Sølvgutten som kan banke proffene | Anders og Jonas

Sølvgutten som kan banke proffene

EN KLØPPER I SPURTENE: Bryan Coquard er rå i finalene både på velodromen og landeveien. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Det har etter hvert blitt en årlig tradisjon for oss å presentere ti talenter vi tror vil få sitt internasjonale gjennombrudd i førstkommende sesong. Etter å ha bommet grovt i år har vi nå satt listen enda høyere og tatt enda mer risiko. Den som intet våger, intet vinner.

Det er på ingen måte lurt å sette hus og bil på våre spådommer, men vi håper dere i alle fall synes det er interessant å lese om syklister dere mest trolig vil høre mer til i fremtiden enn dere har gjort til nå. Så langt har vi presentert Tom Van AsbroeckKenny EllisondeJohan Esteban Chaves RubioRomain BardetAlexey Lutsenko og Elia Favilli.

4. plass – Bryan Coquard
Det er alltid mange spennende ryttere som kommer ut fra U23-klassen og satser på å ta proffsirkuset med storm.

I år er kanskje VM-vinner Alexander Lutsenko, tempofenomenet Bob Jungels, Sky-signering Joseph Lloyd Dombrowski og Tour de l’Avenir-vinner Warren Barguil det forventes mest av. Men det er en spurter som har gått litt under radaren vi har mest tro på.

I år slo de franske spurterne Arnaud Demare og Nacer Bouhanni gjennom for fullt. Vi tror Europcars Bryan Coquard kan få til det samme i 2013. For selv om han ikke er den mest meritterte landeveissyklisten, har han allerede måtte gå til innkjøp av et stort premieskap.

Til tross for at han kun er 20 år har han allerede samlet sammen ni medaljer fra internasjonale mesterskap, hvorav to er gull. De fleste har kommet på banen, hvor Coquard allerede er en veletablert rytter.

Hans første gull kom i Omium (mangekamp) i junior-VM i 2009. Da gullet var sikret, løftet han armene i været og feiret så kraftig at han veltet av sykkelen og brakk kragebeinet. En fin lekse å ha lært tidlig i livet.

I TOPPEN I VM: Bryan Coquard (t.v) spurtet seg inn til medalje i U23-VM. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

En mesterskapsrytter av rang
I 2010 fortsatte han de flotte fremgangene i juniorklassen. Både gull og sølv i bane-EM, ble toppet av et flott EM-sølv på landeveien. At fyren med den herlige spurten hadde mange strenger å spille på var klart allerede da.

Det finnes nok av wonderboyer som forsvinner lenge før de kommer ut i proffverden. Men Bryan Coquard har alltid levert.

Så også i sitt første år i U23-klassen i 2011. På banen ble han fransk mester, tok sølv i EM og fikk flere pallplasser i verdenscupen. Også på landeveien viste han seg frem med jevne mellomrom.

I 2012 var det kun et mål som sto i hodet til Bryan Coquard. OL i London var en anledning til å vinne noe så sjeldent som en olympisk medalje. Vi har sett flere av proffsyklistene som ofret hele landeveissesongen for å ta et etterlengtet gull.

Slik var det ikke for unge Coquard. Etter en annenplass i verdenscupen på bane i Beijing, tok han pallplasser i flere mindre franske landeveisritt. I Tour de Berlin fikk han for første gang møte topp motstand i U23-klassen.

I det flate rittet bet Coquard godt fra seg med en etappeseier og to andreplasser. Veien gikk videre til det franske mesterskapet på bane. Der ble det to triumfer og en sølvmedalje. Sølv ble det også i bane-EM, før han tok en seier i et fransk cupritt på landeveien, to uker før OL.

SØLVGUTT: Bryan Coquard strålte etter OL-sølvet i OL. Han ble kun slått av jevngamle Lasse Norman Hansen. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Fra OL til EM, og så til VM
I London startet han Omnium-øvelsen sterkt. Etter første dag (tre av seks øvelser) ledet han konkurransen. Til tross for det enorme presset som hvilte på ungguttens skuldre forsvarte han seg bra. Danske Lasse Norman Hansen tok et fantastisk gull, men Coquard forsvarte seg så bra at det ble sølvmedalje.

En prestasjon de fleste 20-åringer ville feiret lenge, men for Coquard var det ingen tid til å hvile på laurbærene. Nøyaktig en uke etter OL-sølvet sto franskmannen på start i Goos, for U23-EM på landeveien. Der var han Frankrikes kaptein i den flate, men svært teknisk krevende løypen.

En punktering på den første runden gjorde det derimot vanskelig å få til noe. I slike mesterskap er det kun nøytral service, noe som gjør at en punktering koster mye tid. Men med hjelp fra lagkameratene klarte Coquard etter hvert å kjempe seg tilbake til hovedfeltet. I spurten fikk han ikke fullklaff, og måtte ta til takke med en skuffende 17. plass.

Det store spørsmålet var om rytteren som startet sesongen i januar skulle satse mot U23-VM i slutten av september. Klarte rytteren å presse frem enda en toppform?

Oppkjøring viste at det var mulig. Han tok noen fine triumfer, blant annet i amatørenes GP Plouay. Det holdt til å overbevise landslagssjefen. Dermed sto Bryan Coquard på startstreken i Valkenburg.

Rittet utviklet seg flott for Coquard, selv om Cauberg tok knekken på flere av de sterkeste spurterne. Opp den verdenskjente bakken siste gang fikk han strålende hjelp av l’Avenir-vinner Warren Barguil. Han dro Coquard frem og ga han et så godt opptrekk som mulig.

Men klatreren klarte ikke å få Coquard i drømmeposisjonen. Franskmennene manglet en skikkelig opptrekker eller to. Likevel var storttalentet nære å ta gullet. På de siste meterne var han klart raskest, og hadde rittet vært 30 meter lenger hadde gullet gått til Frankrike fremfor Kasakhstan.

Sølvmedalje var likevel ekstremt imponerende. I løpet av 2012 stilte han til start i fire internasjonale mesterskap og stakk av med medalje i tre av dem!

SØLVMANN SOM BLIR GULL VERDT? For en gangs skyld vil Europcar ha en skikkelig spennende spurter i laget. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Kan han gjøre som Elia Viviani?
Da er det ikke rart at franskmannen går inn i proffverden med stor selvtillit. Hans første stopp blir Europcar, et lag som falt seg naturlig ettersom han er flasket opp i profflagets rekrutteringslag Vendée U.

Det kan bli en spennende kombinasjon. Europcar har aldri vært kjent som et spurtlag. Deres store stjerner er Thomas Voeckler og Pierre Rolland. Dermed går Coquard rett inn som lagets spurter. Problemet er at det trolig er lite hjelp å få i finalene av laget.

Selv har Coquard tro på at Sebastien Chavanel og Sebastien Turgot kan bli viktige hjelpere, men jeg har vel ikke de største forventningene. Da blir bakgrunnen som banesyklist veldig vikitg. Der er han vant til å klare seg selv. Så er spørsmålet om det går like bra i et felt på 200 ryttere. Elia Viviani, også han en sterk Omnium-løper, har vist at det er mulig å ta med seg mye fra banesyklingen til landeveien.

Coquard kan score på at han i løpet av vinteren opprettholder banesyklingen, selv om han de neste to årene dedikerer seg 100 prosent til landeveissatsingen. Det gjør at han mest trolig starter landeveissesongen i kjempeform. Hans første ritt er Etoile de Besseges og Tour de Langkawi. I beste fall sørger Coquard for å få den første proffseieren i beltet allerede før februar er ferdigkjørt.

- Han er en rytter alle lag kunne ønsket å signere. Han er en ren spurter, men henger godt meg over de små bakkene også. Han er en fighter som vet hvordan man plasserer seg i finalene, og har en meget interessant akselerasjon, skryter sportsdirektør Jean-Réne Bernaudeau til lagets hjemmeside.

Så gjenstår det å se om ikke mange blir misunnelige på Bernaudeau og hans spurtdiamant neste år. Vi tror 20-åringen blir et realt funn, og en hit allerede fra start.

Blir Bryan Coquard neste års spurtfunn eller blir det for tøft å hevde seg for en ensom 20-åring i et klatretungt Europcar-lag?

Jonas