Norges 10 største sykkeltalenter | Anders og Jonas

Norges 10 største sykkeltalenter

STORTALENT: Denne 17-åringen kan bli knallgod. Foto: Stavanger Sykleklubb

STORTALENT: Denne 17-åringen kan bli knallgod. Foto: Stavanger Sykleklubb

Det var en stor dag for norsk sykkelsport da TV2 tidligere i uken meldte at Sondre Holst Enger fra og med 1. august er IAM-syklist. Riktignok er det kun en lærlingkontrakt som er underskrevet, men ekstremt mye skal skje for at proffdrømmen ikke blir mer permanent enn som så.

Etter VM skrev jeg, mest for moro skyld, en blogg over de ti største norske sykkeltalentene som starter 2014-sesongen på kontinentallag. En slik liste blir alltid veldig subjektiv og det eneste som er sikkert er at man garantert vil bomme. Litt derfor valgte jeg ikke å publisere bloggen, men med Holst Engers overgangsnytt ble den plutselig veldig aktuell igjen.

Så ta listen som den er ment, ren underholdning og en hyllest over hvor fantastisk mange spennende syklister vi har i Norge. Og Sondre Holst Enger topper ikke engang listen…

10. Markus Hoelgaard, 19 år (Etixx IhNed)
Et treningstalent av dimensjoner. En ordentlig sliter av en rytter som takler tøffe og kuperte ritt godt. Den lange rytteren er ikke helt ulik godeste Vegard Stake Laengen.

I likhet med storebror Daniel er han en del av Etixx IhNed, rekruttlaget til Mark Cavendishs Omega Pharma – Quick Step. Hadde en grei sesong som førsteårs senior i 2013. Jeg tror han kan utvikle seg jevnt og trutt i årene som kommer. Vi skal ikke glemme at han 2012 sett under ett var Norges beste junior.

STERK RYTTER: Markus Hoelgaard har stor kjørestyrke og får topp maching i Etixx-IhNed.

STERK RYTTER: Markus Hoelgaard har stor kjørestyrke og får topp maching i Etixx-IhNed.

9. Fridtjof Røinås, 19 år (Team Sparebanken Sør)
Hadde en veldig god start på året med sterk kjøring i Danmark. En god spurter som også takler korte bakker godt, noe han viste i Glava Tour.I samme ritt skadet han dessverre kneet og resten av sesongen ble mer eller mindre ødelagt (med unntak av fjerdeplassen i U23-NM).

Men viste før det og i juniorklassen at han er en rytter som kan levere svært gode resultater. Når Holst Enger blir proff neste år er det Røinås som skal fylle gapet etter han på Team Sparebanken Sør. Det tror jeg han klarer med bravur. Det smerter litt å sette han så langt nede som på niendeplass på en slik liste.

NESTE MANN UT FRA SPAREBANKEN SØR? Fridtjof Røinås har talentet og spurtstyrken til å følg i Sondre Holst Engers fotspor.

NESTE MANN UT FRA SPAREBANKEN SØR? Fridtjof Røinås har talentet og spurtstyrken til å følg i Sondre Holst Engers fotspor.

8. Kristoffer Skjerping, 20 år (Team Joker)
For et talent han var i juniorklassen. Minst like gode som Sondre Holst Enger. Leverte også veldig bra i sitt første år som senior. Slet langt mer i 2013. Litt uheldig med velt og sykdom, men jeg hadde forventet at han likevel skulle funnet toppformen og kjørt inn flere gode resultater.

Er i likhet med Holst Enger en veldig allsidig rytter med et stort register å spille på. Har et veldig viktig år foran seg. En litt «glemt» skatt, som jeg håper kliner til noe så sinnsykt neste år.

SLÅR TILBAKE? Det er lett å avskrive Kristoffer Skjerping etter en svak 2013-sesong, men det er hvordan du reiser deg etter en nedtur som avgjør hvor god du blir. Derfor blir 2014 svært viktig for den talentfulle rytteren. Foto: Marit Hommedal (NTB Scanpix)

SLÅR TILBAKE? Det er lett å avskrive Kristoffer Skjerping etter en svak 2013-sesong, men det er hvordan du reiser deg etter en nedtur som avgjør hvor god du blir. Derfor blir 2014 svært viktig for den talentfulle rytteren. Foto: Marit Hommedal (NTB Scanpix)

7. Daniel Hoelgaard, 20 år (Etixx IhNed)
En meget spennende spurter, som strengt tatt er mer allround enn han har fått vist så langt i seniorkarrieren. Hadde en soloseier i junior-NM for noen år siden som var helt fantastisk.

Har slitt veldig mye med sykdom i de to seniorårene han har bak seg. Hver gang kommer han lynraskt tilbake, for så å få et nytt slag i trynet. Får han en vinter uten sykdomstrøbbel kommer vi til å høre mye til ham denne sesongen. Er i verdens kanskje beste utviklingslag Etixx-IhNed.

EN FOT INNENFOR: Den sterke spurteren Daniel Hoelgaard er allerede inne i Quick Step-systemet. Det gjør veien til proffrekkene mye kortere. Foto: Stian Lysberg Solum (NTB Scanpix)

EN FOT INNENFOR: Den sterke spurteren Daniel Hoelgaard er allerede inne i Quick Step-systemet. Det gjør veien til proffrekkene mye kortere. Foto: Stian Lysberg Solum (NTB Scanpix)

6. Sven Erik Bystrøm, 22 år (Team Øster Hus – Ridley)
Hver gang jeg ser/hører navnet Sven Erik Bystrøm er ordet solid det som popper opp i hodet mitt. En råsterk rytter som holder et jevnt høyt nivå hele sesongen.

Sliter litt med å heve seg det siste lille for å ta steget opp i proffverden. Men når han først får muligheten til å ta steget opp tror jeg han vil ta nivået med en eneste gang. Hans styrker og kjørestil gjør seg bedre i proffverden enn U23-rittene. Sånn sett er han litt lik Vegard Breen.

TALENTET SOM VENTER PÅ GJENNOMBRUDDET: Det føles ut som at vi har snakket om Sven Erik Bystrøm i en mannsalder, men han fylte nettopp 22 år. Foto: Even Emberland (procycling.no)

TALENTET SOM VENTER PÅ GJENNOMBRUDDET: Det føles ut som at vi har snakket om Sven Erik Bystrøm i en mannsalder, men han fylte nettopp 22 år. Foto: Even Emberland (procycling.no)

5. Odd Christian Eiking, 19 år (Team Joker)
Fjorårets norske sykkelkomet! Har kjørt tre internasjonale ritt i sin seniorkarriere. Først ble han nummer tre på en etappe og ti sammenlagt i Tour de Berlin, så hjalp han Hushovd i Tour des Fjords før han sjokkerte de fleste med 16. plass i U23-VM.

Sterkt av en rytter som kun var en uke eldre enn de eldste juniorene forrige sesong. Har også vunnet to Norgescup-ritt og ble tre sammenlagt. De gangene han har vunnet har han gjort det etter fantastiske soloprestasjoner. Med andre ord ingen tilfeldigheter, ren klasse.

Stian Remme kalte han Norges svar på Thibaut Pinot på twitter i fjor, det er nok til å gi en sykkelelsker vann i munn.

KOM FRA INGENTING: Bergenseren var den store gjennombruddsrytteren lokalt i Norge i fjor. Med sterke klatreegenskaper blir det særdeles spennende å følge unggutten. Foto: Team Joker

KOM FRA INGENTING: Bergenseren var den store gjennombruddsrytteren lokalt i Norge i fjor. Med sterke klatreegenskaper blir det særdeles spennende å følge unggutten. Foto: Team Joker

4. Oskar Svendsen, 19 år (Team Joker)
For en motor. For en klatrer. Norges første Tour de France-vinner? Potensialet virker til å være der. Han kjører fjell som en gud og suser fra de fleste på tempo. Men Oskar Svendsen har fortsatt enormt mye å lære.

Han er fortsatt langt fra den beste til å posisjonere seg i feltet. Han sliter fortsatt med å takle lange ritt. Han har med andre ord mye jobb foran seg før han kan hamle opp med proffene. Da er det godt han går Team Joker-skolen.

Jeg er sikker på at Gino Van Oudenhove og hans lag kan få det beste ut av denne unorske rytteren. Hvis han lever opp til potensialet kommer han til å utrette store, store ting på sykkelsetet. Å plassere Svendsen helt nede på fjerdeplass på denne listen er enten komplett galskap fra min side, et tegn på hvor bra det gror i norsk sykkelsport eller en deilig kombinasjon.

HISTORISK: Her skrev Oskar Svendsen norsk sykkelhistorie, ved å bli tidenes første norske juniorverdensmester. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

HISTORISK: Her skrev Oskar Svendsen norsk sykkelhistorie, ved å bli tidenes første norske juniorverdensmester. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

3. Kristoffer Halvorsen, 17 år (Glåmdal Sykleklubb)
Jeg er ingen statistikker, men det virker til å være en signifikant sammenheng mellom bløte konsonanter og gode sykkelferdigheter. I Kristoffer Halvorsen har Sørlandet en ny potensiell sykkelstjerne på gang.

Hans første år som junior var fantastisk. Sjuendeplass i Paris-Roubaix og to internasjonale triumfer har han sopet med seg. En lynrask spurter med stor motor som er perfekt for endagsritt. Er junior også i 2014, så veien frem til en eventuell proffkarriere er lang, men med et slik talent ikke nødvendigvis så veldig kronglete. Noen som sa den nye Hushovd? Ja, jeg!

DOFFEN: Kristoffer Halvorsen har en sylskarp avslutning og en forkjærlighet for spurt i slak motbakke. Det er noe Norge liker.

DOFFEN: Kristoffer Halvorsen har en sylskarp avslutning og en forkjærlighet for spurt i slak motbakke. Det er noe Norge liker.

2. Sondre Holst Enger, 20 år (Team Sparebanken Sør)
Norge nye sykkelyndling. I manges øyne den soleklare eneren på en slik liste, men for en gangs skyld må showmannen ta til takke med andreplass.

En spurter av rang som heller ikke er så dårlig til å klatre når formen er god. Men det er nok først og fremst det mentale som er Horten-guttens store styrke. Han snakker som en vinner, kjører i feltet som han er en vinner og nekter å gi seg. En skikkelig vinnertype som elsker å vise konkurrentene bakhjulet.

Jeg krysser fingrene for at fremgangen fortsetter i 2014 og at han etter hvert tar proffnivået raskt.

EN DJEVELSK INNSTILLING: Sondre Holst Enger er talentet på alles lepper. Har kombinasjonen av talent og en djevelsk vinnervilje. Foto: Trond Reidar Teigen (procycling.no)

EN DJEVELSK INNSTILLING: Sondre Holst Enger er talentet på alles lepper. Har kombinasjonen av talent og en djevelsk vinnervilje. Foto: Trond Reidar Teigen (procycling.no)

1. Erlend Blikra, 17 år (Stavanger Sykleklubb)
Et fantastisk talent, som dog fortsatt er så ung at det er umulig å si om han blir en suksess eller ikke. Vant temporittet i det europeiske ungdoms-OL og ble nummer fem på fellesstarten. Har herjet i sin årklasse i Norge i flere år allerede.

Debuterte som junior i det siste Norgescup-rittet etter å ha fått dispensasjon fra NCF og vant både gaterittet og fellesstarten. Vil garantert være en av Norges beste juniorer neste år, og trolig skli rett inn i verdenstoppen også.

Når du er så ung som Erlend Blikra (ja, han er lillebror av Håvard Blikra) så er det vanskelig å definere hvilken ryttertype en syklist er. Men Blikra virker til å være god på alt. Han er fryktelig temposterk og har en god spurt. Nå har han to år på seg til å vise seg frem i juniorklassen, så får fremtiden vise hvor gode han blir.

Rett utenfor listen: Bjørn Tore Hoem, Håvard Blikra, Fredrik Galta, Oscar Landa, Kristian Dyrnes, Amund Grøndahl Jansen, Marius Sylta, Jonas Abrahamsen, Kristian Aasvold, Tobias Foss, Sedrik Engebø Ullebø, Ole Forfang og Anders Skaarseth (de to sistnevnte skulle vært med fra start, ikke lagt til timer etter at bloggen ble publisert. Sorry, Anders og Ole).

Enig i listen? Hvordan ser fremtiden til norsk sykkelsport ut med disse talentene som 

BLIR MATCHET PÅ HJEMMEBANE: Erlend Blikra har fått teste seg mot de beste norske juniorene i tillegg til Øster Hus og Alexander Kristoff i de lokale DNB Cup-rittene. Foto: Stavanger Sykleklubb

BLIR MATCHET PÅ HJEMMEBANE: Erlend Blikra (nr to fra venstre) har fått teste seg mot de beste norske juniorene i tillegg til Øster Hus og Alexander Kristoff i de lokale DNB Cup-rittene. Foto: Stavanger Sykleklubb

Jonas

39 kommentarerSkriv en kommentar →

  1. effern

     /  January 26, 2014

    morsom liste, men for meg er det en stor feil, Oskar Svendsen burde være nummer en, at han er på fjerde er galskap uten tvil. ingen tvil om at det er mye talent i norge fortiden, og svendsen er den mest spennende av alle, leste et sted at han ikke hadde syklet fjell før la venir, han ble den siste mange år under 20 år som tok en topp fem plassering. det er uten tvil det sterkeste resultat en norsk rytter 2013. tenker lista er en typisk for hvordan vi rangerer ryttere i norge, vi liker klassikere og spurter, men er jo ikke dette som er gjevest internasjonalt.

    Svendsen blir en første som slår froome i TdF, men først om 5-6 år.

    Reply
    • andersjonas

       /  January 26, 2014

      Svendsen blir den neste som slår Froome i TDF? Også jeg som trodde at jeg var av den optimistiske typen :)

      Enig med både deg effern og Bein om at det å ha potensialet til å bli den første norske Tour de France-vinneren kanskje bør verdsettes høyere. Men vi har hatt andre ryttere som tidvis har kunne fått samme klistrelapp (en gang i tiden hadde mange klokkertro på at Frederik Wilmann skulle nå samme høyder).

      Veien frem til TDF-seier og til og med TDF-deltakelse er lang for Svendsen. Han har et enormt fysisk talent, det er hevet over enhver tvil. Jeg håper han neste år og året etter det igjen viser at han har mer enn bare det. Da kan han bli skit god.

      Man kan kanskje si at listen viser at vi i Norge setter større pris på spurtere og klassikerryttere, eller man kan snu på flisen og si at listen reflekterer det faktum at Norge har for vane å rekruttere flere klassikerryttere enn fjellgeiter. Har det skjedd så radikale forandringer i norsk sykkelsport, trening, ritt og alt slikt at det er grunn til å tro at dette vil forandres i fremtiden? Jeg ser ikke det, men som alltid vil det dukke opp et par unntak og jeg føler både Svendsen og Eiking er blant disse. Muligens også Blikra, gud vet hva slags ryttertype han ender opp som!

      Så vil bare tiden vise, men det virker som at dere er enig med hvem som skal være på topp ti-listen? Bare ikke helt i rangeringen av de ti?

      Mvh
      Jonas

      Reply
  2. Bein

     /  January 26, 2014

    Helt enig med effern. Uten tvil Svendsen som er størst. Her har vi jo faktisk en framtidig mulig TDF-vinner, i alle fall om dopingjegerne kommer opp mot nivået til doperne..

    Reply
  3. Larsemann

     /  January 26, 2014

    Forskjellen er at Svendsen har MYE bedre resultater å vise til enn Wilmann. Men Wilmann har jo vunnet det samme rittet som Froome vant når han var junior. Men det er i det hele tatt svært lite som er sammenlignbart mellom Wilmann og Svendsen. Nå er det vel ikke så mange av stortalentene som kjører touren som sammenlagtrytter den første sesongen heller. Men en gt kan jo Svendsen komme til å kjøre i sin første sesong. Og det er vel en ny hard VM-løype i år igjen. Så da stiller han blant favorittene både i l’avenir og VM. Som en av de store navnene i u23-klassen, så ligger veien åpen. Jeg kan vanskelig se for meg at en av de store vinnerkandidatene i l’avenir ikke vil ha ett bra utgangspunkt når han blir proff etter sesongen.

    Reply
    • andersjonas

       /  January 26, 2014

      Oskar Svendsen har allerede et knallbra navn internasjonalt og joda han vil være blant favorittene i l’Avenir. VM er jeg ikke like sikker på, han har mye igjen å forbedre før han er helt på topp i endagsritt (muligens tempoen er en større mulighet enn fellesstarten).

      Slik jeg tolker signalene fra Joker-leiren jobber de like hardt med å eliminere svakheter hos Svendsen som å forbedre de største styrkene. Jeg er ikke i tvil om at han har et enormt potensial, jeg er bare spent på hvor lang tid det vil ta før han har et høyt proffnivå inne, og så om han i tillegg klarer å ta steget fra å være en god proff til å ende opp i den absolutte verdenstoppen.

      Det er ekstremt vanskelig å bli en topp GT-rytter. Enormt mange supertalenter har mislykkes, jeg håper virkelig at Svendsen ikke blir en av dem, og at han leverer bedre enn plasseringen på listen skulle tilsi (selv om jeg tror de tre foran han vil levere fantastiske resultater de også).

      Reply
  4. Larsemann

     /  January 26, 2014

    Tenkte på tempoet jeg og, men så husket jeg at løypen er ganske hard i år også. Og hvis han ikke får rusk i maskineriet som han gjorde i fjor, så bør han da kunne være med i år. Kanskje han kan kjøre begge deler. Plasseringen hans på listen er dog en feilslutning. Selv om jeg spår store ting for superduoen Blikra/Halvorsen (Vårt svar på Moser/Sagan), så bør Svendsen som kommer til å være i toppen av det største U23-rittet, være nr.1 på denne listen.

    Reply
    • andersjonas

       /  January 27, 2014

      Kjøper argumentet. Står på mitt, men er helt enig i at Svendsens plass er den mest diskutable. Jeg var ikke fremmed for å gi ham førsteplassen :)

      Reply
  5. Johan

     /  January 27, 2014

    Regner med at overskriften din egentlig er feil. Er den rett, har du i alle fall glemt Eirik Sverdrup Augdal, samt en 19-åring som er den eneste som har tatt VM-medalje i junior fellesstart for Norge i Landevei noen gang . . . Lett å glemme at sykling er mer enn Landevei for herrer :-)

    Reply
  6. Anonym

     /  January 27, 2014

    Hvorfor er ikke Sverre Skogan Fredriksen på den lista? Uten tvil norges beste junior i 2013 sesongen

    Reply
    • andersjonas

       /  January 27, 2014

      Uten tvil? Den var sterk og jeg er spent på å høre deg argumentere for den…

      Hadde veldig uflaks i år, slo til med et fantastisk comeback som var meget imponerende. Men i min verden slår han seg ikke inn topp 10. Hvem ville du fjernet fra listen for å gi plass til han?

      Reply
  7. Jarlito

     /  January 27, 2014

    Helt riktig, Jonas Lindstrøm!

    DETTE er galskap ….

    Doffen over Oskar? Selv du hører at det skrangler …

    Savner Volrath Robinson Bugge!

    :)

    Reply
  8. Larsemann

     /  January 27, 2014

    Johan:du ser vel at det kun er landevei? Men det høres bra ut. Norsk herreside har hatt skandaløst dårlige resultater i lang tid.

    Anonym:Norges beste? Da skulle han hatt en del internasjonale resultater for å si det slik.

    Jarlito:Bugge er da for gammel for en slik liste.

    Reply
  9. krizza

     /  January 27, 2014

    Hvor er August Jensen????

    Reply
  10. Johan

     /  January 27, 2014

    Larsemann: Jeg ser at det bare er landevei her ja, men overskriften sier “Norges 10 største sykkeltalenter” – og sykkel er som kjent mer enn landevei for menn . . Det ar klart at Eirik SA og Eline GB er større sykkeltalenter enn flere på denne listen – noe deres kapasitet og resultater internasjonalt har vist.

    Reply
    • andersjonas

       /  January 27, 2014

      Kun landevei, ja. Holder meg til det jeg kan best. Skulle jeg vurdert å ta med terrengsyklister så tror jeg likevel det hadde blitt tøft å finne plass til noen av dem topp 10. Som du ser også kun herrer her, skal du leve livet helt bokstavelig ville jeg heller slåss for en plass på listen til Miriam Bjørnsrud (den kunne jeg ikke argumentert mot).

      Kall gjerne overskriften feil, men “Norges 10 største landeveistalenter” er omtrent like tabloid vakkert som en reklameplakat med “Ta 3, betal for 4″. Da lever jeg heller godt med “å lure” leserne ;)

      Reply
  11. krizza

     /  January 27, 2014

    Denne listen er feil. Neste år kommer August Jensen til å stråle både nasjonalt og internasjonalt.

    Reply
  12. Anonym

     /  January 27, 2014

    Sverre vinner NM, spurter bra, og hadde uten tvil da man samenligner forfang sine tider og sverre sine tider vært medalje kandidat til VM! Fra listen rett utenfor ville jeg f.eks byttet han ut med Foss, Forfang og Sylta. Mener også han er ett større talent enn både Røinås og Hoelgaard.
    på en normal dag slår Sverre alle juniorer i norge på tempo, så da kan du bare tenke deg med en formtopp inn mot vm uten ryggskaden hvordan det ville gått da forfang klarer en utrolig sterk 5 plass. men å tro og håpe på skal man gjøre i kirken. Men mener han er mye sterkere enn alle andre norske juniorer i år og at du straffer han litt hardt med denne lista pga skaden. men det er min mening da. morsomt viss du svarer tilbake så jeg kan se hvilken grunner du har! :)

    Reply
    • andersjonas

       /  January 27, 2014

      Det er klart jeg skal svare tilbake. Jeg kan ikke backe ut av en diskusjon bare fordi det dukker opp en fyr som argumenterer godt for seg og vet hva han snakker om :)

      La meg først si at jeg er helt enig i at han i hvert fall burde vært på lista rett utenfor topp ti. Jeg angrer litt på at jeg la til den, for topp ti står jeg hundre prosent fast på, og den skal jeg forsvare nå :)

      Slik jeg forsto det er du rimelig enig med 1-8. plass? Så jeg forsvarer ikke dem, om du mener jeg bør det gi heller beskjed, så skal jeg fikse det også ;)

      Sterkeste junioren skal jeg ikke gå inn på, for ordet sterkest har veldig subjektive tolkninger i sykkelsporten. Jeg liker heller å bruke ordet best og der mener jeg Kristoffer Halvorsen med sine resultater og måten han har oppnådd de på fortjener den tittelen i årets norske juniorfelt.

      Fridtjof Røinås har jeg ingen problemer med å forsvare at er på listen. Han kjørte sterkt som junior med mange topp ti-plasseringer i utlandet, samt stor suksess i Norge både under NM og Cup (mener hans juniorkull var sterkere enn Sverres). Han viste også veldig lovende takter tidlig i sesongen i år med topp 10 i Frankrike, i et tøft ritt hvor han måtte gjøre mye alene på slutten. Fjerdeplass i Himmerland rundt var også meget bra. Så var han god i Glava Tour, spesielt på klatreetappen (som mange nok ville ment at passet han dårligst av alle etappene). Der ble han nummer 31, tredje best av de norske kontinentalrytterne (kun slått av SHE og Remme). Så tok han fjerdeplass i U23-NM med minimalt med trening i beina (grunnet skadeplager etter Glava Tour). Så kan man sikkert si at jeg “straffer” Sverre mer for hans skade enn med Røinås… Jeg er nærmere å flytte denne mannen opp et par hakk på listen enn å fjerne han!

      Når det gjelder Markus Hoelgaard så står jeg på det jeg sier om at han var den beste norske junioren i 2012, hele sesongen sett under ett. Det i kamp mot nevnte Røinås og VM-vinner Oskar Svendsen. I mine øyne har han hatt en langt bedre juniorkarriere enn Sverre. Han har et tosifret topp 10-plasseringer i utlandet (inkludert en seier). Så kan man godt si at han ikke har bekreftet det talentet i seniorklassen, om man ser på resultatene alene. Men han har kjørt utrolig tøffe ritt i det som jeg regner som det beste talentlaget i verden i fjor. Da ble han mye hjelperytter, og den ryttertypen han er trengs det ofte et år eller to ekstra på å etablere seg i toppen enn om man er en mer utpreget sprinter.

      Nå kan det kanskje høres ut som at jeg prøver å rakke ned på Sverre, det er ikke meningen. Jeg synes han er et flott talent, helt herlig med gode norske temposyklister. Jeg synes det var ufattelig synd med skaden hans under EM og like ufattelig gledelig med det herlige comebacket. Ingenting ville gledet meg mer enn om han blir en fantastisk senior og gjør Norge stolt mange år fremover i tid.

      Reply
  13. krizza

     /  January 27, 2014

    Først og fremst synes jeg Sedrik ullebø burde vært på topp ti lista… En mer angrepsvillig fyr skal man lete lenge etter. Deretter vil jeg ha August på lista “rett utenfor lista” istedenfor en Marius Sylta.

    Reply
    • andersjonas

       /  January 27, 2014

      Sedrik Ullebø er et stort talent. Har vel ikke bestemt seg for om han satser sykkel eller langrenn i fremtiden. Så ung at han ikke har fått prøvd seg mot juniorene ennå. Kunne kanskje kommet inn på listen som et long shot (rett og slett fordi han er så ung og ikke bestemt seg for å satse på sykkel), men føler meg godt fornøyd med topp ti :)

      Reply
    • Anonym

       /  January 27, 2014

      Marius “snylta” Sylta burde ha vært på top ti lista. Han har utviklet seg voldsomt siden han vant NM. Hvis han fortsetter slik han gjør nå så blir han proff.

      Reply
  14. Larsemann

     /  January 27, 2014

    Skjønner ikke at så mange lister opp juniorer som er umeritterte internasjonalt som burde vært på listen. La oss nå få en bekreftelse på talentet til enkelte av disse rytterne først. Svendsen sitt VM-gull gjør det umulig for hoelgaard å få sin sesong rangert foran.

    Synes forøvrig at en del juniorer skuffet forrige sesong, så håper på at en del vil vise seg frem i år.

    Hvor var eline brustad forrige sesong? Var jo helt borte. Hva var det bjørnsrud viste forrige sesong som det skrytes sånn av? En ussel 7.plass fra u23-EM? Kommer hun drassende med en medalje, så skal jeg kanskje la meg imponere.

    Sverre Fredriksen imponerte meg i EM. Men det er fordi at det finnes en U23 klasse på herresiden. Det er det vel ikke på kvinnesiden forutenom EM?

    Reply
  15. Larsemann

     /  January 27, 2014

    Forøvrig ufattelig hvordan damesiden kan være så svak mens vi har flere store stjerner i proffenes rekker samtidig som det ene stortalentet etter det andre popper opp. Velodrom er oppskrytt!

    Reply
  16. krizza

     /  January 28, 2014

    Utenom det er topp ti-lista ganske bra :) Kunne kanskje tenkt meg å fått Sven Erik Bystrøm litt høyere!

    Reply
  17. Johan

     /  January 28, 2014

    Larsemann: Ang. dine kommentarer om damene. Det er vel ikke så mange av gutta som er nevnt her som har internasjonale medaljer, så 7. plassen til Bjørnsrud er ikke til å kimse av. Men om hun slår ut gutta på denne listen her vet jeg ikke. Totalt sett er jeg enig i at resultatene på de norske jentene i hiteclaget er skuffende, men håper det går bedre fremover.

    Når det gjelder Eline GB, var hun med landslaget og tok en meget sterk 3.plass i U23-klassen sammenlagt i 5-6 dagers WC ritt(?) helt tidlig i sesongen før hun gikk ut med sykdom resten av sesongen. Får håpe hun er tilbake for fullt i år. Hun har jo kjørt lite landevei, men ser ut til å prestere hver gang hun er med. Hun er alene i Norge om juniormedalje i et VM fellesstart. Det var jo ikke akkurat noen bingoløype heller.

    AndersJohan: Jeg husker jeg så unge Sverdrup mot landeveissyklisten en av få ganger han har hatt en slik sykkel mellom beina – han lekte med konkurrentene. Hvis det er snakk om talent er han høyt på listen din – ulempen er at han jo velger å satse på ski og ikke terreng eller landevei.

    Reply
  18. Larsemann

     /  January 28, 2014

    Nei, men mange av gutta som er nevnt har internasjonale resultater. Jeg kan slå det fast for deg at nei, hun er ikke i nærheten av disse på listen. Vi får se. Hun har jo faktisk to EM til hun kan kjøre. Har kvinnesiden en world cup i u23-klassen i på landeveien? Det har gått meg hus forbi. Jeg fant ingenting av noe sånt. Hvilket ritt var det da? Hun har hatt sykdom ja? Det forklarer at det ikke har vært noen nyheter. Men burde vel helst vært klar for ett lag i world cup nå. Hun tok medalje ja. Og inntil det VM’et så hadde faktisk kvinnene flere medaljer for seniorer enn herrene hadde.

    Men har store forventninger til henne og Solveig Edøy som ikke hadde en særlig god sesong internasjonalt. Man bør forvente mye større ting når man er så overlegen.

    Reply
  19. Johan

     /  January 28, 2014

    Det var et senior ritt – Gracia oslova/orlova .. eller noe lignende – jeg refererer U-23 listen i rittet, 3. av 50-60 stk på den – som første års – alle de norske uten temposykkel tross to tempoetapper . . .

    Reply
  20. Kåre

     /  January 28, 2014

    Savner 2 Stk Petter Theodorsen og NC Vinneren Henrik G. Sandal ?

    Reply
  21. Larsemann

     /  January 29, 2014

    Johan:hvilke navn var med i det rittet?

    Reply
  22. Johan

     /  January 29, 2014

    Har ikke god nok oversikt internasjonalt – men dette var topp tre: Ellen Van Dijk (Ned) Evelyn Stevens (USA) Emma Pooley (GBr). Eline GB nr 28 av 150, 3 i U 23 av ca 55

    Reply
  23. Larsemann

     /  January 29, 2014

    Hæ?? Johan:hvor har jeg spurt om seniorklassen?? Hvem kom foran og bak eline i juniorklassen?? Senior ritt er det stort sett bare å søke på, finner man det lett.

    Reply
  24. Johan

     /  January 29, 2014

    Eline var første års senior – og deltok altså i seniorklassen i dette rittet – men med en u23liste innenfor totalen – hun ble altså nr. 28 i seniorrittet, og nr 3 i u23-klassen
    .

    Reply
  25. Fredrik

     /  January 29, 2014

    Hva med Øyvind Lukkedal?

    Reply
  26. Larsemann

     /  January 29, 2014

    Så det var en konkurranse I konkurransen? Hvorfor sa du det ikke bare først som sist? Men hvilke u23-ryttere slo hun?

    Reply
  27. Larsemann

     /  January 29, 2014

    Men da er nok ikke resultatet like bra som det hørtes ut som til å begynne med.

    Reply
  28. Tari

     /  January 29, 2014

    Hvor er Glenn Marius Skjolden?

    Reply
  29. anonym

     /  February 14, 2014

    Hva med Tormod Hausken Jacobsen? Han hadde et relativt imponerende resultat i senior NM ifjor.

    Reply

Skriv en kommentar