi som bommet. Dette er stedet du kan være bombastisk og spå som du vil, men er kanskje ikke helt dumt å la døra i hvert fall stå litt på gløtt for andres tanker og teorier ;)

      Reply
  10. JK

     /  July 9, 2014

    En vanvittig fart på Demare på denne etappen også! Han tok vel bortimot 5 sykkellengder på Kittel? Greit nok at han kom bakfra og fikk hjelp av dragsug, men det viser at det faktisk er mulig å ta Kittel på ren hurtighet også.

    Reply
  11. Larsemann

     /  July 12, 2014

    Hovmod står for fall? Hva tenker du på?

    Reply
  12. Larsemann

     /  July 12, 2014

    Som jeg sa tidligere, så er det ikke usannsynlig at en virkelig topplassering røk for Mollema. Helt uforståelig av Belkin. Og ja, da er selvfølgelig etappeseieren tatt med i betraktningen. Det var det på forhånd og.

    Reply
  13. Larsemann

     /  July 12, 2014

    Jørgen:??

    Reply

Skriv en kommentar