Norsk sykkelsports lærepenge | Anders og Jonas

Norsk sykkelsports lærepenge

EN AV DE SOM LYKKES: Vegard Breen er Norges neste sykkelproff. Han har konkurrert lite i Norge de siste årene. Foto: Petter Tenstad (procycling.no)

La meg aller først få skryte av alle som står bak de tre norske storrittene i år. Glava Tour, Arctic Race og Tour des Fjords har alle blitt folkefester og flotte arrangører.

Det er selvsagt noe å plukke på alle rittene, men helhetsbildet er veldig bra. Dette er alle ritt som har satt seg og som jeg er sikker på at vil bidra til å heve norsk sykkelsport i årene som kommer.

Min konklusjon etter å ha fulgt de tre rittene, hovedsakelig fra sofaen, er at det trengs.

Noen få diamanter i en ellers tynn suppe
For trekker vi fra de norske proffene er Sondre Holst Enger, offensive ryttere i Øster Hus og noen få godkjente resultater fra andre nordmenn det jeg sitter igjen med. Norsk sykkelsport står og faller på enerne, det generelle nivået er dessverre ikke der vi ønsker.

Det er i hvert fall min mening. Det er ikke sikkert jeg blir videre populær av å si det, men slik føler jeg det. Heldigvis er vi velsignet med mange eneren, noe som trekker opp det totale bildet kraftig.

Men ser vi på de norske kontinentallagene er det stort sett tynn suppe. I år har vi seks kontinentallag, som til sammen huser 70 ryttere.

Vegard Breen og Sondre Holst Enger er i en klasse for seg, noe som gjenspeiler seg i interessen fra utlandet. Bak dem er Sven Erik Bystrøm den som har mest å komme med. Noen flere kan mye på en god dag, men mangler foreløpig kvaliteten til å tro på en proffkontrakt med det første.

Henger ikke med når det gjelder
Jeg synes vi har sett det i alle de norske rittene. Nordmennene er med i brudd og en og annen kan snike seg inn topp ti i avslutningen av etappene, men når de farlige angrepene settes inn på slutten av etappen, da proffene løfter på rumpa, ja da er det få nordmenn som kan svare.

Ryttere fra Topsport Vlaanderen og Rabobanks U23-lag klarer innimellom å komme seg med, så nivåforskjellen skal egentlig ikke være så stor.

EN AV DE BESTE: Sven Erik Bystrøm er en av få nordmenn som kan stille til start i Tour des Fjords med ambisjoner om å utrette noe. Foto: Even Emberland (procycling.no)

Jeg tror mye av grunnen til at det er så stort gap mellom de aller beste norske kontinentalrytterne og resten skyldes måten det sykles ritt på i Norge. Den oppfatningen jeg har fått er at «prestisjen» i å vinne norske ritt, det være seg Norgescupp eller lokale ritt, er alt for stor.

Det blir fort veldig taktiske sykkelritt og aldri noe fyrverkeri. Der kontinentalryttere bør angripe på tur for å lage et ritt hvor de utvikler seg ender det altfor ofte opp med at de blir sittende å se på hverandre. Det blir for viktig å slå konkurrenten, ingen tør å bruke krefter tidlig.

Dermed blir nivå- og fartsforskjellen fra Norgescupen til de norske UCI-rittene brutal. Den blir rett og slett så stor at de færreste har noe å bidra med.

Milevis bak danskene
Titter vi bort til Danmark er situasjonen en helt annen. De har litt få enere, men en kultur for å kjøre sykkelritt som får Norge til å se ut som de glade amatører. Når de danske lagene stiller til start i Post Danmark rundt er de med og dominerer. I år vant danske kontinentalryttere to av seks etapper. Og startlisten var langt fra svak.

Det er en grunn til at norske ryttere drar til Danmark for å kjøre den nasjonale cupen der. De fleste kommer hjem som slakt. Jeg kan knapt huske en eneste danske som har stilt til start i Norgescupen de siste årene. Hadde de kommet til Norge hadde de mest trolig trodd de var invitert med på en søndagstur. At løypene i Norgescupen stort sett er flate og krever offensiv kjøring for å skape utfordringer gjør ikke saken bedre.

EN DJEVELSK INNSTILLING: Sondre Holst Enger kan fort bli proff i løpet av 2013. Foto: Trond Reidar Teigen (procycling.no)

Jeg er sikker på at alle 70 ryttere i de norske kontinentallagene drømmer om å bli proffe, men alt for få våger å kjøre med hodet under armen og bidra til å heve nivået. Iveren etter å vinne i dag er så stor at den minker muligheten til å vinne et større ritt i morgen.

I enkelte ritt, de største i sesongen, skal man selvsagt kjøre taktisk smart for å få best mulig resultat, men ellers handler det om å kjøre på en slik måte at du utvikler deg mest mulig. Tror man at man er et skritt nærmere proffkontrakt om man vinner ett ritt i Norgescupen tar man skammelig feil.

Forhåpentligvis har flere sett lyset gjennom de tre norske UCI-rittene og går til resten av de nasjonale rittene med en annen innstilling. Skjer det ikke en kulturendring i norsk sykkelsport vil vi fortsatt lene oss på enerne, mens resten forblir daukjøtt.

Jonas

42 kommentarerSkriv en kommentar →

  1. Godmorgen

     /  August 19, 2013

    En del rart her og en del dumt. Kulturendring? Dette handler om de norske rytternes innstilling. Så kan du kalle det kulturendring om du vil. Bugge har vel ikke prestert det store på en stund f.eks. Men vi vet jo at han kan være en av de som kan ha det som skal til for å bli proff. Men han bør jo virkelig utnytte sjansen UCI-ritt i Norge gir. Det er litt tyngre når man må levere som senior for å bli proff.

    Men i fjor og i år har jo Holst Enger markert seg. Og Galta og Borgersen har vunnet i Europatouren i år(glemt dette?). Og Bystrøm har jo og gjort en del bra. Men du er jo ute å kjøre. Bystrøm vant jo i Tyskland i fjor. Det er enda litt tid å vise seg frem på denne sesongen. Så kan det hende at han kanskje ikke har god nok kapasitet enda, men vi ser jo at han har potensialet til å bli proff. Og kvalitetsryttere blir jo proff.

    Det er en god del U23-ryttere i de norske kontinentallagene. Noen av de har jo kjørt inn resultater i nations cup. Daukjøtt? God bedring! En del av rytterne leverer jo resultater når de kjører ritt i utlandet. Hvorfor i all verden tar du ikke med dette? Betyr ingenting HVOR de presterer. Profflagene driter langt oppi om prospectsene leverer i Norge, Tyskland eller Frankrike. Du nevner jo Breen. Han har jo ikke levert i de norske UCI-rittene.

    Dette her har du ikke tenkt lenge igjennom skjønner jeg. Du både glemmer at flere norske ryttere har levert resultater i norske UCI-ritt og forklaringen om bredden. Flere ryttere har som sagt levert i nations cup og enkelte har levert i ritt på Europa-touren.

    Når ryttere leverer i nations cup da er bredden mer enn god nok til at rytterne kan bli proffer. For det er jo som sagt slik at flere norske ryttere er juniorer eller U23-ryttere. Da trenger man heller ikke nødvendigvis å levere i norske ritt på Europatouren. Da kan man både levere i UCi-rittene i utlandet eller i nations cup. Så kan prestasjonene i norske ritt komme senere. Flere av rytterne har prestert i andre ritt og dermed vist at de har potensial til å bli proffer. Det er en del som har resultater i nations cup eller andre ritt. Og det er en del flere enn du gir inntrykk av.

    Vil anbefale deg å skrive noe annet enn tull som du gjør her. Hvis ikke bør du finne deg noe annet å gjøre.

    Reply
    • andersjonas

       /  August 19, 2013

      Hei!

      Kan berolige deg med at jeg har noe annet å gjøre. Har normal jobb, blogger bare for moro og fordi jeg ikke klarer å la være å mene noe om sykkel.

      Jeg klager på ingen måte over nivået på de beste norske kontrytterne. Holst Enger, Breen og Bystrøm er meget sterke. Flere har potensial, men for å være litt krass, ingen profflag bryr seg om seier i Ringerike GP og Hadeland GP om ikke man følger opp utover sesongen. Litt for mange av de nest beste kontrytterne er litt one hit-wonder i løpet av sesongen. Mer stabile på et litt høyere nivå og de lukter på proffnivået.

      Det referes en del til Nations Cup i kommentarene her, må bare mine om at det eneste Nations Cup-rittet vi virkelig har hevdet oss i denne sesongen er det i Canada. Da var det et B-felt. Likevel sterkt kjørt der, men i løyper som var skreddersydd nordmennene. Tour de l’Avenir vil gi oss svar på hvor vi står, jeg tipper det er som i fjor, vi er god i flatt terreng, sliter langt verre straks det blir harde tak.

      Reply
  2. Godmorgen

     /  August 19, 2013

    Og det er jo også en del av bildet at det ikke er lagt opp til at en del av rytterne skal kjøre så sterkt i Norge. De skal kjøre sterkt i nations cup og kanskje også i lavere rangerte ritt som 1.2 og 2.2. Leverer man godt i disse rittene, så hjelper det på mulighetene til å bli proff.

    Reply
    • Frode

       /  August 19, 2013

      Er litt enig i poenget om kjørekulturen eller galskapen man finner i feks Danmark. Den kan i lengden bidra til sterkere ryttere.

      Ellers synes jeg det gror ganske bra i Norsk sykkelsport. Alle tar ikke steget opp til proff nivå samtidig, men kommer det en eller to i året er det jo fantastisk!

      Reply
      • andersjonas

         /  August 19, 2013

        Enig, norsk sykkelsport er i stor vekst. Toppene (både proffene og de beste norske kontrytterne) holder virkelig nivå. Men jeg tror vi kunne hatt enda flere proffer om det ble kjørt “skikkelige sykkelritt” i Norge (tenker da ikke på UCI-rittene).

        Reply
  3. Godaften

     /  August 19, 2013

    Sportsdirektørene ser etter stabilitet når de skal signere stagiares kontrakter.
    Det har ingen norske U23 ryttere prestert i år, det har derimot mange av de danske ryttere.
    Og så skader det nok heller ikke at det finnes massevis av danske sportsdirektører på world touren.
    Mye av gamet om å bli proff handler også om forbindelser og relasjoner.
    Se bare på Cykelcity (People 4 You i år), de har en manager med foten inne hos Argos Shimano og svenskene leverer flere neo proffer enn Norge.
    Norske syklister har MYE å takke Gino hos Joker Merida for, men det er ikke nok med en ny proff hver andre år.

    Reply
  4. Stanley

     /  August 19, 2013

    Jeg er sjelden enig med Jonas… men her har han et poeng. Holst Enger og tildels Bystrøm leverte bra under Glava Tour, løypen under Arctic var for flat til at den kan fortellle oss noe særlig, mens i en hard trasé som Tour des Fjords kommer nivåforskjellen for en dag.

    Grøndal Jansen kjører bra 1. etappe men sammen med bruddmakker van Bilsen får de en lett reise av et gavmildt felt. Når farten skrus opp inne i de lokale rundene er Joker Merida med og setter opp farten og skal ha skryt for dette, men i det avgjørende bruddet er ikke Bystrøm i nærheten av å kunne henge med Nordhaug og Chernetsky.

    Etappe 2. detter Bugge av så fort Tanner og Brammeier setter opp farten og det er med nød og neppe Eidsheim henger på noen kilometer til. ØsterHus-Ridley leverer en meget god lagtempo på etapper 3.

    Bortsett fra Borgersen og OneCo rytteren i bruddet er det lite å skrive hjem om for de norske kontinentallagene under siste etappe.

    Hensikten med Tour des Fjords’ rute har vært å skape et ritt med internasjonal profil, både løype og motstand viser at kontinentallagene har en del å gå på før de kan være reelle konkurrenter til de internasjonale mannskapene som kommer til våre UCI ritt.

    Da har jeg ikke glemt at Breen, Galta, Borgersen og Holst Enger har vunnet ritt i internasjonal konkurranse i år. Men nivåforskjellen er åpenbar for alle som har sett de tre rittene.

    Hva som kan gjøres for å bedre situasjonen er sikkert et mer komplekst bilde, men det hjelper nok på å kjøre ritt i den type løyper det siden forventes at en syklist av internasjonal klasse skal kunne mestre.

    Som en disclaimer må det nevnes at jeg har hatt en liten finger med i spillet rundt Tour des Fjords.

    Reply
    • andersjonas

       /  August 19, 2013

      Hei!

      Gode og tøffe løyper har jeg tro på. Da “tvinger” man frem bedre sykkelritt, hvor ryttere utvikler seg. Samtidig sies det jo at det ikke er løypa, men rytterne som avgjør hvor tøft et sykkelritt blir. Flere norske ryttere burde i nasjonale ritt være interessert i å gjøre det hardere. Om ikke for å vinne, så i hvert fall for å utvikle seg, slik at de nettopp kan hevde seg i et ritt som Tour des Fjords.

      Reply
  5. Knut

     /  August 19, 2013

    Mye som skjer i sykkelritt. Ikke alt man får med seg fra sofaen.

    Reply
    • andersjonas

       /  August 19, 2013

      Hehe, veldig sant. Derfor jeg snakker litt med ryttere og sportsdirektører når jeg har muligheten. Jeg vet at en del av disse tankene (kanskje ikke uttrykt like ekstremt) finnes blant de som er dypt inne i norsk sykkelsport :)

      Reply
  6. Godformiddag

     /  August 19, 2013

    Det eneste som er tynn suppe her er vel artikkelen din. Skal ungguttene kjøre sykkelritt i Norge uten å forsøke å vinne, men heller hodeløst blåse alle krefter underveis? Minner om breddeidrett av verste sort, og akkurat DET skaper i alle fall ikke enere, kanskje ikke engang toere. Det er ingen som signerer en rytter som kjørte kjempesterkt i en time, men som aldri får resultater. Som forrige kommentator skrev så har du oversett en GOD DEL harde fakta. Jeg leser mye fint på denne nettsiden, men denne falt helt igjennom.

    Reply
    • andersjonas

       /  August 19, 2013

      Det er helt greit at du synes. Jeg mener det minner mer om breddeidrett å trille 10 mann i bredden i 150 kilometer for så å spurte om seieren. Selvsagt skal man ikke kjøre med hodet under armen i ritt som allerede er harde, men når det blir kollektiv defensivitet ville jeg tatt ansvar for å få en helsikes god økt ved å angripe, om det var jeg som drømte om å bli sykkelproff.

      Reply
  7. sondre Brattvik

     /  August 19, 2013

    Er uenig med det du skriver. Nivået på norsk sykkelsport har aldri vært i nærheten av der den er nå, med tanke på bredden og toppnivå. Norge er en liten nasjon og har ikke samme sykkeltradisjonene som f.eks Danmark har. I tillegg mener jeg nivået på norgescupen er bra både for junior og senior. De siste årene har Norge vært blant de beste landene i nationscup både for junior og u23. Vi kan ikke forvente å ha dusinvis med protour ryttere som de store nasjonene kan.

    Reply
    • andersjonas

       /  August 19, 2013

      Hei, enig i veldig mye av det du sier. Takk for konstruktiv og god tilbakemelding.

      Jeg føler også at vi er på rett vei, de beste norske kontrytterne er gode, det er mer nivået på de nest beste jeg stiller spørsmål ved. Med så mange som stiller til start i Norgescup og som satser på å leve av sykkel føler jeg at det generelle nivået er lavere enn det burde være. Men det kommer sikkert med tiden. Jeg håper bare ledere tør å sette krav om at ryttere skal gjøre mer enn bare å sitte i feltet i hvert ritt. Slik kan ikke jeg se at rytterne blir så mye bedre :)

      Reply
  8. Tror du har mye rett i analysen. Det renner ikke over av enere på de forskjellige lagene.
    Vi har et godt stykke igjen til noen av lagene klarer å hevde seg i konkurranse med profflagene. SEH var et hederlig unntak i Glava, men det handler mye om at han er et spesielt talent. Øster Hus imponerte meg med bruddvilje, og ikke minst evne til å komme seg med. Var ikke mange etappene i de tre rittene de ikke hadde en mann i bruddet. De imponerte og med en sterk lagtempo.

    Når det gjelder medisinen er jeg usikker på om jeg er enig. Det er liten tvil om at NorgesCupen kunne hatt mer spennende ritt, men her vil jeg først og fremst peke på arrangørene og NCF, som er de som legger premissene.

    Jeg tror heller vi må se på lagstrukturen, 6-7 kontinenttallag gjør at nåløyet for å komme med blir nokså stort. Dermed står vi i fare for at nivået senkes, med færre lag blir de beste fordelt på færre lag og nivået på lagene bli høyere. Noe som igjen bør gi bedre utvikling og resultater. Det er en kjensgjerning at man trekkes opp og yter mer av gode lagkamerater.

    Reply
    • andersjonas

       /  August 19, 2013

      Mye jeg er enig i. Norgescup-systemet bør gjennomgås på ny. Det er nok litt for mange ritt som går på flate bondeveier.

      Når det gjelder norske kontinentallag har jeg ingen følelse av at det settes tøffe nok krav. De mer rutinerte sjefene vet nok hvor listen skal ligge og er nok klare på hva som skal til for å lykkes, men hvordan jobbes det i de litt mindre kontinentallagene, som ærlig talt minner mer om klaubblag? Er ikke mange som har gått den veien og som presterer i toppen i internasjonale ritt.

      Reply
  9. Thomas Sandholt Lund

     /  August 19, 2013

    Ser mange av dere er uenige med det som står i artikkelen. Jeg sykler Norgescup. Og jeg føler meg truffet. Det burde mange av de andre jeg sykler med også gjøre. NC-ritt er kjedelige og forutsigbare, og det er faktisk sant, få angriper. Jeg har syklet Kermesse-ritt i Belgia, og denne typen ritt er det for få av i Norge.

    Jeg er enig med dere som skriver at nivået i Norge er bedre enn noen gang før, men vær litt kritiske. Nivået i utlandet er også bedre enn før. Nivået i sykkelsporten blir bedre og bedre, tross mindre doping. Dette var godt skrevet, og dette er noe alle dere skeptikere burde tenke over, istedet for å avfeie det.

    Reply
    • andersjonas

       /  August 19, 2013

      Hei!

      Tusen takk Thomas, veldig morsomt å høre fra en av de som kjenner dette aller best.

      Jeg synes det er utrolig ydmykt og imponerende å gå ut med slik selvinnsikt på vegne av deg selv og norsk sykkelsport.

      Reply
  10. Magnus Sandvik

     /  August 19, 2013

    Må si at danskene får ganske dårlig betalt for alt arbeidet på toppnivå da. De siste 4 årene (for år før fant jeg bare top 10′er der hverken Danmark eller Norge var representert), har Norge slått danskene på Pro Tour or World Tour nasjonsrankingen. Per i dag ligger Danmark foran for året. Med 13 poeng.
    Og dette er i år hvor Norge har bygget opp interesse og kompetanse innenfor sykling. Før 2000 hadde vi sporadisk suksess med Lauritzen, Kjærgaard (selv om han var dopa) og Knudsen. Men det fantes ingen grobunn. Det har vi nå, og kompetansen for hvordan man skal fokusere ressurser på å få opp flere talenter vil komme etterhvert.
    Forskjellen på norske og utenlandske ritt er vel kanskje temposykling, ikke agressivitet. Veldig få norske etapperitt har dette med, og det å konstant kjøre i brudd eller felt gjør jo alt man får ganske jevnt nivå på rittere siden de aldri får utforsket forskjellene seg i mellom. Nasjonale ritt betyr lite når det gjelder å komme seg ut i profflivet fordi Norge er så lite at nivået nødvendigvis blir lavere. I stedet for å fokusere på norsk rittstruktur burde man fokusere på å få de som viser talent ut i den vide verden for å teste sitt nivå og justere treningen etter resultatene de finner der.

    Reply
    • andersjonas

       /  August 19, 2013

      Hei!

      Som sagt mangler danskene noen flere enere sett i forhold til Norge. Men poenget mitt er at slik det drives i dansk sykkelsport så vil de enerne komme. Garantert!

      En liten utfordring til deg: hvor mange danske kontinentalryttere har UCI-seirer i år og hvor mange er det i Norge? Tror vi taper ganske kraftig der.

      Er jo også litt paradoksalt at danskene gang på gang får frem gode klatrere (riktignok har noen tidligere i historien jukset seg til suksess…), mens vi nordmenn stort sett faller av straks vi ser et felt. Jeg tror kanskje det kommer av matchingen man får fra ung alder.

      Aggressiv kjøring (og sikkert mer tempo også) i oppveksten tror jeg bedrer motoren til unge norske talenter og vil bidra at de som er naturlige klatrere/sammenlagtryttere får den ballasten som trengs når de skal ut i internasjonale konkurranser.

      Reply
  11. Fredrik Lamo

     /  August 19, 2013

    Må bare si meg enig om at mange ikke holder mål, når det kommer en litt tøff bakke så ser du ingen norske angripe, men du ser at det forsvinner bakover i feltet. Det er en tankevekker at Reidar Borgersen som er gammel god skøyteløper , er en av de aller beste av våre amatører. Han tørr også og angripe , lær av Reidar. Mange av de på de norske kontinentale lagene har problemer med og kjøre mila på under 13,30. Men det er heldigvis unntak.

    Reply
    • andersjonas

       /  August 19, 2013

      Hei!

      Ja, vi har en god del unntak og det gjør at fremtiden er lys. Er veldig enig med deg når du kommenterer hvordan nordmennene sliter i bakkene. Landslagssjef Stig Kristiansen sa det selv til procycling.no etter U23-EM, at vi henger veldig godt med i lettere løyper hvor vi får brukt spurtstyrken, men at i tyngre ritt sliter vi langt mer.

      Reply
  12. Sindre H

     /  August 19, 2013

    Kan ikke forlange at continentalrytterene våre skal klare å holde følge når Hushovd (han er jo faktisk verdensmester!), Boasson +++ virkelig klemmer klampen i bånn, da skal en evt ha sin livs dag på sykkelen samt være så heldig å sitte på hjulet til vedkommende akkurat når de rykker om en skal ha litt sjans what so ever! Se feks i vinteridrettene våre der vi er best, langrenn og skiskyting…er ekstremt stor forskjell fra toppene der og til de som er 18-22 år gamle. Syns dette er et viktig fakta: de fleste conti-rytterne er i denne alderen og i langrenn/skiskyting er det ingen i denne alderen som er i nærheten av Svendsen/Bø osv. Så gi gutta litt tid til å bli god, ikke forlang at de skal slå en olympisk bronsevinner i spurt etter 200 raske km, samt det er mye viktigere hvordan de trener resten av året kontra hvilken taktikk de har i 5 NC ritt i året!

    Reply
    • andersjonas

       /  August 19, 2013

      Helt enig i at vi ikke kan forvente at norske kontryttere kan kjempe på høyde med proffene, men bør vi ikke kunne være med når ryttere som Sergey Cherinskiy, mark Teunissen og Lukasz Wisniowski går til? Det gjorde vi ikke i Tour des Fjords.

      Denne bloggen er på ingen måte den mest nyasnserte eller balanserte, det for å tvinge frem reaksjoner.

      Jeg synes det er veldig bra at vi er stolte av de norske rytterne, men samtidig synes jeg det er litt skremmende at så få virker til å sette skikkelige krav til dem. Skal vi “gjemme” oss bak de store talentene vi har, eller skal vi brette opp ermene og utvikle konkurranseplattformen i Norge slik at flere får så god matching i Norge at e har noe å stille opp med også i utlandet?

      Reply
  13. michel

     /  August 19, 2013

    Flott at du prøver å nyansere bildet litt, og det er kanskje nyanserte innspill fra “innsiden av feltet” som skal til for å få en god diskusjon. Jeg tror at artikkelen kommer av en grunn, nemlig ett inderlig ønske fra alle oss som elsker landeveissykling om å se flere norske ryttere i internasjonale ritt. Og derfor er det kanskje berettiget å faktisk spørre seg: hva er det som skal til for å få flere ryttere ut. Er det så enkelt som å heve nivået enda mer, eller skal det mer til?

    Reply
    • andersjonas

       /  August 19, 2013

      Tusen takk, det er akkurat slik jeg tenker.

      Vi skal selvsagt glede oss over all fremgang vi har hatt de siste årene, men vi må samtidig tørre å stikke fingeren i jorda og ta et oppgjør med det som ikke er godt nok.

      Jeg brenner virkelig for norsk sykkelsport og synes nesten litt synd på en del av de norske fra klubblag eller mindre kontinentallag når de kommer til de store UCI-rittene. De har på ingen måte den ballasten de burde ha i bunn. At vi ikke har en sterkere konkurranseplattform i Norge er litt synd, jeg håper den utvikler seg raskt i fremtiden.

      Reply
  14. Martin R

     /  August 19, 2013

    Jeg syntes du bommer ganske grovt ved å fokusere så mye på måten det blir kjørt på i de få NC rittene som blir kjørt her til lands. Nivået på disse rittene kan selvfølgelig diskuteres, men jeg mener at disse rittene er en ypperlig arena å begynne på for ryttere som har lyst til å ta det første steget opp fra turritt-nivå. Og foreløpig ikke noe mer enn det. Jeg tror ikke de som er med i disse rittene har så veldig mye mer å kjøre med. Nivået er selvfølgelig ikke bra nok der enda til at det et sted de beste kontinentalrytterene får matchet seg nok til å heve seg de nødvendige hakkene for å ta steget ut blant proffene. Det er alt for langt unna det nivået man må kjøre på for å skulle utvikle seg videre fra et høyt nasjonalt nivå. Om du derimot ser på hvordan nivået i NC og turritt her til lands har utviklet seg de siste 10 årene, vil du se at man har kommet langt på kort tid. Om det fortsetter i samme retning vil det ikke være lenge før nivået er godt nok til at de beste norske som ikke er proffe vil ha godt utbytte av å kjøre NC. For å bli lagt merke til i utlandet vil det uansett ikke være nok å prestere i NC. Det er det heller ikke i Danmark. Her bruker også rytterne den nasjonale cupen til å få matching. Det er også derfor de beste norske kjører i utlandet. De norske rytterne som deltar i den danske cupen er sjelden de beste kontinentalrytterne heller.

    Men NC burde utvides. Det finnes ikke nok ritt for norske landeveissyklister som ikke kan kjøre i utlandet. Og løypene er hverken utfordrende eller publikumsvennlige nok. Det er delvis derfor det har kommet nye kontinentallag de siste årene. Her er det mange ryttere som fortsatt har langt igjen før de en gang kan begynne å drømme om å bli proffe, men i disse lagene får de muligheten til å bli matchet i ritt utenlands. Det blir urealistisk å tro at man kan heve nivået i Norge over natta, og i Danmark vet jo alle at de har en mye bredere og mer tradisjonsrik kultur for sykkelsport. Så klart nivået på kontinentalrytterne og generelt er høyere enn i Norge. Dette er jo ikke gjort over natta. Jeg syntes det kunne ha vært morsomt å inkludere de største norske turrittene i NC. Gjøre om f.eks. Nordmarka Rundt, Vestfold Rund og Mjøsa Rundt, som er tradisjonsrike og populære turritt med artige og krevende løyper, om til aktive ritt med NC status. Man kunne ha arrangert ved siden av turrittene, og dermed også fanget interessen til alle mosjonistene som kjører rulle den samme dagen. Da ville man i tillegg “ta tilbake” disse rittene fra rulle-entusiastene som har gjort om disse artige rittene til kjedelig lagtempo. I gamledager ble jo disse rittene kjørt på “vanlig” vis. I stedet kjører man en kjedelig og flat rundløype rundt en militærforlegning midt i skauen et sted på Østlandet. Med en gang man har litt tradisjonsrike løyper og ritt, vil interessen og statusen øke. Bare se på Ringerike GP. Der har de gjort det riktig.

    Men uansett er det til syvende og sist talentet som avgjør hvor langt man når. Om man tar Holst Enger som eksempel, så var det imponerende å se hvordan han tok overgangen til seniornivå. Både han og Skjerping gikk rett fra juniornivå i Norge til å ta pallplasser i Loir et Cher, et kat.2.2 ritt i Frankrike. Dette hadde aldri gått om de ikke hadde hatt et enormt talent i bunn. Uansett hvor godt tilrettelagt med ritt på høyt nivå det er for ryttere her i landet, vil man ikke komme langt om man ikke har de riktige genene.

    Reply
    • andersjonas

       /  August 20, 2013

      Hei!

      Jeg føler egentlig vi var mer enige enn du ga uttrykk for i første setning….

      Selvsagt er talent en veldig avgjørende faktor, men hadde ikke disse supertalentene blitt enda bedre om de hadde fått tøffere matching gjennom oppveksten? Og de som ikke er unikum, men hardtarbeidende og gode ryttere (som f. eks. Gabriel Rasch) vil komme lenger om de blir matchet godt hjemme i tillegg til i utlandet.

      Angående NC så har ikke jeg noen konkrete ideer om hvordan det burde gjøres, men er enig i at det bør gjøres endringer. Mulig at dine ideer er veien å gå. Jeg mener at NCF sitter på mye av nøkkelen. Det er de som bestemmer konseptet og kan på den måten i stor grad legge til rette for at rittene blir som de ønsker. Samtidig har også arrangører og ryttere et ansvar for å sørge for at rittene holder høyest mulig kvalitet.

      Du har selvsagt mye rett i at en endring i rittkulturen tar tid og at vi har kommet langt på kort tid, men om de mener at NC passer for de som nettopp har tatt steget fra turritt så ser jeg det som en fallit-erklæring for nasjonal norsk sykkelsport.

      Reply
  15. stian

     /  August 20, 2013

    Tidligere så var norsk syklefestival ett ritt som samlet like mange utenlandskelag som norske, til og med Gabba og andre stilte opp om de var “hjemme”. Det rittet tok forbundet knekken på. Raske gateritt, tempo, gateritt med avslutning på fjellet, landeveisritt med kortere og intensiverunder. 6 etapper på 5 dager med hardkjør, Toms Skujins som har mange seirer som continentalrytter der tok blant annet mange seirer i sin første seniorsesong der. Men av en eller annen grunn ble rittet ikke prioritert av continentallagene.

    Reply
    • andersjonas

       /  August 20, 2013

      Jeg er stor fan av norske ritt som klarer å tiltrekke seg utenlandsk motstand. Både fordi det gir flere nordmenn en smak på nivået der ute og fordi utlendingene gjerne bidrar til å gjøre rittene hardere.

      Reply
  16. Svein Morelli

     /  August 20, 2013

    Veldig bra at Jonas setter fokus på dette temaet. Godmorgen, du burde få av deg Norskebrillene. Det er milevis forskjell på Norsk og Dansk sykkelsport. I Danmark har man i mange tiår tilpasset seg internasjonal sykkelsport på godt og vondt. Man ser det bla. på hvor mange ledende personer det er med i mange profflag som er fra Danmark. I Norge sees de bare på som eksdopere og man ønsker ikke være med å samarbeide med hverken ledere eller noen innen Dansk sykkelsport. Vi har noen enere som Jonas poengterer men når de slutter å blomstre og det går en stund før det dukker opp nye har vi kun Norsk natur å skryte av. Historien innen sykkelsporten er dessverre befengt med doping. Pga. det virker det som om at ledelsen i Norsk sykkelsport ikke ønsker å forholde seg til historien på noen annen måte enn å holde avstand. Brian Holm,Brian Nygaard,Kim Andersen of Bjarne Riis er noen av mange viktige personligheter i international sykkelsport i dag. Disse skyr man som pesten i Norge fordi de var en del av historien. De er omtrent våre landsmenn, allikevel velger man å ikke forholde seg til dem. Forstå det dem som kan. Heia Dansk sykkelsport. Danmark Rundt er et fantastisk sykkelritt som vi aldri vil klare å overgå i Norge dessverre. Vi har jo tross alt en sykkelpresident som er i mot podiumdamer.

    Reply
    • andersjonas

       /  August 20, 2013

      Hehe, vet ikke om jeg er like stor fan av dansk sykkelsport som deg, men den rittkulturen de har imponerer meg stort. Etter eller annet gjør at de i Danmark sliter med å hjelpe de store talentene med å ta steget helt opp i verdenstoppen, men med den rekrutteringen de har vil de alltid produsere mange gode ryttere og en og annen ener.

      Sett i forhold til den sykkelkulturen og kompetansen (noen har veldig stor kompetanse, men det er på inge måte nen overflod av ressurspersoner) vi har er det helt vilt hvor mange gode syklister vi har.

      Når vi ser hvor langt vi har kommet med den situasjonen vi ser i dag, tenk hvor råe vi kan bli den dagen vi klarer å profesjonalisere alle ledd og etablere en fantastisk rittkultur. Det er tanken på den fremtiden som gjør meg så engasjert :)

      Reply
  17. Godmorgen

     /  August 21, 2013

    Godaften:Det handler vel om at det er umulig at ett land med flere millioner innbyggere enn oss ikke får noe proffer de og. Tror dog ikke at noen norske står tilbake for svenske talenter. Leverer flere proffer? gjør de egentlig det? Men Norge kommer uansett til å levere proffer hvert år fremover. Og sikkert flere pr år.

    AndersJonas:Det du sier er feil. Flere av våre juniorer har levert resultater i deres klasse både i år og i fjor.

    Reply
  18. Godmorgen

     /  August 21, 2013

    Stanley:situasjonen er veldig bra. Les mitt innlegg.

    Reply
  19. Godmorgen

     /  August 21, 2013

    Andersjonas:hvis du ikke ser at nivået på de nest beste også er ganske bra når det leveres resultater i både nations cup i fjor og i år, av juniorne og av Galta og Borgersen så anbefaler jeg briller. flere av disse kommer til å utvikle seg til ett veldig bra nivå. Så er det opp til de selv å ta steget ut.

    Reply
  20. Godmorgen

     /  August 21, 2013

    lol. Dere som foreslår færre kontinentallag er helt på jordet. Argh hvor lei jeg er av å kommentere vås fra andersjonas og andre. Jo flere kontinentallag jo bedre. Da kan talentene spre seg utover mange lag. og man får en bedre mulighet til å få kapteinsrolle o.l. Se på oneco:landa og bergsland leverer resultater i utlandet. Haugård som spiste kirsebær med de store i OGP og tok UCI poeng i Romania i fjor.

    Reply
  21. Godmorgen

     /  August 21, 2013

    sandvik:kjærgaard var ikke dopet de årene han tok sine seire.

    Reply
  22. Godmorgen

     /  August 21, 2013

    Neineinei Andersjonas. Les innlegget mitt og faktaene som står der før du lirer av deg noe så dumt. Morelli:det handler ikke om norskebriller å fortelle fakta.

    Reply
  23. Henrik

     /  August 21, 2013

    Fan vad ni gnäller i Norge. Ni har ett flertal UCI-race och ca 70 st continentalcyklister. Vi i Sverige har ett UCI-race och 10-12 continentalcyklister. Era cyklister får bra erfarenhet av att köra tuffa lopp i tuff konkurrens. Kollar man sedan på nationella tävlingar så är dem vi har i Sverige ett skämt med alldeles med små startfält. I SM för herrjuniorer hade vi 25 startande, i er motsvarighet över 90!. Jag tycker ni ska vara stolta över det ni har skapat. J Jag hoppas också att vi Sverige kan får rida lite på vågen också. :)

    Reply
  24. Svein Morelli

     /  August 21, 2013

    Henrik du har jo litt rett hvis vi skal sammenligne oss med Sverige. Jeg håper dere får rida lite på vågen också. Men hvorfor ikke sammenligne oss med Danmark? De har omtrent like mange innbyggere som Norge og veldig like forutsetninger for å lykkes på sykkel.
    Danmark har lang tradisjon med stor sykkelinteresse, de har lært seg å dra nytte av det. Også generelt i samfunnet. De har politikerne med seg både når det gjelder store arrangementer og feks. sykkelveier. Dette kan de i Danmark. Det er klart det har betydning i utvikling av sykkeltalenter også.
    I Norge blir det satset halvveis, ikke for fullt, det er det som er feil. Man er for redd for at det ikke skal gå bra.
    Det burde helt klart vært mulig å stable flere store profflag på bena i Norden. Talentene finnes i alle tre landene, erfaringen har de i Danmark, pengene finnes i Norge og i Sverige kan man skape store bedrifter. Feks. Ikea. Tygg litt på den.

    Reply
  25. Henrik

     /  August 22, 2013

    @Svein Morelli
    Visst är Danmark långt före Norge och Sverige, men jag tycker inte vi ska jämföra med dem. Jag tycker istället man ska jämföra med hur utvecklingen har varit. Är det bättre eller sämre i Norge nu än för tio år sedan. Jag är rätt säker på att det är det första gäller. Utvecklingen är positiv.

    Idrottssponsring från svenska storföretag är tyvärr urusel. Det finns tyvärr ingen större tradition av det i Sverige. Här ska helst staten och det offentliga bekosta. Idrotten är rädd för att vara säljande och då har företagen valt en annan väg för sin marknadsföring.

    Reply
  26. Martin R

     /  August 22, 2013

    Andersjonas: Vi er ganske enige. Men som jeg skriver, jeg syntes du bommer på hovedproblemstillingen din. Du er jo nesten komisk opptatt av at det er grunnet til at de norske rytterne som er med i 2.1 rittene som har blitt arrangert i det siste, ikke holder mål. Men det er jo fordi de sykler mot noen av de beste lagene og rytterne i verden. Da kan man ikke forvente så veldig mye. Det er ikke måten det blir kjørt på i NC det er noe problem med. Måten det blir kjørt på i NC reflekterer kun nivået i feltet. Nivået er ikke skyhøyt. Men jeg mener som Henrik påpeker, at det ikke er noe å lage et problem ut av. Nivået i NC tar syvmilssteg, som det generelle nivået på sykkelkultur og kompetanse ellers i samfunnet. Å sammenlikne oss med Danmark blir både urettferdig og urealistisk. Der har sykling vært en folkeidrett lenge. Her i Norge har ikke sykkel blitt stuerent før de de siste fem årene. At vi har så mange topputøvere i Norge må etter min mening kun sees på som flaks. Det er ihvertfall ikke kjørekulturen og sykkelkulturen ellers som skal ha æren.

    Jeg står for min uttalelse om at NC foreløpig er en fin overgang fra turritt-nivå. Lenger har vi ikke kommet. Nok en gang syntes jeg du er for dramatisk. Det er vel din jobb som skribent er vel å forsøke å lage tabloide overskrifter, men jeg syntes du burde tone det ned et hakk. Det er ikke en fallitt-erklæring at nivået ikke er så høyt, det er en realitet. Det er der vi er pr dags dato. Og det er ingen grunn til å lage store overskrifter av den grunn. Norge er på vei opp og frem. Det trenger man ikke å diskutere.

    I fremtiden hadde det vært hyggelig om nivået i NC hadde liknet forholdene i Danmark, og det tror jeg det etterhvert vil gjøre, men foreløpig er det ikke vits i å rakke for mye ned på det vi har. Som sagt, se hvor vi var for kun fem år siden.

    Reply

Skriv en kommentar